Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 559

Forumkategorier

Användare Inlägg  
äggsmet - Ej medlem längre2012-02-01 07:05
Antal inlägg: 285

"Samhället håller upp denna familj, på egen hand skulle de inte kunna göra det."

Hm...märkligt. Jag har nämligen kommit fram till helt motsatta slutsatser när jag kikat på det. Men jag kanske har missat något? Upplys mig gärna i så fall, ZLATANIGATAN.

Att alla barnfamiljer - även de med många barn - får barnbidrag (och i förekommande fall även flerbarnstillägg) är inget att orda om, tycker jag. Det är ju så systemet ser ut här i landet.

I övrigt har jag INTE HITTAT några som helst bidrag särskilt riktade mot familjer med många barn.

OM jag har förstått det rätt så får t.ex en tiobarnsfamilj bostadsbidrag bara om bruttoårsinkomsten understiger 295.000 (tror jag det var). Och det gör det väl ganska sällan, så INTE ENS bostadsbidrag får det - trots så många barn.

Så nej, jag tror inte alls att samhället "håller upp" familjerna med många barn, utan de gör precis som alla andra, klarar sig på egen hand.

- Och i övrigt tycker jag att det är hur härligt och häftigt som helst med familjer med många barn. Fler såna! Vi har gott om utrymme här i landet, en god ekonomi och barnafödandet behöver fås upp.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-01 07:42
Antal inlägg: 37631

Zlatanigatan på vilket sett menar du att samhället skulle hålla upp storfamiljer då?barnbidrag är statligt,och fler barn behövs,det är alla dessa barn som ska ta hand om dig då du blir gammal,det läggs ner skolor hela tiden då barnunderlaget minskar och lärare blir arbetslösa,men jag misstänker att du är samma trollsom spökade här i natt

äggsmet - Ej medlem längre2012-02-01 08:26
Antal inlägg: 285

"Dessa människor har ett samlarproblem"

Åjdå. Vad är det för något?

I övrigt är ditt inlägg jäkligt jobbigt att läsa igenom eftersom du inte alls delar upp texten.
Finns några till här som har det där jobbiga sättet att skriva, slånbär exempelvis. Leta upp några av hennes inlägg vetja, så får du se själv.

ezye - Ej medlem längre2012-02-01 08:37
Antal inlägg: 447

Injicera jul: Det heter hemarbetande, inte hemmafru:-).
Titti: Kan du inte sätta punkt och använda versaler, det blir så himla svårläst om än intressant.

Det är upp till var och en hur man fördelar sysslorna, bara man i n t e överför det på sina barn, då kommer vi aldrig någonstans. Det får inte vara en självklarhet att hon städar och tvättar och han byter däck eller klipper gräs. Lär barnen jämlikhet för fasen snälla!

Cekt2012-02-01 08:49
Antal inlägg: 250

Blir man änka/skild vid säg 40-50 års ålder kan man säkert lära sig det mesta. Lite svårare är det vid 85-års ålder som för min morfars sambo. Hon har inte kunnat lära sig hur mobiltelefoner funkar, måste fortfarande betala räkningar genom att skicka in dem på papper till Bankgirocentralen eller vad det nu är etc. Visst måste inte livet vara precis rättvist och jämlikt men för egen del gillar jag att kunna lite av allt och veta att jag klarar det mesta som livet kastar åt mig.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-01 08:56
Antal inlägg: 37631

nej det kan jag inte,jag gillar inte jämlikhet för jag tycker inte det är jämlikt,jag gör det jag är bäst på och det är inte versaler och punkter räkningar,och motorhuvar,millimeter rättvisa är inte jämlikhet varför ska jag göra saker som jag inte är bra på ?eller tycker är roliga? bara för någon kommit på att det ska vara så.och varför får inte det vara en självklarhet att hon städar?jag hatar att städa min man jobbar 60 timmar i veckan och städar han gillar och städa,ska jag städa då för att det ska vara jämlikt?jag tar tvätten inte för att det är kul men för att han är oduglig på det

ezye - Ej medlem längre2012-02-01 09:07

Nej, som jag sa innan, var och en gör som den vill, men överför inte det på barnen. Jag blir så irriterad när tex alla som varit hemma hos oss säger till m e j: Oh vad bra det måste vara nu när d u fått upp tvättmaskin/tumlare från källaren....vaddå jag? Vi är två. Bara ett exempel av många. Pratar vi om vår bil verkar det vara min mans! Va f-n

Ami19742012-02-01 17:22
Antal inlägg: 114

Gå bakåt i tiden... det räcker att ni backar 30-40 år... då var det inte alls ovanligt med många barn, då fungerade det bra, vad är skillnaden?

