Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 4 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 22 |
Inloggade | 63 |
Mobilspel
Pågående | 20 238 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 13:52 | |
![]() | Det är just kommentarer som de två ovan jag tycker är otrevliga när det kommer till religion. Min mamma är troende, men skulle aldrig komma med en kommentar om att jag är förlorad för att jag inte tror. | |
omeganoll | 2012-12-04 14:05 | |
![]() | Ursäkta mej då - dom som absolut är direkt avogt inställda skulle jag bara vilja skaka om lite men det är kanske bara dålig pedagogik, jag vet inte. Det är som att berätta om färger för dom som är födda med färgblindhet och dessutom håller för öronen... | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-12-04 14:05 | |
![]() | Det är lika obehagligt med fundamentalistiskt troende som med övertygade ateister som försöker pracka på andra sin (icke-)tro. Folk borde respektera varandra oavsett ståndpunkt. | |
omeganoll | 2012-12-04 14:06 | |
![]() | Det verkar iaf som om det bara är den som verkligen är djupt angelägen som får chansen? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 14:06 | |
![]() | Ja. För min del får man tror på vad man vill, jag respekterar din rätt att tro, men vill kunna låta bli att tro och få samma respekt. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 14:07 | |
![]() | Ja:et syftade på Sylvias inlägg. | |
Måns_E | 2012-12-04 14:08 | |
![]() | Jag instämmer med jonisk | |
omeganoll | 2012-12-04 14:08 | |
![]() | Det svenska ordet tro är egentligen lite väl svagt - det är snarare fråga om en relation, om en grundtillit och vem kan ha något emot det? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 14:10 | |
![]() | Jag är uppväxt med en släkt på mammas sida som aldrig försatt ett tillfälle att påpeka att man som icketroende är förlorad och dömd. Varför det skulle vara mer ok än att som ateist kalla en troende för idiot (pga tron) förstår jag inte. Och jag skulle inte göra något av det. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 14:11 | |
![]() | Jag har inget emot tron/tilliten/relationen i sig, jag betackar mig dock för missionerandet och fördömandet av mig som inte tror. | |
125478 - Ej medlem längre | 2012-12-04 14:12 | |
![]() | LMC79, Jag vill inte prata med någon som inte finns. Jag kunde prata med katten när han levde (märk väl), men där går gränsen för att riskera att bli prillig. Jag är inte religiös. Bland det värsta jag vet är när folk försöker påtvinga mig sin religion eller tro på övernaturligheter eller annat. Du får gärna tro, men blanda inte in mig i den tack. | |
Måns_E | 2012-12-04 14:12 | |
![]() | Så länge du inte försöker övertyga mig om det så har jag inget emot vad du tror på, fantiserar om, har relationer med väsen osv osv. Det största problemet med kristendomen är det förbenade predikandet, jag vet redan vad jag tycker och inte tror på. Det finns alltså ingen anledning att försöka övertyga mig på den punkten. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-12-04 14:13 | |
![]() | Håller med. Min mormor och morfar är troende men de håller oss utanför det. | |
Zaskia - Ej medlem längre | 2012-12-04 14:17 | |
![]() | Jesus är ingen fiktiv person, han har funnits. | |
Skblole | 2012-12-04 14:18 | |
![]() | Jag tror på Jesus som min frälsare och Gud. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 14:18 | |
![]() | Min mamma är som sagt troende, men har ändå svårt för stora delar av släkten pga det ständiga predikandet. Och vi kan ha väldigt intressanta diskussioner om just tro och livsåskådning trots väldigt olika ståndpunkter. Men hon väljer att se sin tro som något personligt, inget hon prackar på andra. | |
125478 - Ej medlem längre | 2012-12-04 14:18 | |
![]() | Min katt har också funnits, däremot pratar jag inte med honom nu när han är död. | |
slånbär | 2012-12-04 14:19 | |
![]() | Ttiittii-svar på din fråga angående mina barn och vad dom lärde sig i skolan. Dom hade inte kristendomskunskap utan religionskunskap på högstadiet. Innan dess på låg och mellanstadiet så var det allmänt om olika religioner och inför jul det gamla vanliga med lucia och julspel. Det har ju ingen som helst religiös betydelse för dom flesta utan är enbart något kulturellt. Så Ttiittii-om man vill att barnen ska ha särskild kristendomsundervisning då får man sätta dom i typ söndagsskola eller liknande och det gör man ju om man är troende själv inte annars. Självklart kan dom ju historien om Julen men dom tror ju inte på den-stor skillnad. | |
omeganoll | 2012-12-04 14:25 | |
![]() | Man gjorde en dolda-kameran-grej; ställde en volontär i ett gathörn och delade ut riktiga pengar utan krav på motprestation. Det var inte många som vågade ta emot kosingen... Man betackade sig för "missionerandet/predikand et". Ärligt talat, jag begriper inget av det. | |
Måns_E | 2012-12-04 14:30 | |
![]() | Det är väl ganska normalt att tro att något är fuffens om någon står och delar ut pengar i ett gathörn så där helt utan anledning? Det verkar ju något suspekt kan i a f jag tycka. Så det kanske snarare var ett tecken på inte total naivitet och blåögdhet som du såg omeganoll? | |