Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade37
Mobilspel
Pågående19 393

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dannyboyFFS2011-12-13 23:36
Antal inlägg: 394

Så egentligen hade de inte en svensk flagga eller?

Bear Grylls - Ej medlem längre2011-12-13 23:45
Antal inlägg: 128

Ullis och azen, ni kanska ska börja färden till den relativt nyfunna jordliknande planeten som bara ligger 36 ljusår härifrån. Har hört att det är fritt fram att vifta med flagga till allt från sportevenmang till barnets första steg. Ta med er Rabiesgalen också, glöm inte buren bara.

natgeo.se/vetenskap/...-u pptaeckt

micro1132011-12-13 23:47
Antal inlägg: 17540

Måns_E
Om något är förbjudet så menar man väl ändå att det är straffsanktionerat?
Annars är ju förbudet ganska verkningslöst.
Det är inte förbjudet att rita på en svensk flagga (skända den) det som händer är att den då inte får användas för att företräda Sverige på offentliga byggnader eller i offentliga sammanhang - den utgör då inte längre en officiell symbol för Sverige.

Sen kan vi se att man ändå runt om i Sverige ibland bakar in landskapsbeteckningen i Svenska flaggan osv och använder i "halvofficiella" sammanhang.

Men visst har du rätt i ditt princip resonemang - för en "patriot" borde det ju stå strid med dennes principer att klottra på flaggan. Dubbelmoral är väl å andra sidan en inte helt obekant egenskap hos många som framför "patriotiska tankegångar".

micro1132011-12-13 23:50

Måns_E
Det avkriminaliserades för cirka tjugo år sedan - om minnet inte sviker mig.

Måns_E2011-12-13 23:56
Antal inlägg: 12028

Nja, det är väl ungefär som att gå mot röd gubbe, även det är ju förbjudet men utan straffpåföljd.

En lag är ju en lag oavsett om brytande mot den ger ett straff eller inte. Förvisso ganska verkningslös och knappast särskilt prioriterad men ändock.

impala-582011-12-14 00:11
Antal inlägg: 535

Vad hade laget skrivit/klottrat på flaggan?
Varför förknippar ni Svenska flaggan med SD, den är väl hela Sveriges symbol eller?
Är jag rasist för att jag har Svenska flaggan på balkongen, synlig för hela området.(Det bor fotbollsintresserade invandrare i lägenheterna över och vid sidan om mig) ?

Gautama2011-12-14 00:14
Antal inlägg: 6854

Men läs artikeln om du är intresserad av att diskutera impala.

ond_ kanin2011-12-14 00:20
Antal inlägg: 377

Måns, läs på lite. Det finns ingen lag som förbjuder mig att göra vad jag vill med flaggan. Som sagt så finns det regler för hur den ska se ut. Om jag så bränner flaggan mitt framför ögonen på ett gäng poliser så kan de möjligtvis ta mig för försök till mordbrand.

micro1132011-12-14 00:21

Måns_E
Det där är en vanlig missuppfattning - istället för att böter utgår för "mot trafikljus/röd gubbe så har det bytt namn och gäller på fler ställen;

148A Gående korsat körbana/cykelbana på ej föreskrivet
sätt ......................... ......................... ......................... ....500:-

www.polisen.se/Stock...or dningen/

Ladda ner PdF Kod 001-183 (.pdf, 93 kilobyte)

Det är således fortfarande förenat med böter att gå mot röd gubbe, eftersom det inte "är på föreskrivet sätt"

Delicious - Ej medlem längre2011-12-14 00:26
Antal inlägg: 11661

Lite kul att jag gick för röd gubbe framför fyra poliser igår då kanske. Kanske var tiggaren bara intressantare.

taxam - Ej medlem längre2011-12-14 02:04
Antal inlägg: 427

Tråkigt att läsa vissa inlägg. Det verkar som om våra traditioner har blivit en slagpåse. Svenska flaggan symboliserar Sverige. Finns det ingenting vi som "svenskar" kan få ha ifred utan det ska användas som för/eller emot invandrare, kan man inte bara ha flaggan, den är svensk...och? Snart känns det som om man ska dölja att man är svensk...eller född i det här landet i alla fall....för alla har vi ju invandrat någon gång. Vi ska vara öppna mot andra kulturer men tydligen inte för våra egna...

Måns_E2011-12-14 02:28
Antal inlägg: 12028

Våra stolta svenska traditioner att vifta med nedklottrade svenska flaggor på nattliga innebandyturneringar?

Visst laget hade enligt uppgift vid ett tidigare tillfälle släpat med flaggan och viftat med den, men att kalla det för en svensk tradition? Är inte det lite väl magstarkt?

Hur kan man ens orka bry sig om en liten tillrättavisning, oavsett karaktär, i någon lokal innebandycup?

Furuelf - Ej medlem längre2011-12-14 05:14
Antal inlägg: 70

Bor själv inte i Sverige men jag tycker synd om svenskarna som är det enda folket i Europa som inte får hålla på sitt eget land och sina egna gamla traditioner utan att bli kallade rasister. Helt klar så behövs SD som en motvikt till alla intoleranta personer som inte kan acceptera andras åsikter.

slånbär2011-12-14 08:08
Antal inlägg: 5539

Impala och taxam-det handlar ju inte om att man inte får ha svenska flaggan som nationalsymbol längre utan huruvida det var ett smart drag för just detta laget att stoltsera med svenska flaggan i en vanlig klubbturnering samtidigt som dom öppet är sponsrade av SD. Dom får nog vara beredda på att det blir reaktioner just pga det och om jag inte är helt ute och cyklar så var det precis detta dom var ute efter. Man vill gärna skapa situationer där man själv kan få framstå som offer.
Azen-som jag ser det så får dom ju skylla sig själva eftersom det som sagt troligtvis var med just detta syftet som dom hade med sig flaggan. Jag tycker att det i så fall är dom som skändar svenska flaggan som använder den i provokativt syfte och inte som en symbol satt i sitt rätta sammanhang. Det är SD och alla andra främlingsrädda och bakåtsträvare som tar ifrån oss rätten att ha vår flagga och nationalsång vid dom tillfällen då det passar.

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-14 09:28
Antal inlägg: 37631

Det finns flaggregler,och ganska tydliga sådana

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-14 09:35
Antal inlägg: 37631

§4 i flagglagen Flaggan får inte i vidare mån en som följer av första och andra styckena förses med märken,bokstäver eller andra tecken(1994:697)

slånbär2011-12-14 10:06
Antal inlägg: 5539

Ttiittii-det står redan i ett inägg på föregående sida........

taxam - Ej medlem längre2011-12-14 12:23
Antal inlägg: 427

Furuelf...trycker på *gilla*knappen.

Fallen_892011-12-20 23:51
Antal inlägg: 20

Tänk om dessa människor kunde ta och tänka på hur de beter sig och hur de på bästa möjliga sätt kan skapa en positiv bild av Sverige utomlands istället för att utmåla alla som puckon.

Azen hur kan du säga att allt (t. ex. klubbens sponsorer) saknar relevans bara för att det inte var just det du ville prata om, trots att det är arrangörens förklaring till dennes beteende?

Om ni så gärna vill använda flaggan gör det på ett smakfullt sätt, det är bara hillbillies och andra halvidioter som ständigt flänger runt med flaggor. Alla andra har insett att den ska respekteras och följer därför formella och informella regler. Kanske är det dags att anpassa sig till DEN SVENSKA TRADITIONEN!?

Yamma2011-12-21 07:59
Antal inlägg: 2285

Fallen, trasproletärer är ett bättre ord än hillbillies i Sverige. =)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?