Jag är yngst i en syskon skara på sju stycken varav ett av de äldsta föddes med ryggmärgsbråck och lätt mentalt handikapp. (sen har jag även 4 halvsyskon som min pappa fick innan han träffade min mamma) Till råga på allt så är mina föräldrar från Danmark... Det skiljer 14-år på mig och mitt äldsta helsyskon.

Jag känner mig rätt så normal, inte ett dugg annorlunda... det här är bara ett stort media drev.

Och varför skulle det vara svårt att hålla kärleken vid liv för att man har många barn? Det har inte med barnen att göra, att många går isär det är bara enligt mig en dålig ursäkt för att man inte tar tag i saker och ger upp alldeles för lätt.

EpsilonNoll - Ej medlem längre2012-02-01 18:03
Antal inlägg: 493

När det nu är så plågsamt att få barn och sen så jobbigt att få ihop det med ett yrke (=livets mening?) - varför vill kvinnor skaffa ett enda barn? Se där en förbjuden fråga?

EpsilonNoll - Ej medlem längre2012-02-01 18:07

T.ex. hon med Barnaboken med en massa barn med olika pappor som hon inte verkar kunna ha kommunicerat med - begriper ingenting! Dessutom ville hon ju sova ostört så den senaste stackars bebisen fick skrika ohörd med garanterade psykologiska/emotionella problem som följd. Sånt "trams"ville hon inte veta av!

Tornvy2012-02-01 18:16
Antal inlägg: 67

Nej inte förbjuden. Men hyfsat naiv.

Livets mening är inte att få ihop det med ett yrke. Det är ett jobb. Sen kan man gilla det eller avsky det. Men jag tvekar på att en enda person som ställs inför faktumet att dom har en vecka kvar att leva tänker "Jäklar, jag hinner inte få iväg den där viktiga offerten!"

Att bli och föda barn är något som hos väldigt många kvinnor är en mycket stark drift. Jag skulle vilja påstå att när den är som kraftigast, så sopar den lätt mattan med mannens sexualdrift alla dar i veckan.

Jag skulle till och med kunna drifta mig till att säga att vi har den att tacka för alla goa 7 miljarder människor som lever här.

Kärleken ... ren bonus. Guldkanten på livet.

EpsilonNoll - Ej medlem längre2012-02-01 18:33

Tornvy - ställde frågan för att belysa det kluvna sätt man ser barnafödande med. Föder barn för att sen så fort som möjligt sätta dom i händerna på dagispersonal i.st.f. att själv vägleda, möta de emotionella behoven, svara på alla frågor, bära barnens härliga tyngd, möta den förtroendefulla blicken osv. Får inte ihop det! Om ens egen karriär är viktigast, varför satte man ett enda barn till världen?

Tornvy2012-02-01 18:35

Det gör dom inte. Dom blir hemska kalla chefer.. Haft en sådan....

slånbär2012-02-01 18:44
Antal inlägg: 5539

Men hur många av multifamiljerna har ungarna på dagis? Jag har sett några program men tänkte inte så mycket på just det så hur var det egentligen med just dom här familjerna och dom i förra säsongen? Var ungarna verkligen på dagis? För det kan väl jag också i så fall tycka verkar lite underligt. För kan man som kvinna verkligen ha ett jobb utanför hemmet (bortsett från egenföretagare eller frilansare då) och om inte varför lämnar man då ungarna till förskola? Jag har iof lika svårt att förstå dom som får en bebis och lämnar storasyskonet till förskolan bara för att det går och är gratis. Det går verkligen över mitt förstånd. Förskolan ska väl i första hand vara för dom som behöver omsorg om sitt barn för att dom måste arbeta och inte som nån sorts barnförvaring medan man själv är hemma och gulligullar med nytillskottet eller drar barnvagn i bredd på väg till nåt myyysigt fik i stan.

