Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 31 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| BSKV - Ej medlem längre | 2012-01-22 00:10 | |
![]() | Jag har givetvis inga belägg för det och är heller ingen fluga innanför hans huvud...men jo, jag tror nog att han vet. | |
| le-lou | 2012-01-22 00:19 | |
![]() | Anklagas ja. Men stycka upp det och förklara igen, är du snäll. Bildt har suttit i en styrelse för ett bolag - bolaget anklagas för exakt vad och hur? Oroligheterna i Sudan? Hur är oroligheterna Lundin Oils fel och hur har Bildt medverkat och främjat brott? Är det bara skojsiga norrmän som får gräva efter olja? | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2012-01-22 00:23 | |
![]() | BSKV, Ok. Tack. Nu är ju internationell rätt ett komplicerat ämne. När det gäller stora ingrepp. En av de saker som skedde i Sudan under den korta tid Bildt satt i styrelsen så framhålls ofta bygget av bron över Bahr el Ghazal-floden, som stod klar i december 2000. Den floden fungerade som ett ''naturligt'' skydd för Nuer-folket mot staminvationer från norr. Den nya bron (som kallas El Salaam) användes utan tvivel av Sudans regering som med hjälp av milisgrupper förföljde folket i den här regimen. Frågan är vad de som indirekt hjälpte till att bygga bron hade med saken att göra? De som byggde Sandöbron får knappast klä skott för alla självmord som den skapat. Ska ägarna kritiseras? VDn? Aktieägarna? Det land som backade upp företaget och som skulle tillgodose dess etiska ställningstaganden? Allihopa, svarar en rapport från ECOS. Lundin Oil bär ett ansvar (Unpaid Debt, s. 9): ''The International Commission of Jurists holds that companies may be complicit in international crimes when they contribute to the perpetration of the crimes; when they know or should know that their conduct would be likely to do so; and when they have close relations with the principal perpetrator of the abuses or with the victims. As the research in this report makes clear, throughout the war in Block 5A the Consortium worked alongside the perpetrators of international crimes. The Consortium’s infrastructure enabled the commission of crimes by others – for example, it commissioned a stra- tegic bridge and a road which Lundin claims were ac- cessible to everyone. This infrastructure expanded the geographic reach of armed groups, enabled year-round access to formerly isolated communities, and facilitated the Sudan Armed Forces (SAF) and armed groups to violently displace much of the population in Block 5A.'' Men det gör tydligen även den Svenska regeringen mellan 1997 och 2003. (ECOS, Unpaid Debt, s. 10): ''International law requires countries to prevent violations of human rights law and to penalise international crimes in their domestic criminal law. The home governments of the three international members of the Consortium failed to act after receiving credible indications that decisions made on their territory allegedly contributed to violations of human rights, exacerbated war, and allegedly contrib- uted to the commission of international crimes. They are called upon to fully investigate the alleged violations of norms of international law by their national oil companies and their failure to prevent or end them.'' Carl Bildts händer tycks vara lika blodiga som den genomsnittlige biståndsarbetaren som byggt en väg i en totalitär regim. Och inte ens hälften så blodiga som den biståndspolitik som försett diktaturen själv med skattemedel. Så nej, jag är inte speciellt upprörd. Och vad vänstern tycker verkar ganska ointressant. Det var väl inte ni som röstade in moderaterna i regeringen? PS. Skavlan-avsnittet handlade om den ännu mer obegripligare associationen Bildt-Lundin Oil-Africa Oil-Etiopien-Ogaden-Schib bye. Men så är det något av ett humorprogram också. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2012-01-22 00:39 | |
![]() | le-lou: Ja, anklagas ja. Det var ju det ni ville veta! Lundin Oil anklagas för att förvärrat Sudans inbördeskrig, något som bekräftas av FN-rapportörer och Kanadas regering. Lundin Oil anklagas för delaktighet krigsförbrytelser. I detta bolags styrelse har alltså Bildt suttit i, därav hans medverkan. Å vad har norska oljeletare med saken att göra? | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2012-01-22 00:41 | |
