Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade16
Mobilspel
Pågående18 992

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pandina2012-01-20 16:54
Antal inlägg: 727

Men på det stora hela så tror jag att föräldraskap kan ha tendens att ändra människor till det positiva. :)

Kirre2012-01-20 16:56
Antal inlägg: 44

Ceciliaerix, du modiga kvinna, jag gör tummen upp för dig!

Magnetix2012-01-20 16:58
Antal inlägg: 85

Där har Pandina helt rätt.... det finns ingen mer fostrande och krävande 'skola' än den att ha familj och barn...

nulltj - Ej medlem längre2012-01-20 17:09
Antal inlägg: 14052

Pandina>> Jag emotsade inte tesen alls, bara att du tog upp den fast du sa att du inte skulle.

nulltj - Ej medlem längre2012-01-20 17:11

Sen tycker jag iofs att det finns många krävande 'skolor', och att även om vissa nog blir bättre människor (vad är en bättre människa, förresten?) av att ha barn så är det säkert inte allmängiltigt. Dessutom - skaffar man barn för att bli en bättre människa själv?

blåhund - Ej medlem längre2012-01-20 17:14
Antal inlägg: 469

Ja, Pandina.Precis som en hund eller katt kan göra människor med positiva...!

Pandina2012-01-20 17:22

HUR kan du jämföra ett barn med en hund, blåhund? :O

nulltj - Ej medlem längre2012-01-20 17:26

Varför tas det så bokstavligt när någon ger ett exempel?

Gunilla _2012-01-20 17:31
Antal inlägg: 4425

Det är väl ganska "svenskt" att vara "rädd" för sånt som inte följer det Svenne är van och trygg med? Att stjälpa någons föreställningsvärld kan ta rent läskiga vägar. (Man är visst rätt konstig om man väljer lägenhet före villa, tar bussen istf bilen eller tackar nej till kaffe också.) Visst vore det skönt om folk bara kunde acceptera och respektera varandras åsikter...

anträffbar - Ej medlem längre2012-01-20 17:32
Antal inlägg: 285

Jag tycker att det är ett ansvarsfullt VAL att inte föda några nya barn till den här världen. Det finns redan gott om barn som behöver omhändertas. Vill man uppfostra ett barn, skaffa sig en arvinge eller göra sin samhälleliga plikt och uppfostra nya världsmedborgare, så kan man väl adoptera ett barn som inget vill mer än att få förälder/föräldrar.

Magnetix2012-01-20 17:37

Nej nulltj, förhoppningsvis skaffar dom flesta barn därför att dom vill det och ser fram emot dom positiva delarna av föräldraskapet. Erfarenheterna, som förhoppningsvis är till större delen positiva, får dom med 'på köpet' i relation till den grad dom anstränger sig att göra sin familj till någonting positivt.

Men utöver det så tror jag dessutom att längtan efter att ha barn till stor del finns 'inbyggd' i oss, som en funktion för att säkra släktes överlevnad. I den artikel som jag länkade tidigare finns ett litet stycke där författaren pratar om nativitetstal, och där sägs att för att befolkningen skall hållas konstant så skall varje kvinna föda 2.1 barn.

Han redovisar siffror för Sverige som ligger mellan 1.4 och 1.8 beroende på vilka som inkluderades i statistiken, men tydligt är alltså att vi i det här landet borde föda fler barn för att inte hamna i dom tendenser som man ser t.ex i Japan, där befolkningens medelålder stiger och den skaran som ska producera och försörja den andra skaran blir mindre och äldre.

elgen52012-01-20 18:11
Antal inlägg: 1740

Pandina du skrev....
Tycker ni ger er på lite väl mycket på ttiittii, hon berättar om personliga erfarenheter och skulle ni, frivilligt barnlösa och (enligt vad jag kan se) ännu unga människor, vara smarta så skulle ni lyssna på dem erfarna och försökt LÄRA ER någonting istället för att hektiskt försvara någonting som ändå kan ändras i framtiden.......
Suck säger jag bara!
Det låter som att den ända visdommen skulle komma från att skaffa barn.
Bara för att man föder barn blir man inte atomatiskt lärd, det finns som sagt MÅNGA "skolor" man kan gå.
Jag har bott och levt i 4 länder rest runt i 15st, men jag har inga barn.
Så som du formulerade det skulle man kunna tro att vi andra som har andra livserfarenheter "fallar Noll"

Och jo man kan visst gämföra med att skaffa hund.
Det är ansvar dygnet runt!.
Tar man nte mer ansvar om man, inser att man vill göra annat i livet, innan man yglar av sig och sedan låter ungen växa upp men frånvarande föräldrar, e det ansvar?

elgen52012-01-20 18:20

ceciliaerix jag fick höra för 20 år sedan det samma som du, ALLA med barn visste att jag skulle ha barn inom 5 år
ALLA (utanför min familj) visste bättre om hur jag ville leva mitt liv över huvudtaget.
Vsst vi förändras som människor hela tiden, men varför ska "allvetare" klappa oss på huvudet, för något, dom faktiskt inte vet.

"sia framtiden är det få som kan, och jag tycker det är viktigare att acceptera människors val i nuet"

Magnetix2012-01-20 18:21

men du elgen... jag tror inte att det är någon här som har sagt att man skall yngla av sig och sedan inte ta ansvar för sina barn, så varför använda det som argument?

elgen52012-01-20 18:23

För att OM man atomatiskt vill skaffa barn, så medför det ett ansvar, såklart.

Pandina2012-01-20 18:24

elgen5, tips eftersom du skriver att du "fattar Noll": testa att läsa resten av inlägget. Kanhända att du blir åtminstone lite klokare på det ;) Eller läs om läs rätt, för jag har aldrig skrivit att barn är enda utvägen. Suck på dig själv.

Ett annat tips är att inte skaffa barn om du inte kan ta hand om det. Många brukar känna sådan barnlängtan att de ser till att KUNNA ta hand om det. Däribland även högt uppsatta chefer, som även de hade karriären i sikte en gång i tiden.

Jag har inga barn själv, och har för närvarande inte förutsättningarna för att skapa en bra miljö för ett barn. Men jag tror att om man utesluter den idén helt, så utesluter man en lycka bortom alla gränser. Men det är min personliga åsikt och det finns säkert någon besserwisser på betapet som kan motbevisa den med någon fånig artikel från Aftonbladet.
Och det är klart, vet man inte vad man missar så mår man ju inte dåligt av att missa det heller! Undrar om jag får flashbacks från något tidigare liv eller något.

elgen52012-01-20 18:24

Alla vill inte ha det ansvaret.

elgen52012-01-20 18:27

Men nu handlar det om att respektera dom som INTE vill.
Men det verkar svårt....

elgen52012-01-20 18:29

Som du uttrycker dig ser jag att du inte förstått alls vad jag skrev,
men så kan det ju bli.

Pandina2012-01-20 18:42

Vill man lägga ned ett heltidsarbete på att uppfostra en hund, kan man väl lika gärna lägga ned ett heltidsarbete på att uppfostra en potentiell framtida president. :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?