Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 001

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Katijoun2012-01-10 22:05
Antal inlägg: 774

Gelatinös- Hur det än är så ligger ansvaret på individen - program för avgiftning, gå det, sen får du hjälp.

Hur tänker du att denna person ska klara av att gå detta program utan att ens ha en bostad?
Inte det lättaste om du tänker efter lite.
För att klara av ett sådant program krävs någorlunda framförhållning och lite rutin i vardagen.

apbur2012-01-10 22:13
Antal inlägg: 9699

Ja, det kan väl vara just det (framförhållning, bostad och rutin i vardagen) som motiverar personen att genomgå avgiftningen.

Katijoun2012-01-10 22:15

Ja, och då krävs väl ändå ett tak över huvudet först för att klara av det..

apbur2012-01-10 22:18

Klara av vad? Att motivera sig till avgiftningen eller att genomgå avgiftningen eller vad för behandling och vård det nu kan tänkas vara? Att motivera sig att acceptera behandling kan väl inte vara så svårt då situationen man befinner sig i borde vara motiverande nog. Att orka ta sig igenom det hela kan ju vara tufft men man får ju professionell hjälp.

apbur2012-01-10 22:24

De som inte vill ha hjälp har väl funnit sig i sin situation och anser inte att det är värt det. Uppenbarligen. De kanske inte själva upplever att det är så hemskt?
Hade man kunnat få massa fördelar utan uppoffring så hade man väl tackat ja. Klart även hemlösa missbrukare vill ha bekvämlighet utan att offra något. Det är ju givet. Allt står ju i relation till vad man anser att man behöver offra och man måste ju anta att folk gör överväganden och efter det kommer fram till ett beslut.

Katijoun2012-01-10 22:26

Jo, men låt oss säga att personen i fråga behöver få hjälp med ett metadonprogram.
Då ska du ta dig till kliniken en viss tid varje dag för att hämta din medicin.
Att klara av det som hemlös är nog inte så lätt, missar personen en tid och blir utan medicin är det lätt att ta ett återfall i den situationen.
Där krävs en bostad först och främst, för att skapa en trygghet där du kan gå vidare och skapa rutin mm.

Katijoun2012-01-10 22:29

Inte tycker att det är så hemskt.
Hallå, du skämtar väl nu?
Tror du på största allvar en människa väljer att vara bostadslös?
Näe va...

apbur2012-01-10 22:37

Uppenbarligen inte så hemskt att man väljer att offra sitt missbruk för att få bostad. Slutsatsen man kan dra av det är ju att det är värre att avgiftas och inte missbruka längre än att vara bostadslös. Ja, för de som gör det valet.

Jag vet inte om jag tycker att de problem du tar upp verkligen är så hämmande. Är du hemlös kan du ju för fasen sova nära kliniken så att du absolut inte missar tiden. Annat är det om du måste åka en bra bit för att din bostad ligger utanför stan. Känns som lite dåliga ursäkter om du frågar mig.
Jag tvivlar inte på att alla mår bättre av att bo varmt och tryggt. Men det är ju inte det det handlar om.

Katijoun2012-01-10 22:58

Det är ju precis det det handlar om att ALLA förtjänar att få bo varmt och tryggt, oavsett vad man har för problem här i livet.
Alla individer är av samma värde.
Bara för att man har ett missbruk/sjukdom mm så förtjänar man inte ett tak över huvudet förrän man bevisat att man vill förändras?
Mobbing på extrem nivå.

ttiittii - Ej medlem längre2012-01-10 23:07
Antal inlägg: 37631

vadå motiverad till avgiftning,när en person nästan är död finns ingen motivation,och då får vi bara hoppas att någon snäll människa orkar köra denna illaluktande kanske nerkissade eller nerbajsade människa till av giftnig i bästa fall i 4 dagar,och sen vidare till behandling OM soc betalar behandling,och gör dom inte det så är det bara att fortsätta med "änglanyckel"skruvmejsel i fickan så personen kan kan komma in någonstans och sova,livet är inte så enkelt som en del tror

apbur2012-01-10 23:11

Ja, det kan man ju tycka men nu är det ju så att man inte kan ta del av samhällets trygghetssystem helt villkorslöst och det tycker ändå jag är rimligt eftersom resultatet nog inte hade blivit så väldigt lyckat annars. Bryter man den så kallade överenskommelsen med det samhälle man lever i så får man stå utanför. Nu får ju inte kraven vara orimliga att uppnå och de är det faktiskt inte på långa vägar.

ttiittii, det finns väl en lag om vård av missbrukare när någon befinner sig i det hjälplösa tillståndet.

ttiittii - Ej medlem längre2012-01-10 23:32

exakt apbur det finns en lag som in te följs,och det är förbjudet att ställa villkor på sjuka människor,missbrukare.

micro1132012-01-11 07:47
Antal inlägg: 17540

Är tanken att missbrukare skall bo gratis då?

