Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 19 842 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bitte - Administratör | 2012-10-29 07:01 | |
![]() | Jag är absolut för kungahuset och ser det arbetet de gör för Sverige ,Jag ser att det är en del av vårt lands historia och den förändrar man väl inta bara hur som helst . Och jag kan utan tvekan avstå mina knappa 10 kr om året till dom , för enligt uppgifter från Hovets sida så betalade vi 6 kr 2011. Bitte | |
| Jesse Bärs | 2012-10-29 07:41 | |
![]() | De flesta betalar enbart kommunal skatt, alltså inget till kungen. Men det finns väl bg om man vill bidra? | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-10-29 12:10 | |
![]() | bitte dom där uppgifterna från hovet låter inte som dom stämmer. Inte ens om man enbart räknar anslaget till hovstaterna vilket utgör lite mindre än hälften av vad vi betalar varje år blir det mindre än 10kr. tänk på att det bara är skattebetalarna som skjuter till pengar så man kan inte dela apanaget på antalet svenska medborgare, utan endast skattebetalarna. Så jag tror nog att du betalat bra mycket mer än 10kr, bitte. | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-10-29 12:15 | |
![]() | ja det är ju förskräckligt att alla ska bidra till traditionen. Det gör säkert jätteont hos alla de som betalar statlig skatt | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-10-29 12:43 | |
![]() | Ursäkta, men jag tror inte att någon i familjen Bernadotte hade fixat en scrabblematch. Deras samlade intellekt och förmågor bidrar i mina ögon på intet vis i dagens samhälle. Den lilla nytta de gör uppväger inte på långa vägar samhällets omkostnader och rent av negativa reklam för vårt land. Så krass är jag och vad jag har svårast att förstå är varför trogna sossar som alltid värnat om jämlikhet, rättvisa och broder(syster-)skap är de som bugar djupast inför överklassens marionettfigurer. Moderna, utbildade människor har tack och lov ofta en mera distanserad syn på monarkin. Detta i kombination med att nuvarande prinsar och prinsessor också verkar hjärtligt trötta på sina icke valda, onaturliga liv gör det möjligt att tro att denna tradition inte blir så långlivad. | |
| Tjoskar | 2012-10-29 13:01 | |
![]() | www.regeringen.se/co...01 86ee32.p 124 miljoner kan man ha mycket bättre nytta med. | |
| Vendela34 | 2012-10-30 08:57 | |
![]() | I DN idag granskas kungens miljoner. 300 miljoner har han i privat förmögenhet. Silvia och barnens förmögenheter framgår inte. Vi försörjer ju även dom. Privata stiftelser, 9 bilar och 3 båtar är bara en del av kungens övriga tillgångar. Han har inte deklarerat sedan 1994. När vi undersåtar ska få bidrag så får vi inte äga i stort sett någonting. Ni som är för kungahuset - tycker ni detta är okej? Är det okej att vi ska försörja dessa galjonsfigurer som vi gjort sedan 1809? | |
| Mincie | 2012-10-30 09:24 | |
![]() | Heja Kungen! :-) | |
| Knastran | 2012-10-30 10:07 | |
![]() | jag tror bara sovernirerna i gamlastan uppgår till 125 mille i intäkter,så det betalar sig,jag jag tycker detta är okej,det är lite pengar om man ser på helheten,många jobbar på slottet i och runt kungafamiljen vet inte hur många anstälda det är runt dom,många vakter har dom också.jag och kungen har mycket gemensamt.vi ska värna om kungahuset,åk till slåttet gå på livrustkammaren känn historien,åk till Gripsholms slott hela atmosfären är förunderlig och fantastisk och vacker en lång tid av tradisioner och det kan inte bara ta slut här,för att man ska spara några mille,hur kul kan det vara att vara ofäntlig person att alltid vara påpassad och kamror över allt,att aldrig kunna bara vara,dom gör ett stort jobb för hela framtida historien | |
| limpan__2 | 2012-10-30 10:14 | |
![]() | "jag tror bara sovernirerna i gamlastan uppgår till 125 mille i intäkter" Och du tror att pengarna som läggs på sovenirer bara skulle försvinna ur samhällsekonomin om man slutade köpa en t-shirt med knugen på? För övrigt kommer historien att finnas kvar, precis som den gjort efter alla andra förändringar vi gått igenom, och du kommer även i republiken kunna uppleva Gripsholms slott. | |
| Knastran | 2012-10-30 11:12 | |
![]() | alla kan uppleva slotten delar av dom är öppna hela sommrarna,småsnålt att inte unna sig kungahus | |
| limpan__2 | 2012-10-30 11:25 | |
![]() | Men slotten står kvar även om vi väljer vår statschef. De flesta republiker som finns har ju lyckats behålla och vårda sina slott och sina kulturarv. Hört talas om Versailles till exempel? Ett väldigt fint slott i en av världens äldsta republiker. | |
| Knastran | 2012-10-30 11:26 | |
![]() | det blir lite fel då det ska höra ihop | |
| limpan__2 | 2012-10-30 12:28 | |
![]() | Jo visst hör kungar, slott och sagor ihop, men så gör även demokrati, utveckling och folkvalda representanter. | |
| ormesson - Ej medlem längre | 2012-10-30 12:31 | |
![]() | det är mycket tyckande här. Ibland får jag en känsla av att det är viktigt för svensken i sin trygga vrå kritisera och häckla kungahuset mer för sitt egna ego än för något annat. Jag tycker själv det är en icke fråga, kungahuset är ju helt harmlöst och pengapåsen som utgör apanage är inte särskilt stor och de tillför en hel del till vårt samhälle. De gör ju ett jobb och de sköter det alldeles utmärkt och i enlighet med demokratiska beslut | |
| Porla - Ej medlem längre | 2012-10-30 12:53 | |
![]() | Och nu kom det ytterligare ett tyckande. För att tycka att det är en ickefråga undrar man varför du gör ett inlägg här överhuvudtaget. | |
| limpan__2 | 2012-10-30 13:01 | |
![]() | "Jag tycker själv det är en icke fråga" Så om vi ändrar statsskick är det inget som du fäster någon vikt vid? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-10-30 18:05 | |
![]() | Konstigt att monarkister ofta tror att republikaner är avundsjuka eller tycker illa om kungafamiljen. Man kan faktiskt ha ideal som rimmar illa med att någon föds in i ett ämbete i modern tid. Det är en kvarleva som gör sig bäst i historien. Slotten och konsten ska vi förstås bevara och vårda. Eller kanske delvis upplåta till annan verksamhet än idag. | |
| Vendela34 | 2012-10-31 09:30 | |
![]() | DN fortsätter granska kungafamiljen - läs och begrunna. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-10-31 10:45 | |
![]() | Dn kan granska hur mycket dom vill,det har ingen betydelse,klart det kostar när sverige ska representeras,kungahus är inte gratis | |