Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
morihei_792011-12-21 15:29
Antal inlägg: 134

tja.. att man kan bli duktig är ju klart.. men troligen har vi olika förutsättningar för olika saker. Jag är visserligen musikalisk tex, men efter 15 år så kan jag fortfarande inte stämma en gitarr på gehör.. Hur mycket jag än övat på det ... så nåååågot annat finns ju ...

men tycker inte dte är särledes märkligt i sig.. Sen är det ju klart att säkert alla skulle kunna bli duktiga på gitarr, spela i band och annat, men det är inte samma sak som att vara ett "unikum-i-branchen" ;)

le-lou2011-12-21 16:06
Antal inlägg: 17500

Anderstg ...den medfödda talangen vi diskuterade handlade om två systrar, inte tvillingar på nåt sätt för det första. För det andra kan man inte heller säga att bara för att man skulle vara enäggstvilling så blir man automatiskt inte ett litet mattegeni bara för att ens syster är det - du kan faktiskt klona en vinranka och ändå kommer inte alla grenar och blad att växa åt samma hålll. Det handlar om att olika gener är olika aktiva hos varje individ, detta är ett helt naturligt fenomen och inget som behöver "triggas". Så enäggstvillingarna delar genuppsättning men kan mycket väl ha olika aktivitet i själva genernam, vilket slår på olika håll.

ANDERStG2011-12-21 16:15
Antal inlägg: 7560

En dubbelnegation där...

Du kan gott ha läst mer biologi än mig, vilken mekanism är det som aktiverar olika gener? Är det rentav miljöns påverkan?

le-lou2011-12-21 16:21

miljön påverkar gener ja. Det vet du säkert lika bra om mig.

Ta tex att du faktiskt har ett medfött anlag för musicerande, så krävs det ju att du utsätts för det ja, hur ska det annars uptäckas? Däremot kan dina föräldrar sätta dig i gitarrkurs och du blir ändå inte mer än en medelmåtta på gitarr, hur mycket du än tränar, om du inte har talangen för det. När jag talar om talang så pratar jag om en mental kapacitet i första hand, förmågan att förstå det man håller på med, en förenkling i huvudet, du vet när människor säger "det kommer naturligt för honom/henne". Det kommer just naturligt för personer med talang för något, istället som för mig, som fick kämpa som en gnu för att ta mig igenom högstadiematten.
Jag är tex övertygad om att alla människor kan någonting - väldigt bra, och säkert finns det gott om oupptäckta talanger i var och en.
Men från att se det så - till att mena att jag eller du eller att alla skulle kunna bli världsettor i precis vad som helst bara vi tränar tillräckligt är ju inget annat en en grov tankevurpa.

le-lou2011-12-21 16:26

ta ex de som blir extremt duktiga inom någon sport. De har naturligtvis inte bara kroppsliga förutsättningarna utan också de mentala. Det är inte alla som har det, oavsett träning.
Talang låter som att det är något magiskt fifflande men riktigt så enkelt är inte. Det är flera faktorer som samspelar, men man behöver ha vissa genetiska grunder, det är jag helt övertygad om. Vill du tro att vem som helst kan bli vad som helst så får du göra det, det är upp till var man. Forskning finns åt båda hållen, men det de flesta är överens om är just att det är ett samspel mellan genetik och miljö. Att översätta miljöns påverkan till att "jamen då så, då ska jag ta och bli elitdansare" trots att jag har noll kordinationsförmåga är ju... tja att slänga bort sin tid i mina ögon. Hitta det man själv har fallenhet för så blir det ofta rätt kul också.

ANDERStG2011-12-21 16:33

""jamen då så, då ska jag ta och bli elitdansare""

För att tänka den tanken bör man väl vara sisådär 14 år, då är det sociala arvet (uppväxtmiljön) mer eller mindre redan bestämt. Men jag förstår hur du menar, gener + miljö, det anser väl nästan alla här.