![]() | Sorry, jpcnrd...missade ditt senaste inlägg. Men att åklagarmyndigheten sparkar igång en brottsutredning är väl illa nog? | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2012-01-22 00:48 | |
![]() | Sen är det inte helt fel att kika en gång till på vad trådskaparen Msvensson skrev i startinlägget. Trovärdigheten sjunker gång på gång, och ändå sitter han kvar... | |
| le-lou | 2012-01-22 00:50 | |
![]() | gång på gång? Bildt är förmodligen Sveriges mest kompetenta politiker. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2012-01-22 00:54 | |
![]() | Kompetent i hur han handlade i Libyenfrågan? Kompetent när man som enda land inte deltar i sanktioner mot Syrien som dödar sitt eget folk? Tjena, värre öppet-mål-miss har man sällan skådat... | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2012-01-22 01:04 | |
![]() | Vad gäller de första två anklagelserna av TS så har jag följande påpekanden: 1. Ang. det ''milda'' uttalandet om Lybien och att inte vara för drastisk. Tja, till syvende och sist vet vi hur det gick: Sverige skickade sina plan motarbetade enbart av V och en förvirrad Juholt som fick för sig (i några veckor i alla fall) att vi borde ha skickat båtar istället (vilket NATO inte hade något behov av). 2. Ang. handelsblockaden mot Syrien som Bildt röstade emot. Motivet enligt honom själv var att telekommunikation utgjorde en strategisk tillgång för de lokala proteströrelserna under den arabiska våren, ett välbelagt faktum. I övrigt har Bildt fått svara på frågor varför han vid olika tillfällen motsatt sig sanktioner mot regimer som på något sätt varit dåliga (framför allt mot apartheid-regimen i Sydafrika). Detta tolkas som att Carl Bildt egentligen gillar totalitära apartheidregimer. Förutom det udda i den hållningen så finns det ett fullgott rationellt skäl att inte använda sig av ekonomiska sanktioner mot totalitära regimer: nämligen att de nästan alltid drabbar dem man försöker rädda (där FN-sanktionerna mot Irak på nittiotalet är ett bra exempel). Min generella poäng kvarstår, och är egentligen helt oavhängig huruvida Bildt har gjort rätt bedömningar i dessa situationer -- inklusive hans agerande i Etiopien. Ni tror att Bildt borde utsättas för ett drev för att han bedriver en konsistent liberal-konservativ utrikespolitik, med tydliga inslag av anti-interventionism. Ni missförstår därmed logiken i det ni kallar för mediedrev. Man blir inte utsatt för några drev genom att leva som man lär. Man blir utsatt för drev när man inte lever so man lär, det vill säga när man flipp-floppar mellan ståndpunkter och framstår som att man inte har någon agenda mer än att bli vald. | |
| Minta | 2012-01-22 01:07 | |
![]() | Sanktioner drabbar befolkningen, men i förlängningen kan de också bidra till att situationen blir ohållbar för regimen, att regimen förlorar det stöd den har och att folket reser sig och gör sig av med den. | |
| Minta | 2012-01-22 01:09 | |
![]() | Varför vill de flesta oppositionsgrupper ha ökade sanktioner mot Bashar Al Assad? Varför vill världen (många länder) ha ökade sanktioner mot Iran? Trycket ska bli så stort på regimen att den faller. | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2012-01-22 01:10 | |
![]() | AFTONBLADET AVSLÖJAR: BILDT HAR EN ANNAN SYN PÅ UTRIKESPOLITIK ÄN PALME Drevet kan börja. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2012-01-22 01:23 | |
![]() | Bildt förespråkade "den enda vägens politik" när han var statsminister. Det höll på gå raka vägen åt ett alldeles för varmt ställe, och om det inte var avsikten så lärde han inte som han levde. I Sverige, oavsett om man är borgare eller sosse, så förespråkar man demokrati och inte diktatur med allt hemskt som det alltid medför. Bildt har inte tagit något officiellt avstånd från den ståndpunkten. Om man då inte vill vara med att motverka mot en diktaur, som Syrien, så lär man inte som man lever. Aftonbladet är en pajastidning, så där ger jag dig rätt, jpcnrd. Det drevet kommer dock aldrig att börja... | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2012-01-22 01:39 | |
