Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 599 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ANDERStG | 2011-12-17 07:03 | |
![]() | "Religion är en föreställning om att det finns en verklighet bortom det egna medvetandet." Med den definitionen, tvivlar du på att religion finns? Eller missförstår jag trådtiteln? | |
| MrAtomic | 2011-12-17 10:21 | |
![]() | Den där programserien Snoosy med Morgan Freeman som programledare har jag sett en del avsnitt av och det är ju intressanta frågeställningar som tas upp. Till exempel hur vi skulle uppfatta ett svarthål, ganska svårt att beskriva med tanke på att där råder singularitet (alltså ingen tid och rymd). Men vi kan ju spekulera i vad som helst gällande verkligheten. Matrixscenariot eller något liknande filmen vanilla sky är ju en variant, en annan är att vi bara inbillar oss att vi existerar och vår uppfattning av vår egen kontinuitet är falsk. Jag tror definitivt att vi skall ifrågasätta och försöka förstå vår existens men någonstans måste ju nästan förutsättning vara att det vi uppfattar på något plan existerar om än i en cyberrymd. Vi har helt klart allt för begränsat intellekt och sensorisk uppfattning för att förstå allt som rör vår existens. Det har tagits upp i tråden om att vi har en nästan implanterad önskan att söka syfte och en högre makt. Det kan nog på olika nivåer gälla de flesta varelser, hundar tex verkar fullkomligt njuta av ha en husse eller matte, vilket måste nästan vara en gud för dom. Man kan givetvis förklara det med att vi är alfahannen eller alfahonan men hundens relation med människan är nog lite speciell allt. Sökande av något högre ser jag inte som ett belägg eller bevis för religionen eller gud som har påpekats tidigare i tråden. Vi är problemsökande varelser som vill ha svar på många frågor och samtidigt försöka hitta någon form av lösning att hantera våra stora rädslor som döden och liv utan syfte. Jag tycker personligen att det finns intressantare frågor än om vi har en skapare, som varför existerar sammanslagning och delning av celler och mikroorganismer? Varför i en värld som enligt fysiska lagar strävar efter oordning finns energikrävande ordning och strukturer som vi själva? Hur fungerar komplicerade system (vi har ju tex väldigt liten förståelse bara hur ett mindre system som våran egen bakterieflora i magen fungerar ur ett systemperspektiv, hur bakterierna påverkar varandra osv)? Vad är medvetandet och vad är icke medvetande? Jag håller med dig Snoosy i dina tankar om religion och politik, det finns en ganska stark liknelse med ideologi och religion. Det beror ju lite på hur vår demokrati är utformad, att vi röstar på parti och ideologi istället för sakfrågor. Problemet med ideologi är när man identifierar sig för starkt med en ideologi och struntar eller missar allt negativt den för med sig och man ställer sig bara i kontrast till den andra ideologin. Tex pratar om bidragssamhälle (för det är bilden man har av motståndarens ideologi) när andra vill ha ett samhälle där sjuka som har förlorat sin ersättning kan få ersättning. Jag står tex inte bakom något parti till fullo och irriterar mig på de som köper allt som en ideologi för med sig. | |
| MrAtomic | 2011-12-17 10:30 | |
![]() | Sen är det intressant som du säger Longinus, är troende verkligen troende? Det kan ju vara så att man har problem med döden eller brist på syfte och kan som en safetyknapp trycka in kristendomen när det börjar bli tufft, du slipper ju ta i väldigt svåra frågor om du i varje fall till hälften kan tro på gud. | |
| Wowgli - Ej medlem längre | 2011-12-17 13:29 | |
![]() | Med denna tråd vill jag försöka framhålla det egna medvetandet som gränslöst. I ett sådant gränslöst perspektiv kan jag inte påstå att någon ideologi eller religion är bättre eller sämre än någon annan. En gränslös ideologi i ett medvetet VARANDE perspektiv utesluter inte andra ideologier i ett kulturellt och traditionellt fullgörande. Problemet med de flesta ideologier är att det finns motståndare och därmed uppstår en konflikt i själva begreppet ideologi. Jag försöker alltså utifrån ett medvetet varande skapa en ideologi utan konflikter. | |
| mz_lzrd | 2011-12-17 14:06 | |
![]() | Finns verkligheten i verkligheten? | |
| Wowgli - Ej medlem längre | 2011-12-17 14:17 | |
![]() | mr_lzrd; Genom tillräckliga insikter i medvetenhet framstår utsikten som verkligheten. Eller vad anser du själv? | |
| Snoosy | 2011-12-17 23:34 | |
![]() | MrAtomic, tack för att du lyssnade Som du säger, man ska kanske inte fördjupa sig i sin existens. Det kan ju mycket riktigt vara så att vi redan skapar våran existens genom hjärnan. Med tanken kan man göra mycket. Sen gäller det att ''tro'' på det också. | |
| SonOfMan - Ej medlem längre | 2011-12-20 15:32 | |
![]() | I djupet av oss själva verkar vi vertikalt i tidslinjen. Då lever vi i nuet. I nuet har vi allt vi behöver, med eller utan religion som en begränsning eller sköld. | |
| MrAtomic | 2011-12-21 00:48 | |
![]() | Wowgli, har du tagit en ny skepnad nu. | |
| SonOfMan - Ej medlem längre | 2011-12-31 16:09 | |
![]() | Ja, mina skepnader är obegränsade i kamp med obefintliga demoner. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-31 16:12 | |
![]() | hur har man kamp med demoner som inte finns? | |
| malmöiska | 2011-12-31 17:12 | |
![]() | Om man kunde utrota religionerna skulle nog krigen ta slut också. Jag tycker nog att de flesta krigen beror på religionerna | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-31 22:20 | |
![]() | det är människorna som för krigen,och skapar oreda i värden | |
| rajden | 2012-01-01 01:59 | |
![]() | Detta är en kommentar på samma sätt som religion är verklig | |
| rajden | 2012-01-01 02:14 | |
![]() | Finns det böverhuvudtaget en verklighet? | |
| toklib | 2013-04-18 18:46 | |
![]() | rajden, vad menar du, finns inte ditt senaste inlägg i verkligheten, hur kan jag då läsa det? | |
| diffdiff | 2013-04-18 19:06 | |
![]() | religion finns väl för alla dom som tror på det? I alla fall i min värld. | |
| mickemacko | 2013-04-20 08:06 | |
![]() | Jag tror inte på religionen, jag tror på Gud. | |
| SämstpåBeta | 2013-04-20 19:04 | |
![]() | Snurrigare tråd har jag sällan skådat, därmed en riktigt bra beskrivning av religion i alla former! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-04-20 19:16 | |
![]() | jag är kristen,men tror inte på krig,tror krig skapas av extremt dumma människor,Jesus skulle aldrig krigat.Jesus dog för oss och tog våra synder på sig då han dog på korset | |