Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 52 |
Mobilspel
Pågående | 19 610 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
marmeladov22 | 2012-01-26 22:23 | |
![]() | man kan gott strunta i bäst före datum men man behöver inte vara äcklig som en svärmor som hade mat, bla torrvaror som var 5 år gammalt. Det är ganska äckligt. | |
marmeladov22 | 2012-01-26 22:24 | |
![]() | en gång hade jag en tetra med krossad tomat, den var säkert öppen en vecka, jag smakade och tror jag använde den i matlagning | |
slånbär | 2012-01-26 22:25 | |
![]() | Allt beror ju på vad det är för något.Det måste inte vara äckligt bara för att det är gammalt. | |
marmeladov22 | 2012-01-26 22:25 | |
![]() | ibland dricker jag mitt kalla kaffe från frukosten när jag kommer från jobb | |
marmeladov22 | 2012-01-26 22:25 | |
![]() | precis | |
anka_i_potta - Ej medlem längre | 2012-01-26 22:26 | |
![]() | nulltj... den blev gammal när jag ansåg att den blev det. Då är den fel enligt mig och helt acceptabelt att slänga. Ibland en vecka före. Nån gång kan mjölken få duga som kaffemjölk dagen efter sista datum. Men det beror på om jag har öppnat den långt efter tillverkningsdatum. många bf-datum gäller oöppnade förpackningar, då är det helt ok att slänga dom långt innan bf-datumet. | |
marmeladov22 | 2012-01-26 22:28 | |
![]() | jag kan oxå tina mat från frysen som står 2 dagar, säkert ätlig, men jag vägrar äta den för den känns inte bra. | |
marmeladov22 | 2012-01-26 22:28 | |
![]() | så det varierar | |
nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-26 22:30 | |
![]() | anka>> Ja, det är ju upp till var och en. Jag förstår bara inte det magiska med datumet på förpackningen; luktar och smakar det fräscht så är det ju inget fel bara för att datumet gått ut, maten i sig vet ju inte om att den borde blivit gammal just då. Det handlar ju om kemiska processer som i sig beror på en massa omständigheter, datumet på förpackningen är inte en av dom. Luktar det surt i förväg så hade jag ju knappast ätit det med hänvisning till att datumet inte gått ut än? | |
bujum | 2012-01-26 22:39 | |
![]() | Gravlax är oftast lite bättre om det är lite för gammalt eller åtminstone på väg att gå ut på datum. Det går ju faktiskt att frysa ner mat som man inte hinner äta upp. | |
bujum | 2012-01-26 22:42 | |
![]() | Yoghurt och filmjölksprodukter köper jag ofta till halva priset. Man känner absolut ingen smakskillnad den första veckan efter bäst före och det är ju helt ofarligt. Dessutom är det mina surt förvärvade slantar som jag gärna använder på annat | |
MaadMaxx | 2012-01-26 22:43 | |
![]() | Okej äggsmet. Här ska du få något att verkligen förfaras över. ;) (Kanske en del av er andra också, vad vet jag.) En gång satt hela familjen och mumsade tacos, alla åt och tyckte att allting smakade bra. Ingenting luktade illa, eller konstigt. Så råkade lillsyrran titta på bäst före-datumet på tacosåsen. Vi åt ett och ett halvt år gammal tacosås!!!! (Jag borde minst ha dött! ...eller åtminstone tyckt att det smakade konstigt. Men, nopp, nix, inte. Det var inte ens någon av oss alla som blev det minsta dåliga.) Slutsats- Man dör inte av att äta "gammal" mat. Man blir inte automatiskt sjuk för att man äter "gammal" mat. Och "gammal" mat behöver inte smaka konstigt eller illa. Reflektion- Man behöver heller inte äta "gammal" mat om man inte vill det. Det är väl alldeles utmärkt att anpassa sina inhandlingsvanor till hur man gärna vill ha sin mat. Men, man behöver heller inte tala om för andra att de är äckliga grisar för att de har förmågan att själva avgöra om maten är dålig, även då den har passerat någon specifikt datum. Eller? Alla har heller inte möjlighet att köpa ny mjölk (exempelvis) hela tiden, utan kanske står inför valet att göra pannkakor (återigen exempelvis) på vatten, eller på en mjölk som passerat datum. Är de då ohygieniska svin för det? Inte enligt min mening åtminstone. | |
grönöga - Ej medlem längre | 2012-01-26 22:51 | |
