Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade9
Mobilspel
Pågående19 838

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2012-11-21 16:10
Antal inlägg: 31064

Ok, jag får förkovra mig när jag har tid.

krysopras2012-11-21 16:14
Antal inlägg: 657

Slånbär m fl, jag "missunnar" ingen något, men jag kan de facto inte betala.

Det handlar inte om att missunna, det handlar om att pengarna måste tas någonstans ifrån. Det är en realitet. Jättefint att sitta och orda om att de andra, de som har, de som inte är jag, ska betala. Du ska uppenbarligen inte heller betala, Slånbär, du skriver att du inte heller har pengar. Men vems pengar ska vi ta då?

Det är anmärkningsvärt ofta så att de som har de mest generösa planerna för skattebetalarnas pengar är de som inte själva måste vara med och betala.

Måns_E2012-11-21 16:22
Antal inlägg: 12028

1% ökning av vårdkonstnaden är ju inte direkt astronomiskt mycket. Dessutom så kommer enbart de som betalar statlig skatt betala det, då staten skjuter till öronmärkta pengar för just asylvården till landstingen.

Så om du är låginkomstbetalare så kan du vara lugn, det är främst höginkomsttagare och företag som kommer att betala.

Locomondo - Ej medlem längre2012-11-21 16:24
Antal inlägg: 3768

krysopras:
Du verkar ganska övertygad om att du kommer att få betala. Får jag då fråga dig hur mycket det rör sig om? Hur många kronor i månaden kommer du få betala när detta genomförs?

Måns_E2012-11-21 16:26

hm låginkomstbetalare var ett spännande ord :) Jag menar snarare om du har låg inkomst och därmed inte betalar statlig skatt.

uffew2012-11-21 16:27
Antal inlägg: 530

Stopp här nu. Förändringen gäller papperslösa barn och ungdomar inte vuxna. De vuxna får akut sjukvård men ej fortsatt behandling.

krysopras2012-11-21 16:35

Loco o övriga, jag oroar mig inte alls över att jag ska få betala. Hur svårt kan det vara att förstå vad jag menar? Att vara generös med pengar man inte har är väldigt enkelt och kostar ingenting.

I Grekland var staten mycket generös med pengar man inte hade och det har ju inte blivit särskilt bra, om man så säger. Det betyder inte att det är fel att ge folk pensioner och förmåner, jag tycker att alla människor borde få ha ekonomiskt trygga liv. Det var bara det att finansieringen inte funkade. Och det är inte så bara.

Måns_E2012-11-21 16:36

Förändringen gäller även vuxna, men precis som för asylsökande vuxna så innebär det inte att papperslösa vuxna kommer att omfattas av annan vård än vård som inte kan vänta.

Papperslösa barn har redan idag rätt till samma vård som andra i det svenska samhället.

VarförDärför2012-11-21 16:38
Antal inlägg: 98

Sverige innehar världsrekordet i skattetryck redan. Därför är det rimligt att ifrågasätta varför vi ska betala ännu mer skatt. Att ge illegala invandrare gratis sjukvård är fel signal. Är man här illegalt, så har man inte här att göra överhuvudtaget.

Måns_E2012-11-21 16:38

krysopras tror du på allvar att 1% ökning av vårdkostnaderna kommer att sänka Sverige ekonomiskt?

Varför du tar upp ett genomkorrupt samhälle som Grekland som referens förstår jag faktiskt inte alls. Sverige har ju ganska god ordning på sina finanser.

Måns_E2012-11-21 16:40

Ingen skall betala mer i skatt vad jag vet. Vad har du fått den uppgiften från VarförDärför?

Tvärtom så talas det väl om ytterligare skattesänkningar?

slånbär2012-11-21 17:12
Antal inlägg: 5539

Krysopas- min poäng är naturligtvis att om var och en ska betala ur egen ficka för sånt man behöver så anser väl sig ingen ha råd men eftersom vi har ett sådant skattesystem som vi har så får jag helt enkelt lita på att dom som fördelar dessa pengar gör ett bra jobb. Jag är för den typ av välfärdssystem som vi har och betalar glatt skatt även om en del av dom pengarna går till sånt som jag personligen aldrig kommer att utnyttja eftersom jag vet att det finns en hel massa saker som jag förr eller senare kommer att dra nytta av.

nippertippan2012-11-21 17:46
Antal inlägg: 792

Jag skulle vilja gå till tandläkaren jag, men det har jag inte råd med!

Lika bra2012-11-22 14:22
Antal inlägg: 437

Syliva:
"Det är lätt att sitta och vara generös med skattepengar i ett diskussionsforum, men inte den dag man faktiskt får lägre sjukvårdsstandard för egen del."

Den meningen tycker iaf jag är ett klassiskt exempel på hur man ställer två svaga grupper mot varandra. Varför skulle det ena motsätta det andra? Precis som Måns skriver, en ökning på 1% av vårdkostnaderna kräver knappast att Sveriges alla sjuka människor ska behöva oroa sig för att få lägre sjukvårdsstandard. Att vräka ur sig dylika påstående får det att framstå som att vi kommer att hjälpa illegala flyktingar på bekostnad av "hederliga svenska skattebetalare". Detta är ett klassiskt populistiskt knep, billigt och osmakligt.

krysopras2012-11-22 15:10

Men i den verkliga verkligheten Lika bra, så sker alltid en prioritering. Prioriterar du en sak får en annan stå åt sidan eftersom pengarna inte räcker till allting man önskar göra. Så är det i ett hushåll och så är det på nationell nivå.

Jag tycker att det är märkligt att 1% ökning av vårdkostnaderna ses som en bagatell här på forumet. De som redan nu har utförsäkrats från sjukpenningssystemet medan de står i vårdkö och väntar på en operation eller annan behandling som kan göra dem arbetsföra (och skattebetalande) igen kanske förstår hur jag menar.

Det verkar som om många här tror att (skatte)pengar bara liksom finns som vilda bär i skogen och staten kan plocka dem och dela ut till alla som behöver.

krysopras2012-11-22 15:12

1% är en gigantisk kostnadsökning för ett sjukvårdssystem som redan nu går på knäna.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-11-22 15:43
Antal inlägg: 31064

Lika bra: jag påstod inte att det skulle bli så. Läs det jag skrev igen och försök förstå.

strömavbrott2012-11-22 16:00
Antal inlägg: 316

Jag har inget emot att mina skattepengar går till att hjälpa sjuka människor. Jag betalar gärna mera skatt om pengarna går till de som är svagare och behöver hjälp. (En dag kan det vara jag som är den svagare och behöver hjälp.) Men jag vill inte betala ett öre skatt till banker, riskkapitalister, företag som SAS, Volvo etc. eller riksdagsmännens höga löner och pensioner.

Måns_E2012-11-22 18:06

krysopras, det kanske bara är så enkelt att andra har lite känsla för proportioner? Det handlar inte om några extremt stora kostnader, om det hade gjort det så hade aldrig förslaget blivit verklighet.

Det är knappast så att färre skulle utförsäkras om man lät bli att subventionera vård för papperlösa, det har aldrig varit en fråga om att ställa dessa två saker mot varandra.

krysopras2012-11-22 18:40

Måns, om vårdköerna kortades skulle färre bli utförsäkrade.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?