Alla andra betalar hyra och alla andra har krav på sig, men om jag börjar supa eller knarka kan jag luta mig tillbaka så får någon annan stå för alla kostnader - och givetvis levererar de hem knarket/alkoholen också. För får man inte pengar till det så måste man i alla fall stå där med skruvmejseln i handen när man har sålt av alla inventarier ....

ttiittii - Ej medlem längre2012-01-11 09:02

tanken och målet är att människor i missbruk ska rehabiliteras,men innan dom kommit till insikt innan dom varit så långt ner,vänd på livet det finns inget att förlora eller dö,så måste dom bo någonstans,du vet det kan vara en helt vanlig pappa eller mamma som inte klarar av att mannen/kvinnan övergav för en annan,och börjar tok missbruka i tre år,sen är det kört,vaknar upp och,,,,,den här mamman eller pappan har barn som mår dåligt av att föräldern är hemlös,det finns människor som i olika skeden i livet inte klarar krav som är så sjuka i sin psykiska sjukdom eller så sjuka i sitt missbruk,att det gott alldeles över styr,ett värkligt exempel en man som tjänat hur mycket pengar som helst rest värden över,börjar supa (vill inte gå in på varför det är för färskt)han super bort företaget han ger upp han går inte på toa som vi utan gör både det ena och det andra i sin soffa i sitt hus,han skickar en taxi att köpa alkohol,och efter x antal år är pengarna slut huset sålt och mannen är ett vrak av sitt forna jag,hans företag har betalt många milijoner i skatt.ska han bo på gatan nu?finns det en chans att han kommer tillbaka då?eller ska vi stå brevid och se på?han har pension och på det barack boendet som finns så dras hyran direkt från pensionen,hur gör man med en sådan här människa? hur ser lösningen ut?

micro1132012-01-11 12:49
Antal inlägg: 17540

ttiittii
Han får pension - innebär det att är i pensionsåldern eller att samhället beviljat honom sjukpension för att han super? Dvs tagit ekonomiskt ansvar över honom.

Det du säger är dessutom att han ett boende och att samhället går in och ser till att hyran betalas så att han får behålla detta boende.

Vad mer anser du att samhället skall göra innan han själv vill bli rehabiliterad?

Liltif_Nomad2012-01-11 13:35
Antal inlägg: 369

När jag fick lägenhet för länge sedan var det enbart för att jag hittade någon att dela kontrakt med, någon som hade arbete. Fanns inga arbeten på den tiden (ungefär som nu). Och utan arbete ingen bostad. Soc kan betala bostaden men inte förrän man har bevis på att man har någonstans att bo. Visst har jag hört att soc kan fixa bostäder ibland, men ingen jag känner till har fått hjälp alls med detta. Har pluggat med folk som utbildat sig till socionom och praktiserat på sockontor och det är extremt vanligt att man resonerar att alla har en kompis de kan sova hos som kan betala ens mat osv. De räknar inte ens med att man kan hamna på gatan.

Ja, jag har själv tagit in hemlösa 3 ggr. 2 ggr sådana jag kände och 1 gång en jag inte kände.

Ett hem borde väl vara det första man kan ha? Hur ska man orka jobba eller ens söka hjälp om man inte har någonstans att sova. Vi tillbringade natten en gång efter missat tåg med de hemlösa i en större stad i iskyla. Asså fy fan säger jag bara, man var helt körd i huvudet bara efter en natt och helt nere. Hur ska man ens kunna TÄNKA KLART i en sådan situation? Man tänker på nuet och överleva, inte på massa steg man ska ta för att det ska lösa sig i framtiden.

ttiittii - Ej medlem längre2012-01-11 14:07

han har varit egen företagare så så han har haft försäkring som fallit ut månadsvis,men har nu blivit 65,dom kunde betala behandling

ceciliaerix2012-01-11 14:24
Antal inlägg: 179

Gelatinös, jag hoppas innerligt att du alltid får befinna dig ovanför samhällets skyddsnät, och leva i trygghet, med god hälsa och ekonomi, men om det värsta någon dag skulle inträffa, ska du veta att jag struntar i hur du kommit dit eller om du tar dig därifrån, utan förbehållslöst kommer kämpa för att du ska ha ett hem och mat i magen.

ttiittii - Ej medlem längre2012-01-11 14:31

Nej ,man ska vända andra kinden till

Stroker Ace - Ej medlem längre2012-01-11 14:36
Antal inlägg: 79

Bra inlägg Liltif. En stor hake i dagens samhälle är människors brist på empirisk insyn i samhällets problemområden. Det är först när man har varit där själv (hemlös, deprimerad, pank eller whatever) som man kan överblicka situationen på ett medvetet sätt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?