Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 251

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Grundsnygg - Ej medlem längre2012-05-27 21:42
Antal inlägg: 3451

För att inte tala om motorsport! Om man räknar in den totala konsumtionen utav bränsle till bilar i Sverige under ett år så kan all annan sport slänga sig i väggen.

slånbär2012-05-27 21:59
Antal inlägg: 5539

Apbur-om du riktade ditt senaste inlägg till mig så kan du lägga ner för jag skrev inte mitt inlägg för att på något sätt framställa mig själv som duktig utan tvärtom-vi klagade aldrig över något eftersom det ju faktiskt var just frivilligt. Däremot blir jag uppriktigt förbannad över att läsa corlinis klagande och klankande på sånt som hon uppenbarligen inte vet särskilt mycket om.
Självklart borde alla sporter som riktar sig till barn vara subventionerade på samma grunder men då ska det ju inte finnas någon i andra änden som kan plocka ut vinst i verksamheten heller.

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-27 22:34
Antal inlägg: 11463

He he, motorsport.

Grundsnygg - Ej medlem längre2012-05-27 22:54
Antal inlägg: 3451

Jag sitter här och retar upp mig lite grand, enligt SCB så fanns 4 401 352 bilar i trafik 2011. Varför får inte min dotter en Formula 1 bil?

bomah - Ej medlem längre2012-05-28 01:22
Antal inlägg: 1021

Svensson kanske tycker det är dyrt med fotboll menan af silvferstjiert tydligen tycker att det är dyrt att rida.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-28 06:36
Antal inlägg: 37631

jag är tacksam för att barnen både spelar instrument sjunger i kör och håller på med sport

Malva012012-05-28 08:45
Antal inlägg: 107

Fast det finns en annan sida av detta. Jag har 5 hästar, annonserade efter medryttare, ingen kostnad, jag står för ridhuskort. Folk gnäller om allt. Folk är nuförtiden inte villiga att ta det onda (jobbet) med nöjet (ridningen). De fattar inte att om en häst ska kunna hoppa ett par dagar i vecka, behöver den också roadwork (skritt och lugn trav på hårt underlag). De ringer återbud om det regnar, de rider oändligt mycket sämre än vad de säger/tror och de har ingen självkritik överhuvudtaget. Skulle något gå sönder har jag varit med om att de inte berättar det, än mindre ersätter sakerna. Folk är generellt sett lata.

/A

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-28 08:48
Antal inlägg: 633

Jag håller med corlini att hästsporten är alldels för dyr och att bidragspengarna borde fördelas lite jämnare sporterna emellan. Dock undrar jag var du har fått dina siffror ifrån?? För dom går definitivt att frisera ner ganska ordentligt, man behöver absolut inte köpa dom dyraste märkena på varken häst eller ryttarutrustning. Man kan dra ner dina siffror med 75% ungefär. Veterinärkostnader kan bli hur höga eller låga som helst, men håller sig hästen frisk så är det inte mer än vaccinering och tänder ca: 2500/år. Min hovslagare tar 1000kr, och skor gör man inte en gång i månaden. Ungefär en gång varannan. Vilket ger 500kr/i mån. Stallhyran kan vara hur hög eller låg som helst, beroende på var man bor och stallar upp. Du måste också ha en extremt hög försäkringspremie, jag för min del har 375:- /mån för fullständig A1 försäkring med 100.000 i liv. Men dyrt är det!!

sadel och hästutrustning ca 30 000
vardaglig hästutrustning som täcken etc ca 20 000
uppstallning ca 4000 / månaden
försäkring ca 1200 / månaden
veterinär+hovslagare ca 1500 / månaden
köpa häst??!! 40 - 300 000
släp 30 - 100 000

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-28 08:50

Råkade få med corlinis uppräkning av kostnaderna längst ner....

boffertomte2012-05-28 08:51
Antal inlägg: 1128

Skadefrekvensen på människor är mycket hög inom hästsporten. Det är i af en kostnad som samhället sponsrar. Det är ofta rejäla skador det handlar om, inte stukade fotleder o likn utan skelettskador som t ex kotfrakturer och skallskador. Flera dödsfall varje år.

Har för mig hästsporten ligger ohotad i topp där. Men jag kan ha fel.

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-05-28 08:56
Antal inlägg: 1169

fotbollen har en del förslitningsskador. Knän brukar få ta en del stryk.

boffertomte2012-05-28 08:57

F ö är det ju sanslöst att just corlini gnäller om att få bidrag. Till sina hästar!!! Hon vill ta brödet ur mun på de sämst ställda i samhället, de sjuka och fattiga och gamla och arbetslösa, och ge pengarna till skötseln av sina egna hästar istället.

boffertomte2012-05-28 09:00

Jesus, visst har bollsporter många skador, men de brukar inte omöjliggöra ett normalt liv för utövaren. Inte utövaren på hobbynivå i af.

