Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade26
Mobilspel
Pågående19 109

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2013-09-06 11:19
Antal inlägg: 20042

Varför gör du det då?

Måns_E2013-09-06 11:21
Antal inlägg: 12028

Ja om man inte kan ta förnuftsargument och alltid förklarar sina egna tillkortakommanden på att det är "invandrarnas" fel, så ligger det väl nära till hands att tro att det kanske snarare handlar om bristande utbildning och/eller begränsat förstånd.

krysopras2013-09-06 12:03
Antal inlägg: 657

Ja, måns, så enkel din värld verkar. Svart och vitt. Tycker man inte som du så har man klent förstånd och/eller låg utbildning.

Jag tror du försöker göra en mycket svår fråga alldeles för enkel. Kanske med nåt godhjärtat syfte, som t ex att undervisa och uppfostra oss som saknar insikt. Det är ju rart iofs, men rart kanske inte räcker.

trainspotter - Ej medlem längre2013-09-06 12:06
Antal inlägg: 49

kryso nej jag känner inget skummande ursinne när jag läser dina inlägg. Kanske för några år sedan när jag började se SD-propaganda leta sig in i det svenska folkhemmet på riktigt för första gången. Nu blir jag mest förundrad och kanske lite besviken på människor i allmänhet som begåvats med en sådan fantastisk hjärna och sedan låter irrationella känslor styra över den.
Så nej, jag tror inte du är en blekfet nynazist med snusprilla. Tyvärr är du nog nästan en vanlig svensson. Fast den låga intellektet håller jag fortfarande för sanning.

Måns_E2013-09-06 12:55

Är min värld svart eller vit eftersom jag inte tror på att all dålig samhällsutveckling (oavsett vad man vill lägga in i det begreppet) beror på att vi tar emot flyktingar?

Nice try, men det där studsar bara tillbaka på dig själv Kryso.

Kanske någon form av projektion?

krysopras2013-09-06 16:24

Men Måns, någon kan förvisso ha påstått att ALL dålig samhällsutveckling beror på att vi tar emot flyktingar, men inte var det jag och inte har jag sett något sådant påstående i den här tråden. Jag tror självklart inte alls att det är så enkelt. Det är du som förenklar genom att hävda att man måste vara dum och/eller obildad för att inte inse att vi behöver fler flyktingar här.

Om det råder fullständig konsensus i flyktingfrågan bland alla intelligenta och välutbildade människor i landet, så borde bildningsproblemet gå att lösa ganska enkelt genom att man ägnar ett halvår av grundskolan till att informera och undervisa alla elever i sanningen om flyktingar, så att alla får insikt. Sen återstår iofs de som enbart är obotligt dumma MEN bildade, dock måste det ju ändå bli betydligt färre än de obildade OCH dumma vi har att dras med idag.

Om inte jag personligen hade känt högutbildade och ekonomiskt starka människor som är motståndare till att ge permanent uppehållstillstånd åt alla syrier, så hade jag väl också kunnat invagga mig i tron att det bara är obildade, fattiga och på andra vis marginaliserade människor som hyser den uppfattningen.

Men nu kan jag inte det.

krysopras2013-09-06 16:27

Och ja, man är marginaliserad om man är fattig. Det är inte min människosyn som säger mig det, det är ett faktum i ett konsumtionssamhälle. Har du låg köpkraft är du exkluderad från det mesta.

Salka12013-09-06 16:32
Antal inlägg: 674

Även om man inte har så mycket att röra sig med, kanske man ändå kan skänka en slant. Var det inte det den här tråden handlade om?

Knusse - Ej medlem längre2013-09-06 16:56
Antal inlägg: 21

Nej Måns, det sänker inte länder att ta emot "lite" flyktingar. Inte direkt! Det tar några år förrän den negativa utvecklingen börjar synas på allvar och då är det antagligen försent. Att som du tro att flyktingar inte kostar samhället något är bara korkat.

Måns_E2013-09-06 17:07

Jaha, när.börjar det då märkas? Jag kan förstå resonemanget om vi talar om grannländer som får ta emot flera miljoner flyktingar från sina närområden.

Men nog är det väldigt långt dit för Sveriges och Tysklands del? Dessutom så förhindrar ju Schengenavtalet effektivt att alla Syrier hamnar i Sverige eller Tyskland. Men det vet ni väl redan om?

Måns_E2013-09-06 17:09

Förövrigt så här väl jag aldrig påstått att flyktingmottagning är gratis?

Däremot så handlar det inte om så mycket som många tycks tro.

ingson2013-09-06 17:43
Antal inlägg: 4285

Det gagnar inte dig att hjälpa någon som håller på att drunkna,det kan tom vara riskabelt.

Och det gagnar knappast Sverige att ta emot flyktingar (åtminstonde inte på kort sikt)

inte alla,men vissa saker, måste man bara göra.
Annars är man inte mänsklig.

Huruvida PUT är lösningen på allt är en annan fråga.

Knusse - Ej medlem längre2013-09-06 17:51

hbl.fi/nyheter/2012-...ll -sverige

Knusse - Ej medlem längre2013-09-06 18:10

En liten jämförelse bara, det förstår väl alla som kan tänka att detta inte är hållbart i längden. Att Sverige mer eller ensamt tar emot världens alla flyktingar. Då från Jugoslavien, nu från Syrien. Och nästa gång från?

Måns_E2013-09-06 18:15

Nej vi tar knappast ensamma hand om alla flyktingar, men visst exempelvis Finland borde ta ett större ansvar.

Sote2013-09-06 21:19
Antal inlägg: 3557

Det var ju en riktig skäms artikel det där. Inte för sverige då itan för Finland som tar emot så få flyktingar men själva inte hade några problem med att ta sig över Östersjön för några årtionden sedan för att få en bättre ekonomisk situation här. Minnet är kort verkar det som.

LittleStalin - Ej medlem längre2013-09-06 22:09
Antal inlägg: 504

Inte hållbart i längden? Vilken längd menar du?

Mouche - Administratör2013-09-07 15:52
Antal inlägg: 24193

Några inlägg raderade.

Har man något att gnälla om gällande "dessa jävla rejäla svenskar...etc etc skitprat" så bör man kanske ta och stanna där man finner medborgarna mindre (?) rejäla?

Att visa medmänsklighet var, sist jag kollade, en bra egenskap.

Mouche

Minta2013-09-07 16:22
Antal inlägg: 20042

Sedan när är människor inte hållbara?

Knusse - Ej medlem längre2013-09-13 22:47

Vi ska hoppas att Rysslands förslag om att lämna in kemiska vapen får gehör framför USAs . Börjar amerikanarna bomba så har vi ju en flyktingvåg utan like. vastranyland.fi/node/4991 76. Dom e nå bra folk ryssarna:)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?