Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 209 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| zvungel | 2012-05-08 10:11 | |
![]() | Det förutsätter att "han" finns. Människan skapade gud och inte tvärtom. Sen ttiittii att du inte skulle förstå vad jag menar låter inte troligt men det är jag van vid från dina gelikar. | |
| marmeladov22 | 2012-05-08 10:19 | |
![]() | äh var glada | |
| slånbär | 2012-05-08 10:24 | |
![]() | Personligen så tycker jag att det är betydligt hemskare det som en del gör i "Guds namn" och för att dom anser att deras tro är den enda rätta vägen än att en person som är icke troende utför hemska handlingar. Det är dessutom betydligt fler och betydligt värre handlingar som har utförts i guds namn än tvärtom. Så även om några ser religionen som den enda vägen att gå så är det növändigtvis inte åt rätt håll. Visst är Jesus kärleksbudskap väldigt fint och bra men det behövs ingen gud för att vara en bra och kärleksfull människa, klarar man inte det på egen hand då är det ju man själv som har problem och då bör man ju ta itu med dom och inte överlämna sig själv och sitt liv i händerna på "en större makt". | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-05-08 10:24 | |
![]() | Grymt bra dokumentär ! vimeo.com/34406376 Förvisso är dessa lirare extrema fanatiker men det skrämmer mig ändå att religion och tro kan få en människa till att agera på detta sätt. Bara grejen om att inte låta sina barn gå i vanlig skola utan utbilda de hemma istället (utan någon lärarutbildning alls) för att de i skolan lär ut evolutionsteorin. | |
| slånbär | 2012-05-08 10:43 | |
![]() | Locomondo-det är tyvärr rätt vanligt inom just vissa kristna samfund. Barnen får ju naturligtvis ingen bredd i sitt lärande och i sin syn på omvärlden utan indoktrineras ju å det grövsta. | |
| Göran A | 2012-05-08 11:08 | |
![]() | Är det någonting som vi indoktrineras i så är det evolutionstro och big bang. Tillsammans utgör de den gudslösa skapelsemyten... | |
| zvungel | 2012-05-08 11:25 | |
![]() | Hahahahahahahahahaha..... ...det finns över huvud taget ingen substans i religionen...hahahaha...s nacka om myt | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-05-08 11:52 | |
![]() | Göran A: Det är ju precis såna uttalanden som gör att man inte tar religiösa på allvar eller ens har lust att gå in i en diskussion. I mina ögon är det glasklart. Jag hyser absolut större tilltro till en utbildad forskare, vetenskapsman, läkare än någon som säger motsatsen med enbart en text i en gammal bok (som man över huvud taget inte vet vem som författade) som bevis. Till detta kan jag även tillägga rena fakta som tex när någon (extremt, jag vet) motsätter sig operation av religiösa skäl och läkaren säger att man kommer dö om man vägrar. Och så dör personen. Läkaren hade rätt. Personen (eller personens närmaste då) säger att de inte hade fel, det var bara Guds vilja. Enkelt. Och fegt i mina ögon. Men jag vill ju absolut att alla ska må bra och följa sin egen väg och om religion är lösningen för vissa, då är det rätt väg. Absolut. Men inte för mig och då vill jag slippa dörrknackningar och predikningar och annat. | |
| lamaglama | 2012-05-08 12:06 | |
![]() | Göran A, det finns många naturvetare som varit troende ex vis Niels Bohr. Jag tror inte man behöver utesluta Gud ur big bang och/eller evolutionen. Enligt judendomen är jorden 6000 år gammal. Inte ens du GA kan väl tro på det? Till den som skrev att Bibeln är Guds ord: Nej. GT är en slags historiebeskrivning där Guds ord ingår. Däremot är Koranen Guds ord, bokstavligen. Om man är troende alltså. I annat fall så är de bara böcker. | |
| Göran A | 2012-05-08 12:44 | |
![]() | Jag tror på Bibelns uppgifter. Endast Gud var ögonvittne till skapelsen, han vet när och hur det skedde. Litar oändligt mycke mer på honom än en vetenskapsman som är tyngd under naturlismens ok, att allt måste kunna förklaras inomvärdsligt och utan något Gudomligt ingripande. Kalla mig gärna dåre, eller hånskratta som Zvungel gjorde här ovan. | |
| Göran A | 2012-05-08 12:52 | |
![]() | Locomondo: Det finns inget som helst stöd i Bibeln för att vi INTE skall låta läkare operera oss eller göra andra ingrepp. Läkare är jätteduktiga och har Guds välsignelse till att utföra sitt arbeta. | |
| shulten | 2012-05-08 12:53 | |
![]() | Och allt måste förklaras genom din bibel, och dess ok Göran. Men fortsätt gärna så om det nu gör dig lycklig! | |
| slånbär | 2012-05-08 13:04 | |
![]() | Göran-du tolkar ju bibeln på det sättet som passar dig och det du tror på men andra tolkar den annorlunda och även dom hävdar att just deras sätt är det enda rätta. Vem har rätt då? Om det nu är bibelns uppgifter som gäller? För i den boken finns det ju otroligt mång underligheter att man inte ens vet var man ska börja. Vi kan ju bara ta dom två exempel på rejält troende som vi har i just den här tråden -du Göran och Ttiittii- Jag vet hur Ttiittii tolkar sin version av tron och att hon väljer gottebitarna i bibeln och ignorerar andra som är lite mer svårförklarade-det är upp till henne. Hon tror tex på fri abort men väldigt många andra kristna anser det vara mord-hur ser du Göran på just det? För om ni båda är troende och anser att er version är den rätta och att ni båda tolkar bibeln rätt vem av er har mest rätt då? Vem av er älskar Gud mest? | |
