Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 000

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bove2012-01-18 10:14
Antal inlägg: 1333

Visst kan man ju tycka att nyhetsuppläsare borde se det som en arbetsuppgift att lära sig grundläggande uttalsregler åtminstone för de största europeiska språken, men det känns inte värt för mig att sitta och hetsa upp mig över att de inte gör det.

Sen tycker jag inte att man bör kokettera med att man inte begriper olika "bonniga" dialekter, det är ju snarast ett tecken på bristande intelligens. Bortsett från mer extrema lokala varianter finns det inga dialekter som är svåra att begripa för en normalbegåvad infödd svensk. Även norska i sina snällare dialekter borde vara fullt begripligt för de flesta svenskar, norska är inte långt ifrån en svensk dialekt.

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-01-18 10:28
Antal inlägg: 1268

SR och SVT har ju språkvårdare som kan säkerställa ett gott språkbruk, men hos de kommersiella kanalerna är det nog inte så prioriterat.

Bim19642012-01-18 10:28
Antal inlägg: 1854

jag tycker dialekter är fint. Man kan ju höra varifrån en person kommer direkt. Visst finns det dialekter som är mer eller mindre tilldragande.

Själv är jag från götet, om jag befinner mig någon annanstans än just i götet och hör min dialekt, reagerar jag direkt.

Däremot gillar jag inte rikssvenksan, den låter tillgjord och intetsägande..

Minta2012-01-18 11:27
Antal inlägg: 20042

Det finns ca tre genuina dialekter i Sverige som är obegripliga för dem som inte talar dem. Det är älvdalmål, gutamål och tornedalsmål.

Mindymoo2012-01-18 11:27
Antal inlägg: 1743

nulltj, du har en poäng i att vi inte kan eller ens bör uttala allt som på källspråket. Men när tjusiga servitörer på tjusiga restauranger inte vet, då kan jag bli... De flesta vet att CH uttalas olika i engelska chat och franska chateau, kunde man tro.
Och vad gäller ortsnamn i Sverige tycker jag fortfarande det hör till hyfs att uttala dem rätt.

nulltj - Ej medlem längre2012-01-18 12:04
Antal inlägg: 14052

Mindy>> ja, att servitören bör kunna uttala namnet/typen på det vin han serverar, det håller jag med om. Men jag tror inte det är en vittbredd kunskap att t ex chat & chateau har olika sje-ljud, och jag kan tycka att det låter hur dumt som helst när någon säger sheep men menar cheap, men oartigt kan jag inte få det till. Språklig begåvning är inte alla förunnat, och jag tror helt enkelt inte att alla hör skillnaden, eller åtminstone inte uppfattar den som viktig eller signifikant.

Om jag ska uttala alla svenska orter på det sätt som är 'rätt', var drar jag gränsen för hur exakt jag måste vara? Kan jag säga Visby utan att vara ohyfsad, eller måste jag försöka få in en diftong i i:et?

Mindymoo2012-01-18 12:20

Nä, oartigt är det att inte bry sig. Det finns de som vet att det inte heter Raaaamlösa eller Parti'lle med betoning på i, men som markerar sitt ointresse med att säga fel.

Mindymoo2012-01-18 12:21

Jag vill inte ha fördomar om huvudstadsbor, men det är där jag stött på fenomenet. Lite "ni på vischan, careface".

nulltj - Ej medlem längre2012-01-18 12:23
Antal inlägg: 14052

Det är ju lite fånigt, om det verkligen är en markering. Jag säger Raamlösa för att jag alltid sagt det, det går per automatik. Jag har t om bott i Ramlösa och uttalat det fel, och tror ingen störde sig nämnvärt.

marmeladov222012-01-18 12:54
Antal inlägg: 4211

vaddå det heter portugal(l) och senegal(l)

ramlösa
och kex

marmeladov222012-01-18 12:54
Antal inlägg: 4211

penelopecruz lol

slånbär2012-01-18 13:34
Antal inlägg: 5539

Minta-det finns fler platser i landet där dialekten är obegriplig för utomstående tex den lilla fiskeorten Glommen i Halland. Försök prata med nån av dom äldre där....går inte. Sedan är ju tornedalmål inte en dialekt utan ett av våra minoritets språk.

wildman2012-01-18 14:13
Antal inlägg: 3860

Jag skulle vilja påstå att alla dialekter är underbara. Och vad gäller huruvida man förstår dom eller ej hänger ju ofta på hur genuina dom är. Som slånbär säger, leta rätt på en gamling från någon liten ort så har dom ofta en fantastiskt oförståbar dialekt. Träffade en bonde ute i skogen, eller nåja, på en åker utanför Skänninge en gång som pratade HELT obegripligt. Och då anser jag att jag är ganska bra på att förstå dialekter.
Satt bla hela min värnplikt i en stridsvagn med två pitebor som pratade pitemål. Det var inte heller någon lek att förstå i början. Men som med allt annat, det är bara att träna så förstår man :-)
Och vad gäller konstiga uttal på orter så behöver man ju inte gå utanför Sthlms län för att hitta konstiga saker. Har ni hört hur de lokala uttalar "kapellskär"?

wildman2012-01-18 14:16

Det som fascinerar mig med dialekter mer än uttalen är mer olika uttryck. Född i och uppvuxen i Sthlm, hög frekvent besökare i Norrland och nu sen mer än 10 år boendes i Skåne har jag ju haft förmånen att att få höra lite olika varianter.
För att ta ett konkret och bra exempel. När jag växte upp i Stlhm då åkte man förbi farmor och hälsade på. Mmmm, det är ju trevligt att man vinkade lite när man åkte förbi, hade det inte vara trevligare att stanna också? Här har skåningarna ett betydligt bättre uttryck. Här åker man INOM någon.

wildman2012-01-18 14:18

Ett annat bra uttryck används ju mest av norrlänningarna. Det är ju "Jag ids int" Vilket ju är bra mycket mer talande än "jag orkar inte".

Zaskia - Ej medlem längre2012-01-18 14:22
Antal inlägg: 576

När det gäller utländska namn så kan det vara svårt att veta hur de skall uttalas. Det får man ha överseende med. Det är ju inte säkert att lyssnarna heller vet hur de skall uttalas.

Yamma2012-01-18 14:23
Antal inlägg: 2285

Angående -m och -mm-diskussionen... Det finns bara tre ord i det svenska språket som stavas med -mm, och det är såna som redan har ett ord med ett m som ska uttalas annorlunda.

lam - lamm
ram - ramm
dam - damm

Yamma2012-01-18 14:24

...därför uttalar alla som inte bor i närheten av Ramlösa orden "fel" - eftersom det redan finns ett ord som heter "ram" som uttalas olika. =)

wildman2012-01-18 14:27

Ja jag bor några mil från Ramlösa och jag tycker att dom uttalar det fel ändå :-) Men det är ju så med många olika orter. Själv tror jag att dom lokala på olika ställen har ett behov av att vara speciella ;-) Så att man "hör" vem som är infödd eller inte :-)

Yamma2012-01-18 14:32

Hehe, så är det säkerligen, wildman. =)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?