Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 236

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mindymoo2012-04-09 12:33
Antal inlägg: 1743

Birgitta Stenberg har väl aldrig skrivit att folk inte få baka rotmos eller koka strumpor!
Hon bara varnar för en tydlig trend som ska få arbetslösa tjejer att längta till det lilla hemmalivet. Utan att ens kolla hur resten av livet ser ut - utan att slåss för sin rätt till utbildning och jobb och vidgade vyer.

Läs slutklämmen och tänk:
"Europas kvinnor slåss i dag för att få likalön och rörelsen växer. Männen värjer sig, kommer kvinnor in i deras yrken sjunker lönen drastiskt. Så var det när kvinnor blev traversförare och som i Ryssland läkare. EU:s industrier flyttar till låglöneländer bland annat i Afrika, Kina och Indien. I Europa växer arbetslösheten blixtsnabbt och kvinnorna är ofta först drabbade. Äldrevården, skolorna, sjukhusen, kommunerna, överallt avskedas kvinnor från yrken som stått för samhällsservice. Nu försöker kapitalet göra omställningen attraktiv genom att låta media dilla om att det finns en längtan tillbaka till hemmalivet hos flickor som utgör en stor del av de arbetslösa."

Resurrection - Ej medlem längre2012-04-09 12:39
Antal inlägg: 11463

Med all respekt för kvinnokampen har jag svårt att se varför lite kakbak på tv skulle bero på att "Patriarkatet försöker knuffa tillbaka kvinnorna flera steg i frigörelseprocessen."

Aquila12012-04-09 12:42
Antal inlägg: 2463

Pax för att vara hemmafru hos jonisk eller prommis.

le-lou2012-04-09 13:22
Antal inlägg: 17500

heja hemmafruar och heja karriärskvinnorna. Kan vi inte bara vara vänner? Alla hoppar på varandra, den som vill vara hemma får höra att hon återgår till stenåldern medan den som vill arbeta får höra att hon är en oduglig förälder och aldrig borde ha haft barn.
Fria val ffs.

corlini2012-04-09 14:19
Antal inlägg: 3172

ja, fritt val. men bort med sånadär som hon med artikeln. gör mer skada än nytta. man behöver inte blanda in könsroller eller kvinnokamp i det helt naturliga faktumet att företag väljer att etablera sig där lönerna är låga. har inte med saken att göra.

att det faktiskt kan vara både givande för barnen och familjen att mamma är hemma har inget med någon skev mediabild att göra, det är ett faktum och måste inte vara något fult. räddar det dessutom kvar lite jobb i landet så är det ju inte ens negativt ur samhällssynpunkt.

önskar fler gjorde som jag och väljer att vara hemma. tycker det är både fint, mysigt, roligt och ger familjens vardag ett helt annat ro med harmoni och utan stress. ser inget fel alls i det faktiskt.

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-09 14:30
Antal inlägg: 37631

corlini,varför önskar du det?mammor som inte vill vara med sina barn ska inte behöva tvingas till det,då har barnen det bättre på dagis,en att vara med en mamma som inte prioriterar barnen

corlini2012-04-09 14:39
Antal inlägg: 3172

mammor som inte vill vara med sina barn hellre än att sitta i kassan på coop och göra sin fantastiska karriär ska kanske inte ha barn alls tänker jag då.

125478 - Ej medlem längre2012-04-09 14:41
Antal inlägg: 8332

Alla har faktiskt inte det valet! Alla kan inte försörja sig på en lön. Hur mycket man än vill, så har det oxå med ekonomi att göra.

irgitta2012-04-09 14:48
Antal inlägg: 189

corlini du måste ta av dig skygglapparna nu! För de allra flesta människor handlar inte livet om att man alltid kan göra det man helst vill. Många gånger gör man det man måste för att få livet att gå ihop. Skittröttsamt att i inlägg efter inlägg se dig döma andra efter hur DU valt att leva! Alla har olika förutsättningar OCH önskemål och det är OK!

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-09 14:51
Antal inlägg: 37631

alla har ett val

le-lou2012-04-09 14:57

Men corlini, nu är du ju lika fördomsfull du ju.

"mammor som inte vill vara med sina barn hellre än att sitta i kassan på coop och göra sin fantastiska karriär ska kanske inte ha barn alls tänker jag då.
"
Allt dessa dömande, ve och fasa så det huggs i ryggar på mammor (främst) över hela detta land. Där har vi inte kommit så långt i jämlikheten tyvärr, pappor döms inte riktigt lika hårt nej. Men mammorna själva bara älskar att klaga på varandra :D.

125478 - Ej medlem längre2012-04-09 15:08

Alla har inte ett val, titti. Alla har inte råd att försörja sin familj på enbart den enes lön!

slånbär2012-04-09 15:09
Antal inlägg: 5539

Nej alla har inte ett val. Du Ttiittii ska egentligen inte bry dig om alls att uttala dig om detta då du faktiskt inte vet hur det är ute i verkliga livet där folk faktiskt måste slita för att försörja sig. Du har i tråd efter tråd talat om att du minsann var smart nog att gifta dig med en rik man, du föraktar jämställdhet, du ser ner på människor som är svaga och utsatta och uttalar dig kränkande om allt sånt som du inte ens verkar veta någonting om. Har även i tidigare trådar ifrågasatt din sk kristenhet men nu är det fler än jag som börjar undra. Du är säkert lycklig i din värld men när du så kategoriskt uttalar dig om andra och dessutom påstår att alla har ett val så visar det på en stor okunnighet om hur folk faktiskt har det ute i samhället.
Corlini-detta gäller även dig. Vi har diskuterat detta med att alla inte kan välja ett liv där man bor i en idyll på landet och jobbar på sin gård. Du skriver själv att det är din mans pengar som har gett dig den möjligheten att förverkliga din dröm-grattis men det är ju fortfarande inte du själv som har gett dig möjligheten då . Alla kan inte välja vad dom vill jobba med då många faktiskt får vara glada över att överhuvudtaget ha ett jobb idag. Och det ska även du och dina gelikar vara tacksamma över för annars skulle inte era barns skolor bli städade, maten inte tillagad, bussarna stå still och ni skulle få ta hand om er skit själva. Var jävligt tacksamma över att det finns folk som tar dessa jobb att städa upp och serva. Ditt uttalande om mammor som sitter i kassan på coop är så jäkla förnedrande att man tror att du är född på artonhundratalet. Att man inte skulle ha rätt att ha barn om man väljer eller måste jobba och ha barnen på förskola är en kränkning mot en stor del av befolkningen-både kvinnor och män.

125478 - Ej medlem längre2012-04-09 15:12

Jag håller med slånbär, bra skrivet!

le-lou2012-04-09 15:19

word slånbär!

Tululah2012-04-09 15:27
Antal inlägg: 63

Jag har sån tur jag att jag är både manlig och kvinnlig jag, till sättet alltså.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-04-09 15:41
Antal inlägg: 31064

Hur vet du det? Du visste ju nyss inte vad som var manligt och kvinnligt.

Incidental - Ej medlem längre2012-04-09 15:43
Antal inlägg: 7958

=)

irgitta2012-04-09 15:46
Antal inlägg: 189

slånbär! Rätt rutet:)

125478 - Ej medlem längre2012-04-09 15:49

Tror nog att Tululah är rätt säker på vad som är vad för henne. Det var tittis svar som hon väntade på, efter vad jag förstår.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?