Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 890

Forumkategorier

Användare Inlägg  
syjo - Ej medlem längre2012-12-05 13:35
Antal inlägg: 228

blue. Kunde inte sagt det bättre själv :)

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-12-05 13:35
Antal inlägg: 1169

en del kör ju så långsamt att man inte vet om dom parerar eller parkerar.

*bada-bisch* (trumvirvel)

blue_moon2012-12-05 13:56
Antal inlägg: 9713

Den som tar det lugnt kommer fortare fram än stressbilisten som krockar.

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-05 14:04
Antal inlägg: 3768

Som jag förväntade mig, era exempel saknar ju inte direkt fantasi....

pixykira2012-12-05 14:06
Antal inlägg: 2

Jag förstår inte vad du tror menas med rådande hastighetsbegränsning.
Det är faktiskt inte alls meningen att man måste hålla den hastighet som står på skylten, det är endast en övre gräns som anges. (även om jag kan hålla med om att den kan kännas låg i bra väderlek...)

uppfunnen2012-12-05 14:16
Antal inlägg: 80

Inget svar på frågan om du på fullt allvar menar att det är upp till den enskilde individen att avgöra om han/hon/hen kan, ska , bör eller hur?
Och sen även ett svar på vad du ska använda dom eventuella minuter kanske bara sekunder du får över?

mistmaster2012-12-05 14:19
Antal inlägg: 4625

håller du en hastighet långt under rådande maxgräns så kommer nog farbror blå att undra vad du pysslar med, kan du va lugn för.

uppfunnen2012-12-05 14:21

Frågan som jag uppfattat det var varför inte bilister som håller maxfarten flyttar på sig för förare som anser sig kunna köra fort. D.v.s olagligt.

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-05 14:29

Vänd på frågan.

Varför vägrar bilister som håller 90 km/h på en 90 km/h-väg att underlätta för bakomvarande att köra om när bakomvarande ligger i ca 100 km/h och det är fri sikt, klart sommarväder och en vägren som är minst lika bred som vägen?

Förklara den för mig så ska jag förklara varför jag kör i 320 km/h på 30-sträckor.

mistmaster2012-12-05 14:30
Antal inlägg: 4625

nej, frågan var varför folk med dåliga däck inte kan hålla sig ur vägen. men sen har det ju givetvis spårat ur.

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-05 14:37

Om det nu var den frågan Slånbär svarade på så är jag än mer förbryllad över svaret?

=)

tipitina2012-12-05 14:42
Antal inlägg: 2687

Egentligen inte ett svar på ursprungsfrågan om däcken men men:

Jag kör ofta lite över hastighetsgränserna på exv landsvägar och det irriterar mig nåt så in i helvete med folk som försöker agera trafikpoliser och slickar mittlinjen så att jag inte kan köra förbi.
Däremot respekterar jag deras rätt att själva välja om de vill gå ut i vägrenen eller ej för att släppa fram mig och jag skulle aldrig anse att de måste vika av för att släppa fram mig MEN jag tycker att de kan flytta ut till den vänstra linjen ist för att försöka förhindra mig att köra om.
Det är faktiskt så att man skall underlätta för sina medtrafikanter och det ligger inte i någon annans ansvar att hålla mig i nittio på nittioväg och jag vill köra i hundra.
Framförallt är det ju jävligt irriterande med folk som parkerar sig i vänster fil på motorväg och inte släpper förbi (jag har tålamod så länge de tar sig förbi någon i högerfil eller om trafiken är så tät att de heller inte kan köra fortare och det inte finns någon mening för dem att flytta sig).

Nu skall också tilläggas att jag inte ligger och trycker i röven på framförvarande trafikant utan håller avstånd men visar tydligt med placering att jag vill köra förbi.

Med detta sagt så ja, jag flyttar själv undan om det kommer någon bakomvarande bil som kör fortare än vad jag gör förutsatt att de inte kör upp i röven på mig för då blir jag tvär och vrång!

wildman2012-12-05 14:46
Antal inlägg: 3860

*gilla* på tipitina.

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-05 14:49

tipitina:
Mycket bra skrivet och precis det jag vill ha sagt. En skillnad mellan oss är nog förmodligen att jag ligger och trycker i röven på de som omotiverat blockerar min framfart.

En fråga till er som envisas med att inte underlätta:
Hur gör ni när det kommer en ambulans bakom er?
Går ni då ut i vägrenen eller ligger ni kvar så nära mittlinjen som möjligt och försvårar ambulansens omkörning?
Om ni går ut i vägrenen så är ju det jättebra men då förstår jag samtidigt inte varför ni ska jävlas när en privatbilist vill om?

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-05 14:50

Glömde:
Anledningen till att jag trycker i röven på folk är att jag helt ärligt har tröttnat på sånt beteende efter ca 17 års bilkörande.

uppfunnen2012-12-05 14:56

Det är så att ALLAvill fram, och det är vidrigt med alla som ska pressa sig emellan.Sen åter igen, om jag håller maxfarten finns det ingen anledning givetvis att flytta sig, naturligtvis en anna femma om jag av någon anledning kör betydligt långsammare än övrig trafik.Och som sagt ALLA vill komma fram,det är bara frågan på vilket sätt och om jag visar respekt för dom lagar och regler vi har samt andra trafikanter.Det är dessutom totalt meningslöst och ointelligent att ösa på, handlar bara om en känsla men tänker man efter så inser man att tidsvinsten knappast har någon betydelse, iaf inte i de flesta fall.

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-05 15:01

Tycker du att du visar respekt mot andra trafikanter om du vägrar underlätta bara för att?

teamgrens2012-12-05 15:06
Antal inlägg: 763

Någon skrev att hastigheten är en övre gräns men att man sen får köra hur långsamt man vill. Det stämmer inte. Man får inte medvetet köra långsamt. Enbart om orsak finns. Som tex halt väglag, dimma, ösregn mm.
Är det 90 så kör man i 90. inte i 70. punkt.

Och dessutom får du inte hindra andra från att köra om. Det är inte lag på att flytta ut i väggrenen (det gör man med sunt förnuft) men man får inte hindra omkörningen.

pabster12012-12-05 15:17
Antal inlägg: 707

Det är tramsigt att jaga folk som kör några få km för fort. Bättre om det las mer krut på att ta fast folk som kör olagligt genom att inte hålla avstånd!

Måns_E2012-12-05 15:17
Antal inlägg: 12028

Fast det finns ingen undre gräns, det är möjligtvis så att om du kör väldigt väldigt långsamt så kan det klassas som vårdslöshet i trafik. Om du kör 30 km/h på motorväg eller så.

Men att köra 10-30% långsammare än vad som står på skylten så är absolut ingen trafikförseelse i lagens mening.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?