Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 629 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Karmosin _ | 2012-08-26 18:55 | |
![]() | I det här fallet kan jag förstås inte säga så mycket, jag har inte träffat varken barnet eller föräldrarna, men generellt sett så håller jag med marmeladov22. Alltför ofta går det för lång tid innan något händer (utredning) och har barnet kommit upp i skolåldern då så är det, om inte för, så iallafall väldigt sent! Lite off-topic, men ändå lite relevant: Jag har erfarenhet av en gosse som gick igenom fyraårskontrollen på BVC utan problem och vars föräldrar fått itutat sig att "det är som det ska, han är lite sen bara" från förskolan men nu, som åttaåring, kan han fortfarande inte ens skriva sitt namn, har oerhört svårt med sociala kontakter och påvisar en klar utvecklingsstörning. Han kommer - hoppas jag! - att utredas under det här året, men det är ett hån att det kommer så sent - förskola och omvärlden borde ha larmat för länge länge sedan! | |
| marmeladov22 | 2012-08-26 18:58 | |
![]() | Tack karmo. Allt för ofta får man höra den "Det är inget fel på vår son" Det är också ett sätt att blunda och att inte hjälpa sitt barn. | |
| marmeladov22 | 2012-08-26 19:00 | |
![]() | Med den tanken att en utredning från skola kan ta upp till 2 år innan den godkänns och kan sätta igång. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-08-26 19:04 | |
![]() | Ts barn har kontakt med logoped som följer upp hur det går. Om det behövs remitteras hon vidare. Oroa inte ts i onödan. | |
| Karmosin _ | 2012-08-26 19:10 | |
![]() | Uppenbarligen är ts redan orolig. Föräldrar har ansvar för sina barn även om det är "obekvämt" för dem själva ... | |
| marmeladov22 | 2012-08-26 19:14 | |
![]() | prexis | |
| Ida-Fina | 2012-08-26 19:31 | |
![]() | Naturligtvis skall man inte blunda för möjligheten att ett barn behöver extra stöd! Det jag reagerar på är när barns särskilda behov skylls på försummelse eller dålig behandling från föräldrarnas sida. Att komma med kategoriska uttalanden som att ett stimulerat barn pratar, annars är det ignorerat är absurt. Understimulans och språklig isolering kan naturligtvis vara EN orsak till ett försenat tal, men enligt min erfarenhet är de allra allra flesta föräldrar engagerade och kärleksfulla och gör sitt allra bästa för sina barn, och de barn med särskilda behov jag mött i mitt yrkes- och privatliv har haft fantastiska föräldrar som kämpat sig blå för sina barns bästa. Att få ett barn med särskilda behov är tillräckligt att bära utan att dessutom bli beskylld för att vara en dålig förälder. | |
| Spira - Ej medlem längre | 2012-08-26 19:48 | |
![]() | Jag tycker marmelodov skriver mycket konstiga saker här. Jag har visserligen ingen yrkesmässig kunskap vad gäller autism utan bara det jag själv lärt mig i samband med att yngste sonen fick diagnosen asperger/högfungerande autism. Detta och autism och andra neuropsykiatriska funktionshinder som tourette t ex finns det ganska dåliga kunskaper om. Men jag känner mig helt säker på att det inte är något förvärvat utan en medfödd egenskap. Att marmolodov dravlar iväg om att barnet skulle ha blivit ignorerat osv beror nog på en sammanblandning. Barn som blir ignorerade (framförallt inte får ögonkontakt) blir apatiska och kan tillochmed dö. Det är inte ett medfött tillstånd och går väl förhoppningsvis att häva om man börjar bry sig om barnet. Detta händer t ex på stora dåligt skötta barnhem, knappast hemma hos trådskaparen som ju uppenbarligen bryr sig om sitt barn. | |
| Spira - Ej medlem längre | 2012-08-26 19:55 | |
![]() | Ser också att ni börjat diskutera utredningar här. Knappast aktuellt för att barnet talar lite sent, som ttitti skriver är han förmodligen bara igång med att utveckla något annat istället. Jag har mycket att säga om detta med utredningar och jag var mycket tveksam inför utredningen av min son. Själv tycker han att det är bra att ha fått en diagnos och han tycker det var dåligt av dem att inte utreda honom tidigare (första gången sa de att man inte gör någon utredning med ett barn som fungerar så bra som han gjorde, det var i andra klass). Och så är det ju det där med att skolan är motvillig att ge extra stöd om man inte har en diagnos. fast egentligen är de skyldiga att se till att alla barn ska klara skolan, men jag vet inte, kanske får de ekonomiskt stöd för barn med diagnoser? | |
| Ida-Fina | 2012-08-26 19:57 | |
![]() | Väl talat, Spira! | |
| Karmosin _ | 2012-08-26 20:10 | |
![]() | Ta det säkra före det osäkra är min devis. Osett situation. Skolan får inte mer pengar för att eleverna har diagnoser, däremot kanske personalen behöver mer fortbildning. Då underlättar det att veta i vad. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-08-26 20:16 | |
![]() | jag har skrivit till värd om rensning av tråden,eftersom jag finner det så olustigt att ni oroar ts i ondan hon har det nog kämpigt ändå,stötta henne,starta en autist tråd i stället | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-08-26 20:17 | |
![]() | jag har skrivit till värd om rensning av tråden,eftersom jag finner det så olustigt att ni oroar ts i ondan hon har det nog kämpigt ändå,stötta henne,starta en autist tråd i stället | |
| Karmosin _ | 2012-08-26 20:32 | |
![]() | Med 11 barn ttiittii borde du förstå bättre; i en diskussionstråd måste man få sväva ut lite då det är omöjligt att lämna ett rakt svar på ts fråga. Är ni lika fega irl? Som undviker att berätta för bästa vännen att h*n har dålig andedräkt/toapapper under skon/beter sig illa elak mot sin partner? osv. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-08-26 20:35 | |
![]() | Det handlar inte om feghet utan om att se det olämpliga i ovetenskapligt dravel. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-08-26 20:37 | |
![]() | Om TS upptäckt ett födelsemärke på sin son och var lite orolig, skulle ni direkt diagnosticera med malignt melanom då? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-08-26 20:39 | |
![]() | Eller varför inte hävda att föräldrarna åsamkat födelsemärket genom att exponera barnet för sol. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-08-26 20:42 | |
![]() | karmosin ,det är precis det jag gör,nämligen förstår bättre,det är precis det här som är jobbigt när det är något som inte är innanför ramen med barn,eller tror de det är detta som ts efterfrågar | |
| _Name | 2012-08-26 20:47 | |
![]() | Men för jösse namn........ det som sägs här nu handlar inte om det TS skrivit det har drivit iväg till något annat efter det marme skrev........ Men snälla ni, håll er till vetenskap och evidens. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-08-26 20:49 | |
![]() | vi kan flytta över till barntråden som malman startade,om någon kan hitta den | |