Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 30 |
Mobilspel
| Pågående | 19 916 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Perisoreus | 2012-11-20 02:58 | |
![]() | slånbär: Det är visst en tydlig skillnad med trängselskatten: som sagt tidigare, den mest grundläggande ekonomiska regeln är att högre pris sänker efterfrågan, vilket det råder massivt stöd för även i empirin. Man kan i godan ro ogilla trängselskatten för att man själv måste betala den, men sanningen är den att den minskar trafiken i de områden som omfattas av den och är därför ett mycket effektivt verktyg. Sedan förekomma så mycket osakligheter i trängselskattfrågan: trängselskatt tages ju inte ut HELA tiden, utan faktum är att uttaget är mycket begränsat till de tider då kollektivtrafikens turtäthet är hög (dagtid vardagar). Vill man inte betala trängselskatt, så är det bara att köra in till staden på helgen/kvällen och handla! | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-11-20 03:02 | |
![]() | Jag tycker om trängselskatt men ändå... Stackars Göteborg, numer dubbelt handikappad stad. En kollektivtrafik som är ett skämt och trängselskatt på det. | |
| slånbär | 2012-11-20 06:26 | |
![]() | Jag åker inte varken bil eller annat till jobbet, jag går, för egen del men min familj gör och en massa som jag känner.Jag jag är emot det av princip om det är som i GBG att man inte ens kan köra förbi staden utan att betala. Dessutom är jag av den bestämda åsikten att ska man ha trängselskatt så ska kollektivtrafiken fungera, i alla led, inte bara i innerstan där det dessutom oftastfinns olika alternativ att välja på om något krånglar. Så är det inte idag varken i GBG eller stockholm. Infartsparkeringarna måste också byggas ut på många ställen. | |
| Aquila1 | 2012-11-20 06:48 | |
![]() | Fungerande kollektivtrafik är ett måste dessutom ska den vara billig vilket det INTE är. | |
| seaburg | 2012-11-20 09:17 | |
![]() | Klokast om man vill bli av med trängselproblem är nog att smörja systemet istället för att bestraffa/reglera. Gratis skattefinansierad kollektivtrafik kostar väldigt lite skattepengar och gör troligen enorm nytta | |
| Bim1964 | 2012-11-20 10:22 | |
![]() | Ända sättet att undkomma trängselskatten är om man har en motorcykel eller ett utlandsregistrerat fordon (än så länge) eller buss där totalvikten är över 14 ton eller ett militärt fordon samt diplomatregistrerade fordon och givetvis utryckningsfordon. Nu gillar jag inte motorcyklar blir lite trixigt när man vart och storhandlat och har 8 bärkassar. Utlandsregistrerat fordon går bort helt. Buss skulle jag säkert lära mig att köra men den får inte plats i mitt garage. Ett miltärt fordon räknas Jeep för då kan jag köpa en kamouflagefärgad i så fall. Utryckningsfordon går helt bort. Kvarstår diplomatregistrerad bil skulle möjligtvis kunna gå. Skulle kunna hävda att jag är en diplomat i min egna förort. Hur som helst det kommer att bli rörigt den första tiden. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-11-20 10:49 | |
![]() | "Gratis skattefinansierad kollektivtrafik kostar väldigt lite skattepengar". Gör det? Västtrafiks kostnader är drygt 6 miljarder med dagens nivå av resande. Biljettintäkter är 2,5 miljard ungefär. Göteborgs totala skatteintäkt är ca 25 miljarder Gratis skulle alltså innebära att ytterligare ca 10% av skatteintäkterna äts upp. Skulle resandet dessutom gå upp blir kostnaderna såklart större. | |
| slånbär | 2012-11-20 10:55 | |
![]() | Men om jag har förstått det hela rätt så är väl grundorsaken till trängselskatten att man vill ha bättre miljö? Så om gratis kollektivtrafik, väl fungerande sådan förstås, så skulle väl miljövinsten väga upp det hela? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-11-20 11:05 | |