![]() | Jag bli lite förundrad över en dels inställning till mat och dess hållbarhet. Jag kokar väldigt ofta sylt själv, även saft. Jag gör min egen salsasås, min egen chili- habanerosås/olja. Det står inget "bästföredatum" på mina burkar. Hur göra? För mig är det en självklarhet att lukta på all mat, eventuellt även smaka för att avgöra om den är okej. Att varan inte gåt ut ur datum ännu är ingen garanti för att den är okej. | |
grönöga - Ej medlem längre | 2012-01-26 22:52 | |
![]() | *gått | |
_kalina | 2012-01-26 23:01 | |
![]() | Med äggsmets mått är jag helt klart en sopätare, men jag känner mej förvånansvärt fräsch ändå. Tror ärligt talat att jag får cancer av alla olika konserveringsmedel som finns i maten innan jag hinner få botulism eller någon annan sopätarrelaterad sjukdom. | |
pken86 | 2012-01-26 23:03 | |
![]() | grönöga, jag förstår vad du menar, min mormor och min mor har alltid kokat egen sylt, saft och liknande. vi har lärt oss från barnsben att skaffa en egen uppfattning om maten är fräsch eller inte. inga konstigheter. | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-26 23:28 | |
![]() | MaadMaxx 2012-01-26 22:43 "Okej äggsmet. Här ska du få något att verkligen förfaras över. ;) (Kanske en del av er andra också, vad vet jag.) En gång satt hela familjen och mumsade tacos, alla åt och tyckte att allting smakade bra. Ingenting luktade illa, eller konstigt. Så råkade lillsyrran titta på bäst före-datumet på tacosåsen. Vi åt ett och ett halvt år gammal tacosås!!!! (Jag borde minst ha dött! ...eller åtminstone tyckt att det smakade konstigt. Men, nopp, nix, inte. Det var inte ens någon av oss alla som blev det minsta dåliga.) Slutsats- Man dör inte av att äta "gammal" mat. Man blir inte automatiskt sjuk för att man äter "gammal" mat. Och "gammal" mat behöver inte smaka konstigt eller illa." Fast om jag nu överhuvudtaget förfasas, så gör jag det inte så mycket av den anledningen du tror. Det du beskriver här ovan är till större delen egentligen en annan problematik än den som avhandlas i tråden; maten som är hållbar i evigheter för att den är så fullproppad med kemikalier. En i min krets har gjort en del experiment om det där. Han han "gömt" vissa matvaror (läs; kemikaliebomber) och kollar upp dem lite då och då. Mögelfria, mjuka och fina år efter år... Jag borde egentligen uppdatera mig och fråga honom hur länge han nu har haft dem i sina gömmor... Slutsats - man kan välja att dö på lite olika sätt. En del föredrar att göra det genom att proppa sig fulla av kemikalier. Jag har valt en annan väg. Föredrar mat lagad av rena, kemikaliefria råvaror. - Och köpt i lagom mängd, så att inte så mycket går till spillo, inte behöver slängas. Tur att var och en får leva som den vill. Själv vill jag - som sagt - inte stoppa i mig utgången mat. | |
marmeladov22 | 2012-01-26 23:33 | |
![]() | ät ägg då omelett tex | |
MaadMaxx | 2012-01-27 00:09 | |
![]() | äggsmet - Jag förstår precis vad du menar med kemikaliebomber och jag förstår din tankebana med ren mat och allt det där. (Tacosåsen möglade förövrigt tre dagar efter den kommit i kontakt med syre) Jag förstår bara inte din vilja att tala om folk som äter "sopor" och dylikt. Jag respekterar din vilja att inte stoppa i dig utgången mat, det är HELT okej. Jag reagerar bara över att du inte kan respektera dem som väljer att lukta, alternativt smaka på maten även efter datumet har gått ut. Alla är vi olika. Alla gör vi olika. Alla har vi olika förutsättningar. Men bara för att någon inte gör som en själv behöver man ju inte tala om för den att den äter sopor, eller är upphovet till ökat antal kackerlackor i Sverige... Eller? I vilket fall så släpper jag det här nu och hoppas att du får en smaklig lunch imorgon! :) | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-27 00:29 | |
![]() | det finns ingen risk att mjölken skulle bli gammal här,men det vore kul om det hände,här tar mjölken bara slut | |