Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 038 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| DJ-Emma | 2012-02-20 16:12 | |
![]() | Jag skulle inte vilja bli förlamad även om jag var jätteglad, för jag tycker mitt liv är tillräckligt glatt och jag är inte förlamad. :) | |
| aerial | 2012-02-20 16:56 | |
![]() | Ingen vill vara förlamad men om man har oturen att vara det, nog kan man leva ett ganska lyckligt liv ändå, ett innehållsrikt liv med mening och känna lycka precis som vem som helst som inte är förlamad. Ingen är lycklig 24/7 i 80 år eller så, det är inte möjligt. | |
| Skblole | 2012-02-20 18:21 | |
![]() | Enda anledningen till att man inte vill vara förlamad är ju att det sänker ens livskvalitet, något som i verkligheten får ses som helt odiskutabelt. Men nu ges vi istället premissen att denna anledning inte längre existerar. Då går det ju inte att argumentera att "nej, jag skulle inte tycka det var roligt att vara förlamad". För det ingår ju i premissen att du har "the time of your life". Tycker inte att man får ut ett dugg av att tänka på detta. Det är ungefär som att fråga om du skulle gå med på att dricka urin om du tyckte att det var det godaste i världen. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-02-20 18:47 | |
![]() | --- Varning för extremnördsvammel (automatgenerat meddelande av Betapet) --- Men hörrni! Cypher valde ju faktiskt att gå tillbaks till Matrisen där han skulle få leva ett rikt och framgångsrikt liv i sin fantasi i stället för det elända livet ute i verkligheten! Han skulle slippa äta gegga och slåss mot elaka maskiner med bläckfiskarmar! Fast å andra sidan... När JAG är olycklig (för att jag tvingas äta gegga och slåss mot dumma kunder med bläckfiskarmar) brukar jag tänka "jag är i alla fall inte förlamad". | |
| Naity_ | 2012-02-20 19:50 | |
![]() | Meeen, skblole, vad får du ut av de mesta trådar som finns på beta? Hur het är personen över tex? Man måste inte få ut något av varje sak man kommenterar, loosen up maiite | |
| Dyslekso | 2012-02-20 21:00 | |
![]() | Skblole: ja, du har nog väldigt mycket rätt där, i den mån folk förmår begripa (den högst filosofiska) idén om att lycka i exemplet faktiskt skulle gå att känna konstant - MEN man skulle ju kunna tänka sig en person som inte vill vara en belastning på samhället där hen ligger och myser, år efter år. I liknande tankeexempel kan vara bra att åkalla en "excentrisk miljardär" som ordnar med försöket, så slipper man bry sig om att ligga samhället till last. :) | |
| anka_i_potta - Ej medlem längre | 2012-02-20 21:07 | |
![]() | Svar på första inlägget: Nej, jag hade inte gått med på att bli förlamad och lycklig. Jag trivs bäst som det är med både upp och nedgångar. Får man för mycket av något blir man avtrubbad, och man kan inte riktigt uppskatta det rätt. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-02-20 21:11 | |
![]() | "Enda anledningen till att man inte vill vara förlamad är ju att det sänker ens livskvalitet" Nja. Det beror väl på hur egocentrisk man är. Jag kanske blir lyckligast på jorden av att välja förlamningen, men skulle mina nära och kära vara lika lyckliga? Och nä, visst skulle jag väl vara blissfully unaware om deras sorg när jag själv var skitglad, men det avgörande här är ju tankarna som leder till beslutet dvs tänker jag på dem innan jag väljer/inte väljer att bli förlamad? + Sen är det väl lite halvtrams att säga att det är en meningslös och uppenbar frågeställning när de flesta här verkar ha helt olika syn på saken. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-20 21:16 | |
![]() | Precis, det är ju eg en fråga om hur självisk man är. | |
| Dyslekso | 2012-02-20 21:17 | |
![]() | Hm. Ja, frågan är vad de skulle tycka, crooked. Förmodligen är en extremt lycklig person också outhärdlig att umgås med. Om man nu är vaken och så alltså. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-02-20 21:22 | |
![]() | Haha ja, I'd slap me. Men också, att vara osjälvisk är ju att andras själviskhet. Dvs jag avstår från min egen lycka för att min mamma ska vara glad, pga hon vill nog hellre ha mitt vanliga humörsvängiga jag än min fysiska kropp skrattandes men onåbar. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-02-20 21:22 | |
![]() | *är ju att visa hänsyn till andras själviskhet | |
| rajden | 2012-02-20 22:02 | |
![]() | Jag tror att det mer har att göra med inställningen till hur saker och ting framställs och på vilka grunder man antar sina utmaningar så | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-20 22:04 | |
![]() | ? | |
| MCMLXIII - Ej medlem längre | 2012-02-20 22:29 | |
![]() | Frågeställaren verkar inte vara riktigt klok! | |