Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade31
Mobilspel
Pågående19 700

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pandina2011-12-09 14:39
Antal inlägg: 727

En väninna snattade när hon var liten, då utan att förälder var med. Hon var väl sex år eller något, och föräldrarna hade ingen aning.

Kassörskan gjorde det enda rätta när hon slutligen fick tag på barnet - hon sa "Du tror väl att jag inte har sett vad du gjort förut? Jag har minsann sett vad du hållt på med. Nu ber du om ursäkt, och lämnar tillbaka det du stulit - och nästa gång jag ser dig göra någonting sådant igen så ringer jag hem till dina föräldrar".

Hon snattade aldrig igen.

krysopras2011-12-09 14:40
Antal inlägg: 657

Det är hennes arbete också att se till så att kunderna trivs i butiken och inte väljer en annan butik nästa gång, en givaway på en femma är en skitsak i såna sammanhang.

Jag är föräldern, jag håller koll på mitt barn, är det någon som ska be kassörskan om ursäkt så är det jag, för att jag inte höll reda på min 4-åring.

Gautama2011-12-09 14:41
Antal inlägg: 6854

"Gautama: "Mamman i det här fallet försöker ju fostra sitt barn och lära det rätt och fel. Men för att det ska gå fram behöver hon hjälpen från kassörskan.
I detta fall så stjälper ju kassörskan mammans försök, helt plötsligt så blev det en belöning för barnet som fick tablettasken."

Och om mamman har en annan uppfattning är den som är gängse, tänk om det handlar om något annat än en tablettask. Ska kassörskan då intuitivt förstå förälderns uppfostringsfilosofi och gå in för att hjälpa mamman? Tänk dig en liten tös som river av sig huvudduken. Då ska kassörskan fram och hjälpa till med att trycka fast huvudduken på det lilla huvet igen, för det är viktigt att muslimska barn uppfostras enligt islam? Osv.

Kassörskan ska inte behöva ta ställning i barnuppfostransfrågor. Det är absurt att tycka att man kan kräva det. "

Men herregud vilket uselt exempel. Man ska vara med och fostra till den del som berör vedebörande givetvis.
I en affär får man inte snatta. På en restaurang får man inte störa och skrika så man stör de andra matgästerna.
Poliser är med och fostrar barn när de gör övertramp på lagar.
Alltså man är med och fostrar utifrån sin yrkesroll.

Ett exempel: Min dotter söp sig full en nyårsafton när hon var 16 år, hamnade på sjukan med spritförgiftning. Jag kommer dit och tillsammans med läkaren så diskuterar vi detta med min dotter. Läkaren talar utifrån sina erfarenheter och berättar faran för henne. Det hade inte blivit samma effekt om han sagt, "ja, det gör inget att du drack sprit, här får du lite mer sprit som du kan dricka"
Alltså gjorde vi tillsammans en insats som fick min dotter att hajja läget.

Pandina2011-12-09 14:42
Antal inlägg: 727

krysopras, word.

Och ska man ställa ett barn till svars, så är det inför föräldern, som i sin tur ställs till svars inför samhället.

micro1132011-12-09 14:48
Antal inlägg: 17540

krysopras
Fast nu var det inte kassörskan som avkrävde barnet en ursäkt.
Det var föräldern som valde den strategin --- som förälder.

krysopras2011-12-09 14:50

micro, bar det här barnet utr något ur affären?

Då har jag fått det hela om bakfoten. Jag trodde att ungen blev tagen på bar gärning av föräldern. Det var ju ett misstag som ungen kanske inte gör om - att visa eller berätta nåt för föräldrarna, det är ju då man blir bestraffad.

micro1132011-12-09 14:50

"en givaway på en femma är en skitsak i såna sammanhang."

Säg det till en butiksinnehavare som förlorar x antal femmor per år.

En femma är absolut ingen skitsak, eftersom snatteri kan driva en butik i konkurs.

krysopras2011-12-09 14:52

Bättre lycka nästa gång, lilla fyraåring, stoppa det du tar snabbt som fan i fickan. Om ingen ser dig är det helt ok att stjäla.

krysopras2011-12-09 14:53

Men det var väl inget snatteri, micro? Det var väl en giveaway. Men jag tycker absolut du ska klaga till den hemska kassörskans chef.

Ica ska nog klara sig, var det 400 miljoner i vinst i år de gjorde?

micro1132011-12-09 14:55

krysopras
I trådstartens exempel går det tillbaka till affären, så de bör ju ha lämnat den.

Du menar att varje gång ett barn berättar om ett fel så skall det lämnas där.

Om barnet eldar upp hunden eller puttar ut sitt syskon för trappen, nöjer du dig med då också.
Eller exakt vad krävs för att du skall tycka att det är dags att faktiskt börja lära barnet att skilja på rätt och fel?

Och nej, barn som lär sig att man kan ta ansvar för det man gjort, och att det är en bra och hedervärt att göra det även om det kan vara lite jobbigt att göra rätt för sig -- de lär sig att man tjänar på att vara ärliga.