| Prärieklocka | 2012-05-08 14:46 | |
![]() | När jag var tonåring blev jag vittne till hur en man från ett religiöst samfund blev nedsparkad av en ung kille, som gång på gång hade sagt att han inte ville prata med honom. Ändå fortsatte mannen att försöka få den unga killen att lyssna. Till slut blev killen, som inte var helt nykter, så provocerad att han flög på mannen. Jag minns denna händelse som mycket otäck. Att så nära se någon bli misshandlad var en bit i det hela. Att mannen inte hade respekterat killens vilja att bli lämnad i fred var en annan. Redan då hade jag en tro på Gud och den har funnits där sen dess. Ibland har denna tro känts starkare, ibland mer avlägsen. Helt har den aldrig försvunnit. Jag kan inte så mycket om Bibeln, kyrkan besöker jag sällan. Min tro har jag ändå. Jag behöver inte försöka övertyga andra att tro som jag, för just så kan bara jag tro. Vi är olika som människor. Varför finns det så många olika slags kyrkor och samfund? Jo, för att vi tror på så många olika sätt. Inom var och en av dessa kyrkor finns det ingen som tror på exakt samma sätt. Tron på Gud är personlig, men kan delas med andra ändå. Jag tror att Gud älskar oss precis som vi är, med allt vi har inom oss, inklusive allt tvivel, all skepsis, alla frågor. Jag har många frågor som jag inte har svar på. Jag förstår inte alls allting. Det tror jag ingen gör, inte ens eller kanske allra minst de som har ett färdigt svar på alla frågor de får. Tyvärr har jag träffat många som kallar sig kristna som är väldigt dömande mot andra. De dömer ut en hel grupp av människor eller vissa individer som inte passar in i mallen. Som tur är har jag också träffat kärleksfulla kristna som verkligen bryr sig om andra människor utan att hela tiden döma dem. Ingen av dessa kategorier än naturligtvis inte alltigenom ond eller alltigenom god. De är människor - vi är människor, och som människor är vi inte bara det ena eller bara det andra. Vi är massor med olika saker samtidigt. Tänk om vi kunde respektera varandra och acceptera att vi inte tänker och tycker lika om allt. Hur vi än tror medan vi lever, kan vi inte vara säkra på att det är just så det är. Efter döden lär vi få veta - det tror i alla fall jag! Sen måste jag bara få kommentera något som några har berört - nämligen skapelseberättelsen. I Bibeln finns det två skapelseberättelser, i den ena kommer människan före djuren. I den andra kommer djuren före människorna. Jag tror absolut på den sistnämnda, för mig är det en bild av evolutionsberättelsen. Och även om den där versionen inte hade stått i Bibeln hade jag ändå trott på evolutionen. Varför skulle man inte kunna tro på Big Bang fast man är kristen - det är klart att det måste ha varit en riktigt "Big Bang" när Gud skapade jorden! :) | |
| Taggeman | 2012-05-08 16:11 | |
![]() | Man kan diskutera mycket fram och tillbaka hurvida det finns en Gud/Skapare eller inte. I slutänden kan ingen av sidorna i empirisk mening bevisa eller motbevisa den ena eller andra slutsatsen. I den här typen av diskussioner hamnar man ofta i svartvita ställningstaganden som i grunden hävdar ens egen objektivitet. Vilket i sig kan framstå som motsägelsefullt. I Sverige har vi generellt en oerhört stor tilltro till vetenskap och stark skepsis till religion. Oavsett vilket som är rätt eller fel så är det globalt sett en extrem hållning. Vid jämförelse med andra länder jorden utöver så framstår den svenska värdegrunden som mer extrem än den absoluta majoriteten utöver jorden i övrigt. Kolla in bilden som World Value Survey ger när de ritar om världskartan utifrån kultuell värdegrund. www.worldvaluessurve...le _base_54 Vi är enligt denna "karta" ett extremistland (vilket ibland skiner igenom i det hätska tonläge sim diskussionen förs i. Ateister verkar vara lika starkt övertygade om att ha rätt som vilka religiösa som politiska fundamentalister som helst. | |
| Maradona1986 | 2012-05-08 16:23 | |
![]() | Vill du se ett underverk. Vill du se ett mirakel idag? Gå upp på klippan, gå upp på ett berg. Gå ditupp och stanna kvar ett tag. Du behöver inga processioner Ingen guldbroderad skrud. Du behöver inga orgeltoner för att gå upp och möta Gud. Ulf Lundell "Gå upp på klippan" www.youtube.com/watc...Jt QYwIeLcQ | |
| diffdiff | 2012-05-08 16:33 | |
![]() | Mer tro åt folket. Jag tror <3 | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-05-08 16:41 | |
![]() | Spännande graf Taggeman. Vore kul att se Y-axeln där plottad mot något mått på ländernas bildningsgrad. | |
| kajix | 2012-05-08 19:54 | |
![]() | Vem har sagt att man kommer till himlen när man dör? Förresten, tack för svaret ttiittii. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-08 20:30 | |
![]() | Slånbär klart är att alla tolkar bibeln som det passar oss,det gör du också fast du inte är troende,så väljer du att tolka bibeln som du vill.presis som ett tv program vi ser på tv så lägger vi märke till olika saker.vissa bibeltexter betyder mer för mig en andra,att vara kristen är frihet,inte ett slavgöra.att vara bokstavstroende passar inte mig | |