Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 687

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jonisk - Ej medlem längre2012-09-21 13:54
Antal inlägg: 7985

För att dom är större och kraftigare? Hur svårt är det att förstå? Det betyder inte att dom automatiskt är elaka och farliga.

Sandra1990a2012-09-21 14:03
Antal inlägg: 153

jo men nu snackade jag om små hundarna med... att det e ingen som typ nämner dom fast dom gör typ mer eller mindre lixom, det handlar inte om att jag inte förstår jag pratar bara för folket som ändå har fått KAMPHUNDAR SOM E FARLIGA i hjärnan.

jonisk - Ej medlem längre2012-09-21 14:09

Därför att man som icke hundägare (eller hundägare med sämre koll) nog instinktivt blir räddare för en främmande hund som är stor och ser hotfull ut än något som bjäbbar i höjd med fotknölarna. Dom senare blir man mer irriterad på.

slånbär2012-09-21 15:45
Antal inlägg: 5539

Ett problem som ibland tyvärr uppstår just pga av att en liten kaxig och ouppfostrad hund rusar fram till en stor är ju att det kan bli rätt stora skador trots att den större hunden egentligen inte gör något direkt fel när ett bråk uppstår. Det jag syftar på är när en liten, lösspringande hund som inte följer "hundkoden" rusar fram till en kopplad hund av stor ras och "gruff" uppstår. Att detta händer är ju inte så ovanligt när två okända hundar möts men för det mesta vet hundarna själva vad som gäller i förhållande till kön, ålder och rang dem emellan och även om gruff uppstår så urartar det sällan till slagsmål. Om det gör det beror det oftast på att någon av hundarna inte kan språket och är det då en liten hund kontra stor då blir det självklart större skador på den lilla hunden om dom i virrvarret och upphetsningen råkar bita varandra.

Jag som har en Schäfer måste tyvärr alltid vara på min vakt för även om jag har bra lydnad på min hund så kan instinkter ibland ta över vid sådana möten och bråk uppstå. Detta har aldrig hänt med en liten hund inblandad som tur är utan med en jämnstor som vid ett par tillfällen har rusat på vår hund med avsikt att bråka. Dom tillfällena har vår hund klarat ut det galant genom att visa den yngre kaxige att det är han som bestämmer, detta genom att faktiskt ställa sig på den andre efter att ha fått honom ner på marken. Men om den andra hunden hade varit liten i storlek då skulle ju min kunnat skada den bara genom sin storlek även om inga bett ens behöver vara inblandade. Jag är alltid orolig för detta när en liten kommer farande vilket tyvärr händer då och då. Ägarna är i princip alltid helt oförstående för att jag blir förbannad på att deras lille gullige vovve är lös- "han vill ju bara hälsa". Koppel på oavsett storlek!

Sandra1990a2012-09-21 15:54

Det håller jag med om.. Det e samma när det var en Labrador som attackera våran pitt, och bara för rasen så var det våran som blev anmäld inte deras labrador fast den var lös och våran i koppel.. det tycker jag e FEL att man bara dömmer genom rasen och inte vem som startade allt och vem som var kopplad och inte kopplad!

Sandra1990a2012-09-21 15:57

Våran pitt blev biten i öra och förlora en klo PGA att den labradoren hoppa på han utan anledning. Våran pitt försvara sig bara och nafsade till men ändå var det våran som fick anmälningen det e inte rätt

jonisk - Ej medlem längre2012-09-21 15:59

Varför blev er hund anmäld?

Resurgence - Ej medlem längre2012-09-21 16:00
Antal inlägg: 416

Blev anmäld? Vad vad var det som hindrade att ni anmälde den andra hunden?

jonisk - Ej medlem längre2012-09-21 16:01

Precis?

Sandra1990a2012-09-21 16:08

För att de ansåg att våran hund var av farligare ras och hon som hade labradoren ljög och sa att vi släppt hunden på hennes. jo vi anmälde henne men det var ändå vi som fick skiten och varför? det vet jag inte själv. Vissa tycker helt enkelt inte om dom raserna. De trodde inte att labradoren var kapabel till att göra skador verkade det som.. men men det e över nu men inte så kul när ens hundar har koppel hela tiden och vi har kontroll hela tiden när vi gåår ut med dom.

Sandra1990a2012-09-21 16:09

De är ingen fara för samhället som de flesta tror.. och det hade varit en annan sak om det var våran som började för då hade vi i alla fall stått för det.

Resurgence - Ej medlem längre2012-09-21 16:10

Ursäkta om jag inte får din historia att gå ihop.

Resurgence - Ej medlem längre2012-09-21 16:13

Vilka är "de"? Vad menar du med att ni "fick skiten"? Om ni nu hade skador ni kunde uppvisa, varför skulle "de" (vilka det nu är) inte tro på det?

Sandra1990a2012-09-21 16:18

Asså (vi) är min pojkvän och jag.. (dom) är den där tjejen och polisen.. eller ja polisen om man säger så.. för att labradoren hade också blivit drabbad.. den hade lite mer sår än vad våran hade och det såg lite värre ut än det va, fast det inte var dödligt från våran hunds sida.

Sandra1990a2012-09-21 16:20

Våran hund skyddade bara sig sj + att han va i koppel inte hennes hund.

Sandra1990a2012-09-21 16:21

Det ända hon skrek när dom var i bråk var: DET HADE INTE GÅTT TILL SÅ HÄR IFALL INTE NI HAFT DEN HUNDRASEN! Det e illa :S

Resurgence - Ej medlem längre2012-09-21 16:25

Så din hund kanske gjorde lite mer än bara "nafsade till"? Det kan ju kännas orättvist, men du har ansvar för vad din hund gör även om du har den i koppel. Det känns ju extra taskigt om det var den andra som började.

Lite märkligt det där. Med de två hundar jag har har vi blivit attackerade flera gånger, varav två allvarligt. Båda gångerna har jag hunnit emellan och kängat till den andra hunden. Hårt. Den sista gången var jag rädd att jag skadat den andra hunden allvarligt, men hellre det än att den får sätta tänderna i min hund. Jag har svårt att tänka mig att jag skulle åka dit för att jag försvarar min hund, men praxis verkar funka så att om min hund hade försvarat sig och bitit den andra hunden hade jag fått stå för det.

slånbär2012-09-21 16:28
Antal inlägg: 5539

Res-det är precis så det är. Vilket kan kännas jävligt orättvist förstås om man blir drabbad. Detsamma gäller om man har inbrott och ens hund ger sig på tjuven, eller om jag blir överfallen och min hund skadar gärningsmannen när han försvarar mig. Konstigt kan man tycka men så säger lagen

Resurgence - Ej medlem längre2012-09-21 16:29

(Om nån annan har andra erfarenheter av hur rättspraxis när det gäller detta är jag tacksam för respons.)

Resurgence - Ej medlem längre2012-09-21 16:32

Fast de där två exemplen du ger, slånbär, undrar jag verkligen över. Varför har man i så fall vakthundar? Jag har nåt svagt minne av att Bengt af Klintberg tog upp nåt rättsfall med en tjuv som trillade på uppfarten och fick skadestånd, men det var av allt att döma en vandringssägen. Varför skulle inte en hund få försvara huset där den bor eller matte om hon blir våldtagen? Det låter helt OHEMULT!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?