Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 246

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vulcan2012-06-01 19:16
Antal inlägg: 7666

Det förvånar mig att ingen ännu påpekat att det strider mot matematikens innersta grunder att avskaffa marginalskatten! :-D

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-01 19:30
Antal inlägg: 37631

jag betalar hur mycket skatt på bilarna ,men ändå så finns inget land som Sverige när det gäller att skylta skamligt hur dåligt skyltat det är,och varför groparna i gatan kallas pottor är för att vägverket skiter i dom.det finns en del människor som inte klarar sig själv handikappade gamla missbrukare och några fler,om vi inte betalar skatt så kommer dessa människor att dö och det är nog inte riktigt meningen,det är mycket som staten subvetionerar med skattepengar,Bibliotek,un gdomsgårdar,och dagcenter för handikappade och missbruksvård.och dom här är också människor,det kan hända saker i våra liv som gör att vi hamnar snett och då kan det vara bra att ha ett socialt skyddsnät

Yamma2012-06-01 19:41
Antal inlägg: 2285

Le-lou, angående ditt svar till mig om CSN-lånen och bilen. Du skriver att du klarade det för att du bodde ensam i en etta.
Jag är gift, har barn och en månadshyra på 8400 kr, exklusive el och annat. Både min man och jag har CSN-lån. Vi har bil.
Vi tjänar tillsammans ca 42.000 innan skatt.

le-lou2012-06-01 19:52
Antal inlägg: 17500

Yamma - jag ville mest visa på att man kan klara sig på alla möjliga inkomster beroende på hur man lever. Det är inte så att alla med 10 000 in klarar av att spara 5000 eller hur? På samma sätt som att alla med era inkomster kan göra det. Det ska inte ha någon betydelse i den här diskussionen.

Ska återkomma om avdragen dock, jag missade det men de gör ytterligare ungefär två tusen i mitt exempel (in). Poängen är att vi betalar trots dessa mycket mer i skatt här i landet än bara skatt på själva tjänsteinkomsten, även vi som slipper värnskatten o den statliga, men vi tänker inte på det. Vi hatar bara alla som tjänar mycket pengar och tycker det är helt rättvist att de ska betala så oproportioneligt mer än andra. Arbetsgivaravgifterna är rent av gräsliga för övrigt och bör självklart tas med i beräkningen på vad som utgår till farbror staten.

meimse2012-06-01 20:08
Antal inlägg: 733

Hahaha! Vulcan den vassaste kniven i den här lådan :)

Yamma2012-06-01 20:17

le-lou, ja, det förstod jag. Men det måste väl ändå vara ett ganska dåligt argument att tycka att det är för hög skatt om man tjänar 30000 efter skatt för att man då inte längre kan få köpa Gucci-skor varje månad?

le-lou2012-06-01 20:19

Har jag haft det som argument??

le-lou2012-06-01 20:21

Det är ju själva principen Yamma. Det är DU som tjänar DINA pengar, det är inte mina pengar eller min grannes liksom.

Yamma2012-06-01 20:38

Le-lou, nej, det har du inte. Men det är kontentan av att säga "ja men alla lever ju olika så marginalskatt är dåligt."

Jag tjänar pengar, men jag ser inte det som går i skatt som "mina pengar". Det ser jag som "allas pengar". "Mina pengar" är det som blir kvar när skatten är betalad.

Dock kan jag ju tycka att det blir fånigt för de som ligger just på gränsen, de tjänar ju mer om de ber om en lönesänkning med en femhundring liksom. =)

le-lou2012-06-01 20:48

marginalskatten bör sänkas är det som jag har sagt, för att den är orimligt hög och slår hårt på de som har en högre inkomst. Det ska inte spela någon roll hur hög el låg inkomst man har, man ska beskattas mer rättvist än som det ser ut idag.
Det orättvisa är ju inte att det finns de som har en bättre lön än mig, det känns som att det är så en del väljer att se på det. "Du kan gott betala, för du har råd".

gnagelram - Ej medlem längre2012-06-01 20:50
Antal inlägg: 1646

Yamma: vilken gräns?

limpan__22012-06-01 20:56
Antal inlägg: 2847

Le-lou, hade du tänkt dig en helt platt skatt eller tycker du det är rimligt med lite progressivitet?

Yamma2012-06-01 20:57

Le-lou, hur slår den på dem? Hur skadas de av att betala mer i skatt än sin granne som tjänar mindre?
Har man låg inkomst verkar det ju rimligt att man ska betala mindre i skatt än en som har hög inkomst, så hamnar båda på en bra levnadsstandard.

Gnagelram, gränsen för den statliga inkomstskatten, dvs där marginalskatten kickar in.

gnagelram - Ej medlem längre2012-06-01 20:59

Menar du att man tjänar på att sänka sin lön om man ligger strax över?

gnagelram - Ej medlem längre2012-06-01 21:00

Har man låg inkomst betalar man mindre även med platt skatt.

remvanrijn2012-06-01 21:21
Antal inlägg: 16488

grundsnygg = gnagelram ?

Lika bra ;. du avsäger dig almosor och välgörenhet.? Väl.. sätt in dina 1800 /månaden på skatteverkets BG, avsluta ditt konto där du får in skatteåterbäring Då får du post avier som du struntar i att lösa ut, och efter en tid hamnar pengarna på statens konto och kan användas till "allmän välfärd". När börjar du? DU kanske tycker jobbskatteavdraget skall användas till alm välfärd, i samma mening säger du 80 miljarder/år och menar då att ALLA vi andra ska tycka likadant.. Tack, :(
Men som sagt , skrida till verk och sätt in 1800 /mån på skatteverkets BG. Egentligen vore det en bra ide om du hittade många likasinnade, Flytta då ihop till en liten kommun, bilda ett parti som får majoritet efter nästa kommunval och inför progressiv kommunalskatt. ! Er kommun kan då lägga extra pengar på barn/äldreomsorg, skola, hemlösa socbidrag.utslagna och en hel del andra saker ni vurmar för . Vore inte det lika bra för dig/dina likasinnade? Men snälla , låt oss som INTE vill ha marginalskatt / lägre skatter öht utanför . Tack

Yamma2012-06-01 21:22

Som jag förstår det så är det sista tusenlappen över gränsen som beskattas. Då måste det väl rimligen vara billigare att tjäna 33000 än 34000, vilket var gränsen har jag för mig?

Javisst, då betalar man mindre. Och så ökar klassklyftorna, och ekonomin blir sämre.

poohney2012-06-01 21:27
Antal inlägg: 434

Borde vara straffskatt för snåljåpar!

Hinken76 - Ej medlem längre2012-06-01 21:32
Antal inlägg: 1194

poohney försöker förmodligen vara lite rolig, men har faktiskt en poäng. Sänkt skatt på konsumtion och höjd skatt på vinster från sparande vore kanske bra för samhällsekonomin?

gnagelram - Ej medlem längre2012-06-01 21:37

Man skattar mer på sista tusenlappen (det är det som kallas marginalskatten), men man får såklart ut mer totalt. Man kan aldrig förlora på en löneökning.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?