Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 579 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-06-25 14:18 | |
![]() | Går - fin freudian :) | |
| blue_moon | 2012-06-25 14:19 | |
![]() | Haha, ja då får man väl tillämpa vinprovningsförfarande - lukta på något neutralt fräscht först och därefter sniffa på plagget ifråga. :P | |
| le-lou | 2012-06-25 14:24 | |
![]() | Det var ett program på tv som visade hur mycket kvalster och hudavlagringar som fanns i en huvudkudde. Efter 6 år så var det bara 10 % av kuddens vikt som var den "egentliga kudden". Resten var vi :(. Där är man nog ännu sämre, hur ofta köper man helt nya täcken och kuddar tex? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-06-25 14:26 | |
![]() | Jag tvättar dem hyfsat ofta iallafall. Och bäddmadrassen med. | |
| blue_moon | 2012-06-25 14:29 | |
![]() | Något att reflektera över, le-lou. "Har vi blivit för renliga? Förmodligen ökar vi risken för astma och allergi om vi är överdrivet renliga. I fattiga länder med hög sjukligheten i infektionssjukdomar och bristande hygien, är astma och allergi mycket sällsynt. Även barn i trångbodda hushåll i Östeuropa är mindre allergiska än barn i västvärlden. Historiskt sett beskrevs hösnuva på 1800-talet som en sällsynt sjukdom som drabbade landets välbärgade stadsdelar. Då var det istället desto vanligare att man blev sjuk eller till och med dog i infektionssjukdomar. Bland svenska värnpliktiga har förekomst av astma och/eller allergi fyrdubblats på 30 år." www.netdoktor.se/bar...Pa geId=725 | |
| apbur | 2012-06-25 14:31 | |
![]() | Jag tycker det är lite respekt att lukta svett när man tränar. | |
| le-lou | 2012-06-25 14:32 | |
![]() | Förmodligen är ett förmodligen - bara ett påpekande. Sedan vet jag inte varför du tycker jag ska reflektera - över vad? Jag har varken förespråkat överdriven städning eller överdriven skitighet nånstans. Om du istället går in på Astma o Allergiförbundets hemsida så får du lite mer korrekt info vad gäller kopplingen allergier och hygien och städning. | |
| le-lou | 2012-06-25 14:33 | |
![]() | till blue mooon alltså. | |
| le-lou | 2012-06-25 14:34 | |
![]() | Bla kan man läsa: "Ett vanligt innemiljöproblem i skolan är undermålig städning som kan leda till allergi- och astmabesvär hos elever och personal. Socialstyrelsen har gett ut ett allmänt råd om städning i förskolor, skolor och fritidshem (SOSFS 1996:33) och Astma- och Allergi¬förbundet har en policy om städning (se hemsidan, www.astmaoallergiforbunde t.se). " | |
| le-lou | 2012-06-25 14:37 | |
![]() | (jag har själv astma btw, som flera andra i min släkt). Man blir sämre av smutsiga miljöer, särskilt dammiga men framförallt handlar det om hur man städar, som jag tidigare också skrev. Man får inte astma eller allergier för att man håller sin omgivning ren. | |
| blue_moon | 2012-06-25 14:42 | |
![]() | Sorry, det blev visst lite fel där, le-lou. Det var uppgifterna i TV-programmet du relaterade till som var värt att reflektera över. Borde ha introducerat citatet från netdoktor så att det framgick att det inte var riktat till dig. Bara något att allmänt fundera över. | |
| le-lou | 2012-06-25 14:43 | |
![]() | okej. men kvalster tex är väldigt allergiframkallande. och kvalster gillar sängar, ganska fort också. Också nåt att tänka på :) | |
| le-lou | 2012-06-25 14:46 | |
![]() | här är lite info om de små rackarna. Och som det står där, så tror jag att ventilationen är den största boven för västvärlden. Våra hus är för täta och vi tillbringar för mkt tid inomhus rent allmänt. Det mer - än att vi städar. allergi.nu/om-allerg...er allergi/ | |
| blue_moon | 2012-06-25 14:48 | |
![]() | Absolut. Jag har dubbla underlakan och dubbla örngott för att skydda bäddmadrass och kuddar. Byter och tvättar de översta varannan/ var tredje vecka och de understa ungefär hälften så ofta. Det funkar bra. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2012-06-25 14:56 | |
![]() | Byter 1-2 ggr i månaden. Har kryddorna i bokstavsordning :) Hällde nämligen paprikakrydda istf kanel på gröten vid tillfälle... inte göra om tack! Men så kompenserar jag det med att typ ALDRIG dammsuga *hat*. | |
| smulgubbe | 2012-06-25 16:25 | |
![]() | Det var på rent hus som de talade om kudden. Kommer inte ihåg hur ofta man skulle tvätta den men det var i minst 60 grader och ganska ofta tror jag. Äckligt med kuddar som inte tvättas. | |
| blue_moon | 2012-06-25 16:35 | |
![]() | Om man gör som jag - skyddar kudden med flera lager örngott så behöver man väl inte tvätta den? :) Ska gardera med ett örngott till. :) | |
| smulgubbe | 2012-06-25 16:37 | |
![]() | Det finns väl speciella överdrag att ha under kuddvaret. | |
| blue_moon | 2012-06-25 16:39 | |
![]() | Om man har överdrag, varför ska då kudden tvättas? | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2012-06-25 16:42 | |
![]() | Jag brukar helt enkelt köpa nya kuddar på IKEA när de börjar se sunkiga ut, luktar och/eller har blivit platta av användandet. | |