![]() | Det kan man säkert argumentera för. Men man kan nog också diskutera vad grundorsaken är, inte minst med tanke på de gigantiska prestigeprojekt politikerna i den här staden tänker sig att finansiera. Jag ville mest påpeka att den direkta följden av att ta bort biljettkostnaden idag skulle behöva motsvaras av en skattehöjning med i snitt 7500kr / år för Göteborgs invånare i arbetsför ålder. Och då är inte ökat resande räknat. Eller investeringar i en "väl fungerande" kollektivtrafik. Det kostar alltså inte "väldigt lite skattepengar". | |
| seaburg | 2012-11-20 11:09 | |
![]() | Om det blir "gratis" så försvinner alla skottkärror med pengar som nu hälls ner i fickorna på byråkrater och teknokrater utan känsla för verkligheten. Vill man inte se fördelarna kan man räkna hur illa man vill | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-11-20 11:15 | |
![]() | "Om det blir "gratis" så försvinner alla skottkärror med pengar som nu hälls ner i fickorna på byråkrater och teknokrater utan känsla för verkligheten." Vad pratar du om? Kan du konkretisera? Det är så här: Om man vill genomdriva en radikal förändring som genererar i storleksordningen 10% i ökade skatteutgifter (mycket lågt räknat) så måste man presentera en sammanhängande analys till varför det ändå är en nettovinst för kommunen. Är stycket ovan alltså ditt förslag till sådan analys? | |
| seaburg | 2012-11-20 12:14 | |
![]() | Det finns många gröna utredningar om du har visioner,lusten kraften viljan att förbättra,, orkar du googla runt lite. Jag tänker inte hjälpa till om jag inte blir erbjuden jobbet som ""överdiektör"" ;-) , har haft nog med huvudvärk. Jag har flytt från lapplisor o trafik-elände. Skolad nära Hötorget Sthlm | |
| Candino2 | 2012-11-20 12:28 | |
![]() | Jag hörde att vi går mot fyra graders temperaturhöjning på jorden med extremt väder som följd. Då kan det nog vara dags att hitta mer miljövänliga transportsätt | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-26 13:46 | |
![]() | Ett månadskort kostade 1030:-. I somras. Efter sem små höjdes det till 1085:-. Idag kostar det 1155:-.... En ökning med 12,2% sen sommaren. Dom passar på innan trängselskatten höjs. Sen kommer garanterat nästa höjning. | |
| Yamma | 2012-11-26 14:44 | |
![]() | Håller med om att det var dumt att införa trängselskatt innan kollektivtrafiken förbättrats. Däremot tycker jag att det är en bra idé som sådan. | |
| Yamma | 2012-11-26 14:44 | |
![]() | Tillägg: Ännu märkligare är det att man BÅDE inför trängselskatt OCH höjer priset på kollektivtrafiken. Ska de fattiga promenera då eller... | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-26 21:06 | |
![]() | Exakt....man blir förbannad.... | |
| Guldplate | 2012-11-26 21:23 | |
![]() | Nu har jag inte orkat läsa igenom allt men den här sista sidans argumentering får mig att tänka på det klassiska problemet om hönan och ägget. Vem kom först!?! Å ena sidan så vill vi inte införa trängselskatt för att kollektivtrafiken inte är tillräckligt bra. Å andra sidan så kan vi inte förbättra kollektivtrafiken utan att få in mer pengar, vilket fler trafikanter ger. (om vi nu vägrar ta det på skatten) Å ena sidan så tycker vi allt gratis kollektivtrafik kostar för mycket pengar. Å andra sidan så kan vi inte ens skaffa oss en överblick kring hur mycket om miljöförstörelsen får fortsätta i samma tempo. Kanske dags att bita i det sura äpplet och betala vad det kostar eller skaffa en ordentlig cykel. Lite kondition skadar inte. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-26 22:57 | |
![]() | Guldplate...hoppas du skämtar? Skall vi som bor söder lr norrut å skall passera stan parkera bilen innan betalstation å ta fram cykeln för att sen tokcykla nån mil tills man kommer till sista stationen för att där ta sin andra bil man köpt å har parkerad för att fortsätta sin resa.? Vad glad att vi som bor utanför stan gör gbg möjligt med alla affärer å företag. Sen handlar det om folk som bor inom zonerna å skall lämna stan...får även dom betala.... Alla har kanske ej som du å kan ta sin cykel till jobbet....q | |
| Candino2 | 2012-11-26 23:13 | |
![]() | Skaffa alternativa färdmedel | |