Men blir man trampad av en häst eller klämd i boxen eller ramlar ner från höloftet och bryter nacken, då ser skadebilden helt annorlunda ut.

Det är ju inte alls konstigt, hästar är stora och kräver mycket skötsel.

Bennechi2012-05-28 10:11
Antal inlägg: 81

Usch, jag tycker att ridsport är oetiskt ur ett djurrättsperspektiv. Satsa på en idrott där man inte behöver utnyttja någon som inte har möjlighet att säga ifrån!

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-28 10:39
Antal inlägg: 11463

Vad jag fattar delas LOK-stödet ut beroende på antal aktiviteter/aktivitetsdel tagare. RF gör ingen skillnad på "dyra" eller "billiga" idrotter, och definitivt inte på om aktivitetsdeltagarna skulle vara tjejer eller killar. corlini, du sitter ju bara och ljuger.

slånbär2012-05-28 11:01
Antal inlägg: 5539

Von scnygg- Men du pratar ju om vad det kostar att äga en häst och det fatar väl vem som helst att just ägandet inte kan subventioneras av samhället. Det är ju själva deltagandet i ridskola som i så fall ska få subventioner men jag har ställt frågan tidigare i tråden flera gånger angående hur det fungerar rent praktiskt med drivandet och ägandet av ridskolor men Corlini undviker visst just den frågan.
Det är ju förstås så att om jag vill ha en egen häst eller en egen crosscykel eller nåt annat dyrt så måste jag ju ha den ekonomin själv. Jag har svårt att tänka mig att alla som vill rida själva måste stå för dessa kostnader. Men någon äger väl och driver själva ridskolan orlinis fall verkar ju detta vara det egna företaget vilket då också måste innebära att hon måste kunna ta ut vinst. Men ska då verksamheten subventioneras? För en fotbollsklubb tar inte ut någon vinst utan den går runt oftast väldigt precis. Så jag undrar fårtfarande hur det egentligen hänger ihop? För som sagt jag vet ingenting om just ridsport och ställer därför frågan men svar verkar vaa svårt att få.

corlini2012-05-28 11:40
Antal inlägg: 3172

von snygg, du har rätt man behöver inte det dyraste. men dålig kvalitet kostar det med i längden. vi skor om minst 8 av hästarna var tredje vecka och bara en sån sak kostar ju som du vet en 1000 lapp per häst.

A1, A2, liv - plus och vet samt tillägg för person och sakskada skenar iväg. i försäkringar. folksam på vissa och agria på andra. nu håller jag med dig i den mån att mina hästar kanske är väldigt mycket dyrare än ridskolehästar i försäkring.

kostnader baserar jag på att ju äldre och duktigare utövaren blir desto högre krav på kvalitet blir det. precis som att AIK inte skulle spela på en tom parkeringsplats som de kanske gjorde i början. och alla som blir bra lockar nya unga att börja. kolla Zlatan och unga invandrarkillar som spelar seriösare nu och då kommer bort från dumheter och riskzoner. det är samma här i vår värld fast med tonårstjejer på glid.

vissa undrar hur ridskolor ägs och drivs. många ägs privat och många av kommunen, de flesta större har anställd personal från komunen, de flesta mindre ideella arbetare. det finns inget vinstmål utan ev överskott läggs i underhållskassan. skola för barn och ungdom skall inte drivas med vinstintresse och de flesta privatägda hyrs ut till ridskolan så ägareförhållanden är inte direkt relevanta.

det jag ville belysa i tråden är att jag tycker det är fruktansvärt orättvist mot alla dessa unga tjejer som vill men inte kan hålla på med denna sport då kringkostnader är såpass dyra, om stödet fördelades jämnare skulle de kommunala ridskolorna kunna sänka vissa kostnader som faller direkt på eleven/medlemmen/utövaren och dessutom köpa in enkla saker som sadlar till alla.

att andra sporter får "förtur" och obegripligt större del av dessa stöd än en sport som lockar många unga (speciellt tjejer) till ett aktivt uteliv och ett idrottande där man får lära sig väldigt mycket om djur, kost, hälsa, miljö och annat som är väldigt avgörande för utövandet och träningen och personen kan ha stor nytta av i framtiden tycker jag är väldigt fel och dumt. ridskolan är en länk i omfattande kedja av allt från den 5åriga tösen som börjar till hästgymnasier, jordbrukslinjer och djur/natur/veterinär utbildningar. det är enorma kringmarknader och en sport knuten till allt detta och det bygger på att stötta nästa generation.

jag talar inte för egen del, jag har mitt ställe och mina hästar och jag vill inte ha några elever eller inhyrda här. jag tränar och tävlar minst 6dgr i veckan och har inget intresse i ridskoleverksamhet i den bemärkelsen.