![]() | Javisst ja, han tyckte under valnatten 2006 att en återkomst av gamla regeringsmedlemmar (han syftade på sin tidigare regering) i den som då skulle tillträda 2006 inte var bra. Kort därefter blev han utrikesminister. Leva som man lär..? | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2012-01-22 01:47 | |
![]() | BSKV, Jag förstår faktiskt inte vad du skriver. Vi är eniga om att min påhittade rubrik för nästa aftonbladet-drev inte är realistisk. Men du tycker att det rent teoretiskt borde kunna börja? Om bara media varit lite mindre borgerligt? Jag begriper inte hur. Dag 1: AFTONBLADET AVSLÖJAR: BILD ÄR ANTI-INTERVENTIONIST Dag 2: BILDT: ''JAG BER INTE OM URSÄKT'' Dag 3: EXPRESSEN AVSLÖJAR: BILDTS KOMPIS: ''HAN VAR MODERAT REDAN SOM UNG'' Dag 4: DN ANALYS: BILDT MÅSTE VÄLJA / ÄR HAN MODERAT ELLER SOCIALDEMOKRAT Dag 5: BILDT: ''FRÅGAN ÄR BEFÄNGD'' Dag 6: LENA MELIN: ''BRISTEN PÅ RAKA SVAR EN BELASTNING FÖR BILDT OCH ALLIANSEN'' Dag 7: SOCIALDEMOKRATER I VÄRMLAND: AVGÅ BILDT! Dag 8: BILDT: ''JAG KAN INTE AVGÅ FRÅN ETT PARTI JAG INTE ÄR MEDLEM I'' Dag 9: LENA MELIN: ''BILDT HÄNGER UPP SIG PÅ TEKNIKALITETER'' Dag 10: NYA TURER: BILDT DRIVER ANTI-INTERVENTIONISTISK HÖGERPOLITIK ÄVEN I ETIOPIEN Dag 11: AVSLÖJANDE: TVÅ JOURNALISTER HAR GJORT NÅGOT DUMT MEN HEDERVÄRT I ETIOPIEN Dag 12: BILDT: ''OCH?'' Dag 13: AFTONBLADET AVSLÖJAR: BILDT BRYR SIG INTE OM KOMMUNISTJOURNALISTER Dag 14: BILDS VÄN: ''BILDT HAR ALDRIG VARIT KOMMUNIST'' Dag 15: ETC REDAKTÖR: ''DET ÄR ALLVARLIGT'' Dag 16: KOMMUNISTPARTIET RASAR: AVGÅ BILDT Dag 17: BILDT: ''JAG KAN INTE AVGÅ FRÅN KOMMUNISTPARTIET EFTERSOM JAG INTE ÄR MEDLEM'' Dag 18: LENA MELIN: ''BILDT FÖRSÖKER DRIBBLA BORT FOLKOPINIONEN MED AKADEMISKT HÅRKLYVERI'' Dag 19: UPPGIVEN FORUMIST PÅ BETAPET.SE: ''FATTA ATT DET INTE ÄR NYHETSSTOFF ATT VARA HÖGER'' Och så vidare... Jag kan liksom inte ens föreställa mig hur ett drev mot Bildt i dessa frågor skulle kunna se ut? | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2012-01-22 01:58 | |
![]() | Skulle kunna se ut, ja. Men nu gör det väl inte det? Jag ber om ursäkt, utan att vara ironisk, om jag varit otydlig i hur jag skulle vilja att media hanterade politikerskandaler eller påstådda sådana oavsett partifärg. Lite på Bildt-vis har jag ju faktiskt inte uttalat mig alls om saken men till skillnad från Bildt så bryter jag isen: Jag ser helst att dagstidningarna vore opolitiska och agerade därefter, dvs behandlade politiska ämnen lika oavsett färg. Jag kan sträcka mig till att man kanske kan ha färgade krönikörer men de ska absolut inte tillåtas att få den mediamakt som t.ex. Lena Mellin har. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2012-01-22 02:16 | |
![]() | Om du i övrigt inte förstår vad jag skriver...ja du, jag gav dig några exempel på att Bildt inte heller alltid fixat det här med att "leva som man lär". Inte förstå...eller kanske inte vilja förstå? Nåja, det är jag väl inte rätt person att avgöra. Kanske ickeförståelsen grundar sig i att jag råkade slänga med orden? "Lär som man lever" blev ju lite fel men å andra sidan så fällde hockeyspelaren Per Ledin ett numera klassikt citat: "Råttet är mågat". Fast alla som såg den finalen begrep ändå vad han menade... | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-01-22 06:07 | |
![]() | Man ska leva som man lär. Om man säger en sak och sedan i handling visar att man står för en annan sak, så blir det motsägelsefullt. Därför ifrågasätts sossar när de blir påkomna med att inte leva som de lär. Moderater som inte lever som de lär riskerar väl också att utsättas för kritik av sina egna och av medierna? Carl Bildt är moderat och beter sig som en sådan. Han äar populär minister hos moderata väljare och journalister har svårt att hitta något som pekar på att han sagt eller gjort fel. Därför blir det inga krav på hans avgång. Tycka vad man vill om politiker och medier, men det är inte helt slumpässigt vilka som utsätts för drev... | |
| difkepan | 2012-01-22 07:29 | |
![]() | "typisk svensk avundsjuka-pengar=fult". Nej, det handlar om principen att en utrikesminister inte få ha fingrarna i syltburken, samtidigt som han ska representera nationens utrikespolitiska intressen. | |
| difkepan | 2012-01-22 07:30 | |
![]() | Den ekonomiska sockersöta syltburken alltså. | |