slånbär2012-02-01 18:50

Tillägger då att anledningen till att jag tror att det kan vara svårt att ha ett "vanligt" jobb utanför hemmet om man har så många barn är ju att jag har svårt att tänka mig en arbetsgivare som är beredd att anställa eller om man nu redan hade jobbet innan barnen kom, upprätthålla den tjänsten under tiden som personen ifråga är föräldraledig vartannat år, för att inte tala om alla vab dagar som det måste innebära med så många barn.

malman2012-02-01 19:39
Antal inlägg: 1457

jag lämnar ronja på dagis 3 timmar om dagen fast jag inte jobbar. det kostar mig 1000kr i månaden men det är skönt att ha lite tid för sig själv och fixa allt som ska fixas. så Ronja får leka och träffa kompisar, och jag får massa gjort så jag har mera tid över till henne.

jag har svårt att få till allt och jag har bara ett barn

ezye - Ej medlem längre2012-02-01 19:48

Kan tänka mig att lämna det/de äldre barnen en, max två gånger i veckan då de fått ett syskon, dels för deras egen skull, dels för det nya barnets skull. Men finns det verkligen de som lämnar äldre barn på förskolan var dag? Hela dagen? Det övergår mitt förstånd.

Tornvy2012-02-01 19:54

Alla har inte förmånen att välja.

malman2012-02-01 20:00
Antal inlägg: 1457

om man inte har jobb får man inte lämna barnen mera än 15 timmar i veckan. och det är begränsat till 5H 3 dagar i veckan eller 3H 5 dagar i veckan

slånbär2012-02-01 20:34

Nej-jag fattar inte det. Förskolan borde vara för dom som jobbar. Jag vet hur jäkla svårt man har att lappa ihop dagarna med personal så det täcker när det är som mest barn men ändå finns folk hela dagen. Dom här barnen som kommer bara tre timmar om dagen ger inte tillräckligt i inkassan för att täcka upp för den personal som behövs till det antalet barn som blir när det är som flest där. det blir helt enkelt en skev balans i personaltäthet kontra barnantal.
Så jag tycker det är nån sorts lyxtillvaro som bekostas av skattemedel och barnomsorgen för dom som verkligen behöver och det skulle vara bättre med färre barn i grupperna än som nu en topp med några extra barn som inta kan täckas av personal då det bara handlar om några timmar.
Och om man tycker det är för det äldre barnets skull så att det får leka med kompisar så borde man ju kunna ha öppen förskola som var vanligare förut för så man gick dit tillsammans med sina barn dom där timmarna. Lyxtillvaro tycker jag att det är för att man ska kunna få "egentid" ett par timmar per dag för att hinna med.....Har man skaffat sig barn så får man väl lösa allt som följer med att ha familj och ett hem utan att för den skull skattebetalarna ska stå för det. Att barn går i skolan är en sak och att man har barn i förskolan när man jobbar men detta är ju nåt helt annat. För mig så hade det varit fullständigt otänkbart att lämna min äldre unge till förskolan när jag var hemma och gullade med småsyskonet eller ännu värre-hade "egentid". Jag hade inget socialt nät alls under mina barns uppväxt, ingen familj, inga kompisar eller liknande som kunde backa upp oss. Vi har aldrig haft barnvakt eller någon form av egentid alls förrän nu då våra barn är snart tjugo och arton. För mig var det självklart att ta hand om mina barn och mitt liv på egen hand tillsammans med pappan då och för mig var förskolan enbart till för att jag var tvungen att arbeta för att få ekonomin att gå ihop. Så fort jag slutade hämtade jag barnen och var en sjuk hade jag den andre hemma också. Mina barn-mitt ansvar.
Men vi blir ju alla lyckliga av olika saker. Jag blev lycklig av att ha mina barn hos mig så mycket jag kunde under deras uppväxt. Andra blir väl lyckliga av att ha "egentid".

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?