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-28 11:47

slånbär jag pratar om ägandet av hästen, och det är dyrt, men precis som du säger, självvalt. Och det var just ägandekostnaderna som jag uppfattade att corlini hade problem med. Med tanke på dom utgifter hon radade upp. Och självklart ska inte någon annan än vi själva finansiera vårat hästägande! Det håller jag absolut med om. Alla som vill rida måste inte stå för dom kostnaderna, inte om man väljer att gå på ridskola, och där fungerar det ungefär som i alla andra idrottsföreningar,. Medlemsskap i klubben krävs sedan är det x-antal olika arbetsaktiviteter man behöver vara med på som typ att stå i cafeteria vara funktionär på tävlingar m.m. En ridlektion kostar från ca 160:-/lekt. Det som dock kan uppfattas som "orättvist" och svårt för just ryttare är tävlingsverksamheten. I dom flesta andra idrotter så får man vara med på matcher, cuper, turneringar och allt vad det nu heter när man är en i laget. Inom ridsporten krävs att du har egen häst och finansierar hela tävlingsverksamheten själv. Med några få undantag. Jag vet inte om det är just den delen av ridsporten som corlini önskar bidrag till? För "normal" ridskoleverksamhet får som någon skrivit samma aktivitetsstöd som alla andra föreningar....

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-28 12:03

corlini, du drar ju hela saken till sin spets och verkar inte alls vara förankrad i någon verklighet. Jag håller med dig om att ridsporten är dyr med mycket kringkostnader. Men att diskutera ytterligheter som att dina hästar skos var tredje vecka och att dina försäkringar är så himla mycket dyrare än andras är knappast relevant för småtjejerna som vill ut och tävla?? Du verkar också ha väldigt märkliga försäkringsvillkor, en A2 försäkring är billigare än A1. Och ändå står du med skyhög premie. Tilläggsförsäkringen för personskada är inte mer än ett par hundringar om året, så din teori om att du skulle ha så mycket dyrare försäkringar än andra låter skum. Och om du har verksamhet med mer än 8 hästar så borde du ha ett eget mycket förmånligare avtal än oss som bara har en häst... Och om du är insatt i hästvärlden så vet du att det är märket och inget annat som kostar när det gäller utrustningen. Man behöver absolut inte köpa dålig kvalitet för att man inte köper det dyraste märket. På sadlar kan det skilja 20-30 tusen kronor och ännu mer. Beroende på vilket märke du köper. Och det finns ingen liten tjej som blir någon bättre ryttare för att hon får topputrustning för hur mycket pengar som helst.....

thegreatest2012-05-28 12:13
Antal inlägg: 63

Om vi bara utgår från det statliga stödet (lokalt aktivitetsstöd, LOK) som delas ut av Riksidrottsförbundet (RF) till de olika specialidrottsförbunden som är medlemmar i RF (t.ex. Svenska fotbollsförbundet och Svenska ridsportsförbundet) så baseras det på "sammankomster och deltagartillfälle". Sammankomst är en ledarledd gruppaktivitet med minst tre bidragsberättigande deltagare (barn/ungdomar 7-20 år) och ska pågå i minst 60 min och ske i föreningens regi.

www.rf.se/ImageVault...nd ler.aspx

I RF:s verksamhetsberättelse för 2010

(www.rf.se/ImageVault...n dler.aspx , sid 55 ff)

finns följande statistik:

Medl. fotboll: 1.050.000 (1a) Delt.tillf. 18,8milj. (1a) Stöd 34 840?? (1a)

Medl. ridsport: 170.000 (6a) Delt.tillf. 3,3milj. (4a) Stöd 19 293 ?? (3a)

(?? kan inte utläsa hur stort stödet är. Ska det vara i tusentals kr? Någon som är intresserad av statistik får gärna se efter hur det ska tolkas. sid 65)

Föreningsidrott med flest utövande ungdomar 13-20 år

Fotboll 156.000

Innebandy 58.000

Ridsport 44.000

Top 3 Killar: Fotboll, Innebandy, Ishockey

Top 3 Tjejer: Fotboll, Ridsport, Handboll

Det är alltid lurigt med statistik då det i vissa fall gäller en speciell ålder och i andra fall gäller hela gruppen. Det ovan är iaf det som jag har kunnat utläsa av deras verksamhetsberättelse.

Jag tycker alltså att du har fel då du säger att det statliga stödet mestadels går till "pojksporter".

Däremot säger jag inte att ridsport inte är dyrt att ägna sig åt eller att din uppfattning om att andra föräldrar med i dina ögon barn som ägnar sig åt billigare sporter gnäller och beklagar sig. Det är säker också som så att kommunerna satsar/upplevs satsa mer resurser på s.k. pojksporter som t.ex. ishockey. Det känns som att det oftare är ridhusen som får stå tillbaka om det står mellan en ny ishall eller ett nytt ridhus men jag kan ha helt fel.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?