Jag har redan motiverat varför jag tycker det är ointressant att titta på extrema fysiska exempel, Mozart, Bolt, Pavarotti... Jag är mer intresserade av hur mycket intelligens är förutbestämd.

mrperfect2011-12-21 17:33
Antal inlägg: 11437

Håller definitivt inte med, en del tränar som svin inom friidrotten och kommer ingenstans, plötsligt står en otränad person bredvid som är mycket snabbare, jag har själv sett det på nära håll, Mitt personrekord på 100 m är 12.2 s efter att ha tränat i 5 år, en gymnasistklasskamrat gjorde 10,9 första gången han provade. Visserligen var inte 100 "min gren" men ändå...

SkySpy_2011-12-21 19:23
Antal inlägg: 4418

Som barn så har man delar av sin mamma och sin pappa. Man ser ut ,har drag från båda två. Till sättet är man också oftast lik på många punkter. Man ärver sina föräldrars färdigheter självklart. Har man föräldrar som är bra på vissa saker eller har talang för att bli bra på vissa saker så har man som avkomma en mkt stor chans att bli det med.
Det är det som kallas talang. Ibland antar jag att även slumpen kan spela in och göra en människa exceptionellt bra på något.
Självklart så måste det sen finnas ett intresse för att ta tillvara på talangen. Genetik är ju accepterad, så självklart måste så även talanger inom något stå som ett rimligt produkt av en lyckad genetik.

Dyslekso2011-12-21 19:38
Antal inlägg: 8945

Oj vilket långt inlägg för att säga att talang är något medfött.

SkySpy_2011-12-21 19:43

Mmm ja vet. Har talang för det.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-21 19:44
Antal inlägg: 844

Men oj så roligt det är att pika på folks inlägg. Oj oj.

apbur2011-12-21 19:48
Antal inlägg: 9699

"lyckad genetik." Vilken värdering! Tänk om man har talang för att mörda eller kriga. Kanske en träffsäker skytt. Eller så har man talang för en sak och suger på allt annat.

SkySpy_2011-12-21 19:54

Du kan vara duktig på att mörda. Det betyder väl inte per automatik att det skulle vara bra för det. Men det ändå självklart en lyckad genetik.
Du kan alltid väga för eller mot så klart.
En person som får bra gener för mattematik och kan räkna bra. Oj det visar sig att han uppfinner och beräknar en formel för hur han ska förstöra hela jorden med en otroligt avancerad robot som han byggt ihop hemma i sitt lilla garage.
Försök att se det lite mera vidsynt.

apbur2011-12-21 20:16
Antal inlägg: 9699

"Men det ändå självklart en lyckad genetik."

Nej, det är inte självklart. Förresten använder du ordet genetik fel. Nåja...

Cassano2011-12-21 20:38
Antal inlägg: 335

Envishet, uppmuntrande ord och lite galenskap hjälper också till...

lilya2011-12-21 20:40
Antal inlägg: 175

om talang inte finns - vad är man då om man är bäst på något långt innan man lagt ner dessa 10 000 träningstimmar?

ANDERStG2011-12-21 21:44

Ingen motsäger väl existensen av "talang", även om jag helst skulle se oss enas kring något mindre flummig terminologi, arvsanlag verkar avses. Om du blir beest redan efter 5000 timmar så kanske du hade mentala och fysiska förutsättningar, grundlagda i de tidiga barnaåren genom påverkan från omgivningen.

ANDERStG2011-12-21 21:46

Frågan är inte om vi vuxna, programmerare och tv-tittare, kan lära oss slå ihjäl en älg med bara händerna, det kan vi inte. Frågan är om inte de flesta spädbarn kunde lära sig detta med rätt träning och miljö.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-12-21 22:01
Antal inlägg: 31064

"Ingen motsäger väl existensen av "talang", säger du Anders.
Jag ber dig läsa trådens inledning igen.

ANDERStG2011-12-21 22:17

Jag följde ditt önskemål och det var ju faktiskt där diskussionen började. Nåja, jag tror att miljöns roll är viktigare så jag kämpar hårdare mot enkelspåriga "talangscouter".

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?