Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 064

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2012-02-07 20:22
Antal inlägg: 5539

Såg nyss på nyheterna angående detta. Reinfeldt babblade på som vanligt helt vilse i verkligheten. Man intervjuade dessutom två personer som arbetade vidare trots att dom passerat bäst före datum sedan länge angående vad dom tyckte om detta. Den ene gubben var 80+ och hade inga planer på att pensionera sig och den andre var pensionär men arbetade trots det runt 40 timmar i veckan och båda stortrivdes. Vad tror ni dom jobbade med då? Renhållningsarbetare, byggnadsarbetare eller kanske vanliga hederliga städare? Men nähä -80 åringen hade ett galleri och titulerade sig således "gallerist" och den andre var forskare. Kan man tänka sig.......att dom tyckte det var skojigt att jobba vidare?
Det är detta som är själva kärnan i det hela- dom som har tunga lågavlönade arbeten där dom inte får någon utveckling eller näring - hur fan ska dom orka ytterligare tio år för att sedan bli glada pensionärer? Men på detta vis så löser man ju ytterligare ett samhällsproblem- det kommer bli rätt tomt på våra äldreboenden och sjukhus. Mitt råd till dagens ungdomar när det gäller karriärsval är - begravningsbranschen för den kommer blomstra!!!

shulten2012-02-07 20:26
Antal inlägg: 1424

Den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD uppmanar Finland att i rask takt genomföra strukturella förändringar i samhället. OECD kräver att Finland höjer pensionsåldern och verkställer kommunreformen så snabbt som möjligt.

Från idag:

svenska.yle.fi/nyhet...?i d=237459

Märkligt att Sossarna fortfarande är tysta. Vem tror ni som styr? =)

Jöhnk2012-02-07 20:29
Antal inlägg: 181

Jag vet inte om jag är till så stor nytta vid 75. Jag jobbar med barn i åldrarna 6-10 och tror inte jag orkar flänga runt och spela bandy, åka madrass och vara lika rolig då. Orka skola om sig, jag har studielån som jag aldrig kommer att lyckas betala av redan.

Oavsett så tror jag att det blir ättestupa när det är dags. Det finns nog inga pengar kvar då... ;)

jonisk - Ej medlem längre2012-02-07 20:31
Antal inlägg: 7985

slånbär>> är det inte bra att vissa (som vill/orkar) jobbar på och betalar in mer skatt då, så att andra (med tyngre jobb) slipper?

slånbär2012-02-07 20:32

Någon skrev tidigare i nåt inlägg att upplever att man har ett tungt och otillfredsställande arbete så borde man redan idag se över sin livssituation och prioritera om. På sätt och vis alldeles riktigt men för många av oss så finns helt enkelt inte den möjligheten där man är idag. För många av oss får man vara glad att man över huvudtaget har ett jobb. Jag skulle börja studera imorgon om jag hade ekonomisk möjlighet till det men det finns inte en chans. Att ta studielån är ju ingen lösning för dom ska ju betalas tillbaka och jag betalar ju redan på dom jag har. Det är för många en dröm men vi böjer våra ryggar och släpar oss till våra arbeten varje dag ändå. Och dessutom-vem ska utföra alla dess tunga arbeten då? För helt ärligt så tror jag inte att någon kan säga att dom hellre fortsätter jobba som vårdbiträde till 75 års ålder om alternativet är att få bli pensionär och äntligen få vila kroppen och få en chans att leva. Men är man läkare och lyfter en lön på det femdubbla mot en undersköterska så tror jag nog att man inte är helt främmande för tanken.

slånbär2012-02-07 20:32

Jonisk-jag säger inte att man inte ska få fortsätta men att tvingas till det är inte rätt.

jonisk - Ej medlem längre2012-02-07 20:35

Vem tvingar?

slånbär2012-02-07 20:37

Reinfeldt pratar ju om att alla borde fortsätta till 75 års ålder och om man inte orkar med det jobbet man har så får man väl omskola sig eller byta jobb. Galet.

shulten2012-02-07 20:38

Att ta studielån är ju ingen lösning för dom ska ju betalas tillbaka och jag betalar ju redan på dom jag har.

Tvingade du inte dig själv att arbeta. När du tog de lånen?

Advokat2012-02-07 20:39
Antal inlägg: 88

För mig spelar det ingen roll, jag är rik och kan gå i pension när jag vill.

jonisk - Ej medlem längre2012-02-07 20:40

Jag tolkar det inte riktigt så. Jag ser det som tankar kring hur man ska tackla att vi kommer att leva längre och längre och jobba en mindre del av våra liv. Inte som att dagens 'snart pensionärer' ska jobba 8-14 år extra eller skola om sig. Men man måste börja fundera redan nu på hur pensionssystemet för t ex min generation ska se ut?

shulten2012-02-07 20:43

Har advokat sett till att ordna sin pension själv, eller är det staten?

limpan__22012-02-07 20:43
Antal inlägg: 2847

Slånbär, hela poängen med Reinfelds fundering är väl att vi ska börja diskutera hur vi i framtiden kan finansiera välfärden. Bland annat är det bra för alla om fler kan jobba längre och på samma sättär det bra om vi kan utveckla system för hur vi ska underlätta byten till nya arbeten. Det behöver ju inte handla om att skola om sig helt utan att vi bör fundera på hur vi kan hjälpa varandra att jobba längre. Varför inte låta vårdbidträden som inte längre orkar med tunga lyft delvis eller på deltid jobba med andra lättare uppgifter istället?

Redan idag kan alla se hur mycket mer i pension vi kommer få av några extra yrkesverksamma år, ju mer vi kan jobba desto högre bli pensionerna för alla. På just den punkten är sambanden otroligt enkla...och tyvärr finns det få genvägar.

jpcnrd - Ej medlem längre2012-02-07 20:49
Antal inlägg: 620

Jag tycker vi ska höja skatten och införa söndagsbidrag. Det är helt sjukt att kräva att folk ska jobba sju dagar i veckan, och någonting måste man ju leva på när helgen kommer.

marmeladov222012-02-07 20:49
Antal inlägg: 4211

alltså
70 år och läkare
är det bra?

shulten2012-02-07 20:50

Säkert en mycket bra och erfaren läkare, som verkar gilla sitt yrke!

mrperfect2012-02-07 20:58
Antal inlägg: 11437

Det här är en möjlighet och inte ett tvång.

marmeladov222012-02-07 20:59
Antal inlägg: 4211

ok bara stadig på handen så

shulten2012-02-07 20:59

=) Japp, faktiskt!

Furios2012-02-07 21:06
Antal inlägg: 253

Låt folk göra vad de själva vill! Jobba några år efter 65-strecket och ha lite extra cash till de åren som sedan finns kvar. Eller jobba till 60 och sen disponera strategiskt de pengar du då fått ihop :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?