Spelrum
Giraffen17
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade25
Mobilspel
Pågående19 932

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LadySol - Ej medlem längre2012-10-27 11:37
Antal inlägg: 33199

Vi är i oftast tre personer som äter tillsammans. Jag storhandlar regelbundet så att basvarorna alltid finns hemma och kompletterar sedan då det behövs. Slår jag ut kostnaderna för detta i snitt per månad lägger jag ut ungefär 2500-3000 kr i månaden på mat. Jag lever inte snålt gällande mat eftersom jag anser det vara ett av livets njutningsämnen.

Prärieklocka2012-10-27 11:39
Antal inlägg: 11487

Ca 5000 i månaden för två vuxna och två barn. Mat, blöjor, välling, hushållspapper, tvättmedel, osv.

xxANxx - Ej medlem längre2012-10-27 12:03
Antal inlägg: 124

Jag själv är rätt billig i drift ;) typ max 1000 i månaden med eget kokihop-husmanskost ;)
Men råkar man ramla in på restaurang nånggn, ja då blir det väl nån krona mer/ mån.

blue_moon2012-10-27 12:07
Antal inlägg: 9713

Att impulshandla på Ica när man är hungrig är inte det ultimata för hushållskassan!
Klart bättre är att veckohandla med inköpslista på Willys och Netto och spana in extrapriser. Netto har visserligen begränsat sortiment men betydligt lägre priser än Ica på mejerivaror, bröd och massor av stapelvaror. Willys har större sortiment än Netto men håller ungefär lika låga priser. Båda butikerna finns i din hemstad, corlini.

Se till att ha basvaror hemma (pasta, ris, krossade tomater, soltorkade tomater, kryddor, buljongtärningar, potatis, lök, morötter, creme fraiche mm), och håll koll på bäst före-datum så ni slipper slänga. Köp en bra kokbok - "Vår Kokbok" är min bibel - och komplettera med "Matakuten" och "Middag på en kvart" (som Yamma rekommenderade).

Här kan du se veckans aktuella erbjudanden från valda butiker i din hemstad:
www.matpriskollen.se...pe r/mejeri

corlini2012-10-27 12:41
Antal inlägg: 3172

arbetslinjen, ja jag har räknat. eller rättare sagt jag ser kontoutdragen :( halvabrikat njäee inte helt. det enda vi köper i den kategorin är typ klyftpotatis och sallader.

Yammas och bluemoons "middag på en kvart" kommer jag skaffa mig omg.

det är ju just detdär med att storhandla, efter en kvart är det skittrist och man vill bara hem, missar massa saker och de gånger vi gjort det handlar man så mycket man aldrig använder. hittade 3år gamla konserver med vitabönor i skafferiet visste inte om jag skulle skratta eller bara bli paff.

jag måste nog erkänna att jag beundrar företagsamheten och självdiciplinen hos er och inser att jag kommer ha svårt för att bryta denna trend. men tycker det är urbota korkat av oss ekonomiskt sett dessutom börjar jag fundera på allvar vad det är för signaler vi ger våra barn. ännu utan grund men det de ser och är med om blir ju naturligt för dem.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-10-27 12:42
Antal inlägg: 3613

Jag brukar handla på Coop och Ica beroende på vilken affär som är närmast när jag behöver handla. Nyligen upptäckte jag att på Willys har de mycket lägre pris på Classic Arvid Nordqvist kaffe än vad Coop och ICA har. Det skiljer ca 5-10 kr per paket. Jag gissar att prisnivån på övriga varor också är lägre där.

le-lou2012-10-27 12:48
Antal inlägg: 17500

Vi lägger mycket pengar på mat. Köper ganska dyr mat men mat är viktigt. Det ska vara gott och av bra kvalite, helst ekologiskt.

Dallonpaj2012-10-27 12:54
Antal inlägg: 92

Frukost av ca fem superbär, fryst frukoch färsk frukt, två ägg, totalt ca 40 kr =1200 kr/månad
Kaffe ute ca 800 kr/månad
Lunch ute 5 ggr/vecka á 100 kr = 2000 kr /månad.
Mellanmål, godis: färsk frukt, nötter, godisbar, te, kaffe =40 kr = 1200 kr /månad.
Middag - kan ofta nöja mig med samma som mellanmål, annars fisk, räkor, vilt. Ca 50 kr x 30 = 1500 kr.

Allt utom lunch ekologiskt. Fryser inte lagad mat, men har en välfylld frys. Allt beräknat på en person, totalt 6700 kr. Detta KÄNNS INTE BRA!

Krakatoa - Ej medlem längre2012-10-27 13:37
Antal inlägg: 617

Är jag ensam om att få för mig att tråden heter "matkanot..."?

corlini2012-10-27 13:53

Dallonpaj, du äter för ofta helt enkelt. jag äter 2ggr om dagen det räcker. en gång vid elvatiden och sen middag på kvällen. på mogonen har jag noll aptit och spyr om någon ska tvinga i mig nåt som växer i munnen så dags, äta sig mätt mitt på dagen sabbar hela dagen, får ingenting gjort och går i däck, matkoma.
barnen äter däremot typ jämt, dvs morgon, lunch, mellan, kväll.

jag tror dessutom inte gubben kollar priser alls utan bara plockar ner det han tror vi behöver i vagnen och går till kassan. för det mesta har han inte en aning när jag frågar honom.