De lär sig också att man inte behöver smita undan som en strykrädd hund så fort något är lite obehagligt eller luktar lite konflikt.

nulltj - Ej medlem längre2011-12-09 14:57
Antal inlägg: 14052

Jag tycker inte man ska bestraffa barn för något så litet, jag tycker inte man ska bestraffa barn alls. Tillrättavisa, däremot, och klargöra vad som är rätt och fel. Är det mindre fel ur moralisk synvinkel att ta något billigt som inte är ens eget, än något dyrt? Och var i diskussionen är butikens vinst relevant?

Gautama2011-12-09 14:59
Antal inlägg: 6854

Exakt nulltj!!

micro1132011-12-09 15:09

krysopras
ICA är en koncern, varje enskild butik däremot redovisar egna resultat och skall bära sig själv.

Det innebär att den lokala ICA-butiken som går i förlust är inte ett dugg hjälpt av att koncernen ICA går i vinst.

Om ICA
Butikerna i Sverige drivs genom franchise, där handlarna äger och driver butikerna själva, men har avtal med Ica Sverige som gör gemensamma inköp, stöttar i frågor om försäljning och effektivisering samt ansvarar för logistik och samlad marknadskommunikation.
sv.wikipedia.org/wiki/Ica

I och för sig förstår jag inte varför övriga kunder i stora företag skall drabbas av dem om inte betalar för sig heller. För det inser du väl - att någon skall betala för det som andra stjäl, oavsett åldern på den som bär ut varorna.

Minta2011-12-09 15:14
Antal inlägg: 20042

Håller med nulltj där.

krysopras2011-12-09 15:21

Jaha, kassörskan gav bort en tablettask för fem kr och är nu ansvarig inte bara för alla butiksstölder utan även för alla KOMMANDE butiksstölder då hon inte kväste det här stackars barnet så rejält att det aldrig aldrig aldrig mer kommer att stjäla.

Rimligt.

Först har kassörskan samhällsansvar att uppfostra barn, förhindra kommande arbetsmiljöproblem, lära föräldrar att det är fel att stjäla, sen är hon personligen ansvarig för butikens samtliga varor och dessutom stal hon och gav stöldgodset till barnet och förstörde därmed detta barns vandel för all framtid.
Det verkar ohyggligt krävande och ansvarsfullt, kassörskeyrket.

krysopras2011-12-09 15:24

Och om kassörskan skällt på barnet, så hade väl mamma gått hem och börjat fundera på om det verkligen var rimligt att en kassörska lägger sig uppfostrandet av hennes barn och läxar upp barnet inför alla andra kunder, och så slår hon en signal till butikschefen och klagar, visserligen gjorde barnet fel men det är ju bara ett litet barn.

Föräldrar kan slå om på en sekund, särskilt om de kanske kan få en presentcheck på lite mumsiga julvaror som plåster på såren. Fast det vore väl en slags snatteri då också eller? Som vi andra får betala!

Minta2011-12-09 15:29
Antal inlägg: 20042

Jag tycker att det är skillnad på ett ta en tablettask i affären när man är 4 och att elda upp en hund eller putta någon utför en trappa. Det låter som ett ganska stört beteende. Jag tror inte att snatteriet av en tablettask förebådar ett sådant beteende om man inte läxar upp barnet och får det att skämmas offentligt. En snattad tablettask av en 4-åring räcker att man talar om att det är fel, ber om ursäkt å barnets vägnar och betalar. Fortsätter barnet snatta tablettaskar eller annat får man kanske hitta en annan strategi, men inte som utgångspunkt.

nulltj - Ej medlem längre2011-12-09 15:33
Antal inlägg: 14052

Du inser inte det absurda i att extrapolera alla argument till det yttersta? Vad är orimligt i att kassörskan fortsätter förälderns initiativ och säger något i stil med 'Vad bra att du sa förlåt', tar tillbaka tablettasken (och eftersom föräldern gått tillbaka med barnet antar jag att det inte handlar om att övermanna ungen och tilltvinga sig tablettasken med våld) och så är problemet ur världen, och barnet har fått grunden för att lära sig skilja på vad som är mitt resp ditt.

Jag kräver inte att en fyraåring förstår det instinktivt, eller ens kommer ihåg det till nästa gång, men fokus måste väl ligga på konsekvens?

Whiteface2011-12-09 15:57
Antal inlägg: 120

"Det gör inget" borde bytas ut mot "Gör inte om det så förlåter jag dig för den här gången"

krysopras2011-12-09 15:57

Jag anser att kassörskans handlingar, att säga "det gör inget" och ge ungen tablettasken var ett ganska fint sätt att säga:

"Ni får uppfostra era barn utan min medverkan. Hur ni sköter det är er sak, jag avböjer att delta. Jag kommer inte att gå vidare med ärendet då förövaren är 4 år och jag själv ej bevittnade själva brottet utan erbart har fått kännedom därom via hörsägen. Jag föreslår att ni chillar åtminstone tills ni har kommit ut härifrån där folk försöker sköta sina inköp i lugn och ro. Tack så mycket, nu vill jag fortsätta med mina egentliga arbetsuppgifter."

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?