InMediasRes - Ej medlem längre2012-10-27 13:56
Antal inlägg: 104

Äter för ofta? Man hade förväntat sig att en elitidrottskvinna skulle ha bättre koll på vad som är bra matvanor.

corlini2012-10-27 14:03

jag lever inte som jag lär. jag småäter morötter och frukt mest bananer och proppar i mig vitaminer o mineraler men äter uselt. som sagt 2ggr om dagen.

lite av mottot du ska göra som jag säger inte som jag gör råder.

InMediasRes - Ej medlem längre2012-10-27 14:09

Men det du säger är ju trams. Vilken läkare rekommenderar att man bara äter två gånger om dagen?

Lillstölla2012-10-27 14:10
Antal inlägg: 23831

Corlini: Såg du skrev att du hellre lägger tid på barnen och då nån utomhusaktivitet eller att ni åker någonstans istället för att laga mat.
Kanske kunde lägga en del av tiden på att laga mat ihop med barnen? Nu vet jag inte hur stora de är, men jag och min bror har alltid fått hjälpa till med maten, lära oss lite enklare saker till en början och i takt med att vi blev äldre så lagade vi mat till familjen själva de dagar mamma o pappa kom hem lite senare. Nåt som var mycket bra att kunna när man väl flyttade hemifrån sen med.

Bara en fundering :)

corlini2012-10-27 15:11

ingen rekommenderar det Res, det är ju precis det jag säger. jag lever inte som jag lär, jag lever inte som jag lär min elever, jag lever inte utefter de kostläror jag vet är riktiga och jag lever absolut inte efter de jag vet är optimala för mig under säsongen.

Lillstölla, jag vet. vacker tanke men jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att laga mat. riktigt riktigt trist faktiskt. ett absolut nödvändigt ont. kan inte i min vildaste fantasi övertyga mig själv om att vi har kul då.

så vårt matkonto skjuter i höjden som direkt följd av detta extrema ointresse och jag vet inte hur jag löser problemet. tänkte att ett steg i rätt riktning är nya stora vitvaror och färre inköpstillfällen.

InMediasRes - Ej medlem längre2012-10-27 15:20

Precis det du säger? Du skriver rätt förvirrat, corlini, så det är svårt att förstå vad du menar.

Du ger Dallonpaj rådet att äta färre gånger per dag. Då skulle man ju kunna tro att det är det du lär. Sedan säger du att du äter bara två gånger per dag, vilket ligger i linje med ditt kostråd. Men sedan kryper det fram att du småäter hela dagarna, och då ligger det nära till hands att det är det du menar med att du inte lever som du lär. Men du lär alltså ut helt andra saker till dina ridelever än det råd du gav till Dallonpaj?

corlini2012-10-27 18:01

ja det stämmer, eleverna får helt andra råd än dallonpaj.
nu vet ju inte jag om dallonpaj tränar mycket fysiskt eller hur han/hon lever men det du kallar för mitt råd vara bara en spontan tanke grundad på dallonpajs inlägg. dallonpaj äter väldigt mycket i jämförelse med mig. jag fick det till minst 4 mål plus fika om dagen, matvrak, skyhög förbränning, fysiskt hårt tränande eller mask i magen var min spontana tanke varför jag ville få fram dallonpajs svar genom att slänga ur mig - ät mindre!

eleverna får rådet att äta grötfrukost, frukt, grönsaker, kolhydrater, kött, pasta, kyckling och hålla en jämn nivå på det. mao inte som jag själv lever utan som jag lär eftersom jag inte fixar att äta så ofta. därav knaprar jag gärna på en morot eller äter en banan titt som tätt, fixar inte att sätta mig och äta. för mycket spring i kroppen och rastlöshet på dagarna och blir dessutom katastrofalt trött när jag är mätt.

Lillstölla2012-10-27 18:04
Antal inlägg: 23831

Kan inte kalla nån som äter fyra gånger per dag plus fika för ett matvrak Corlini. Det rekommenderade från dietister bland annat är att man äter 5 gånger per dag, så Dallonpaj ligger helt rätt till. Det är ju du med dina 1-2 mål per dag som ligger risigt till om man ska lyssna till dietister, folk som faktiskt jobbar med sånt.

Vad jag fått höra så är det frukost, lunch och middag och sen två mellanmål som gäller. Det gör en inte till ett matvrak.

InMediasRes - Ej medlem längre2012-10-27 18:07

Det låter ju som om du äter ... hm ... "titt som tätt"?

InMediasRes - Ej medlem längre2012-10-27 18:08

Tack Lillstölla, precis vad jag ville få fram.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?