Spelrum
| Giraffen | 51 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 808 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2012-12-20 11:37 | |
![]() | Jag är krass och väldigt vanlig svensk, jag köper skinka med plånboken. Det innebär att skinkan måste hålla ett pris som gör att den inte fastnar i halsen när jag äter den. I år blev det Perssons färdigkokta - 49:90 kilot. Den har vi haft tidigare och då var den godare än scans som vi hade samma år - så jag hoppas på tur i år igen. Annars köper jag en annan i mellandagarna. Hos oss blir det två - tre skinkor varje år, eftersom vi inte bara äter på smörgås utan gör annat och kan jag så köper jag dessutom extra och fryser eftersom jag gillar julskinkan i olika tillredningar. Men som sagt ... prisstyrd. Ekologiskt blir det om jag stöter på ekologiskt i en prisnivå anpassad till vanligt folks plånbok. Det är nog det krassa övervägandet som många gör med många varor varje dag tror jag. | |
| Vixen | 2012-12-20 13:32 | |
![]() | Jag tycker att tanken på att grisen du äter levt ett fruktansvärt liv och bidragit till miljöförstöringen borde göra att skinkan fastnar i halsen - OCH ge dålig eftersmak! | |
| Laxkungen | 2012-12-20 15:25 | |
![]() | Skinka är smaskens | |
| Ireen - Ej medlem längre | 2012-12-20 16:00 | |
![]() | Miljöförstöring? :) Den kan man ändå inte påverka själv sålänge Polen och Kina m.fl. dundrar på med sina koleldade industrier. | |
| tarzzzan | 2012-12-20 16:16 | |
![]() | Köper skinka på gudmunsgården . Grisarna där har en jättehage med dypölar (som grisar älskar) o fritt att gå in o ut som dom vill . Vintertid vill dom tydligen helst va inne men man e välkommen in när som o titta hur dom har det :) | |
| Skitkärring | 2012-12-20 16:38 | |
![]() | Tycker att djurhållning borde diskuteras i en egen tråd. | |
| Vixen | 2012-12-20 17:12 | |
![]() | Ska man skita i köttets miljöpåverkan bara för att det finns kolkraftverk? Djur som grisar, höns, kalkon och kor föds ofta upp med sojaprotein som kommer från Brasilien, att man avverkar regnskogar där för att kunna odla soja är kanske bekant? Liksom att det där är tillåtet att spruta med DDT-liknande växtgifter? Fjäderfä får också fiskmjöl, dvs vi tömmer våra hav för att mata djur som lever trångt och djävligt för att kunna äta kött som smakar saltlösning och har en konsistens som suddgummi. Utöver soja och fisk, äter de också olja och växtgifter. För fodret kräver en himla massa drivmedel av traktorer, konstgödsel är gjort av olja, och så lägger vi till växtgifter till det. Dessutom blir djuren sjuka av att stå packade i sin egen skit, därför medicineras de tungt. Problemet med multiresistenta bakterier beror bland annat på att det används extremt mycket antibiotika i djurindustrin. Detta för att bara nämna några av miljöproblemen som djurindustrin orsakar. Jag hoppar över ko-fisarna, som väl alla hört till leda. Så varför frågar jag mig, ska detta inte diskuteras i en tråd som handlar om vilken julskinka man ska välja? Det stod inte, vilken är den billigaste julskinkan. Jag tolkade det som att det var öppet för argumentation. Och om de inte äter soja äter de i princip olja, Avföringen från djuren hamnar också i haven, ex. Östersjön, där fiskarna och andra organismer dör pga av syrebrist. | |
| Skitkärring | 2012-12-20 17:46 | |
![]() | Här handlar det om vilken skinka som är bäst. Inte om hur djuren sköts. | |
| Skitkärring | 2012-12-20 17:48 | |
![]() | Om du läser första inlägget så handlar det om vilken man ska köpa, inte om djurhållning. | |
| gullviva1980 | 2012-12-20 17:55 | |
![]() | Bästa skinkan lagas av mamma (nog inte ekologisk) och allra godast är den på provsmakningen på lill-julaftons kväll. Granen nyklädd, glöggdoft i hela huset, julskiva spelar. Skinkan ungssteks under dagen och griljeras på kvällen. Medan den svalnar lite dukas bordet med ljus, julmust, senap, julknäcke, vörtbröd, och annat smarrigt. Sen åker skinkan fram mitt på bordet på skärbrädan. Och provsmakningen av varma skinkan tar vid. Så otroligt mysigt och mumsigt. Nästa morgon på julafton alltså brukar skinkan behöva ransoneras på smörgåsarna för att räcka till julbordet.:-) året vi var femton pers på provsmakningen så gick mer äb halva skinkan åt. Men å så gott det var. | |
| tipitina | 2012-12-20 17:59 | |
![]() | Tyvärr köper även jag (som faktiskt vet mycket bättre) skinka med plånboken som utgångspunkt och därför blir det inte kravgris. Svenska slaktsvin har det förhållandevis rätt så bra jämfört med europeiska i övrigt dock så det enda jag faktiskt tycker man bör vara riktigt noga med om man inte anser sig ha råd är att hålla sig till svenskt kött och låta det danska ligga kvar i köttdisken. Drömscenariot är ju dock att alla skall ha råd att välja sin mat utifrån vad som faktiskt är den bästa maten sett ur en djurhälsoaspekt men tyvärr ser det ju inte ut så. (Man bör också vara medveten om att ekologiskt inte betyder bättre djurvälfärd rakt av så det vill till att sätta sig in lite i saken.) | |
| Ireen - Ej medlem längre | 2012-12-20 18:40 | |
![]() | Vixen. visst är det fint att leva i tron att man kan påverka miljön, men så länge som Kina dundrar på med sitt koldioxidutsläpp så är det bara en naiv dröm som gör att sopsorteringen överhuvudtaget existerar. | |
| tarzzzan | 2012-12-20 18:42 | |
![]() | Vilken skinka man ska köpa hör väl ändå ihop med djurhållningen ????? (Svar till skitkärringen) | |
| magnusito | 2012-12-20 21:57 | |
![]() | Läste idag att grisar slås ihjäl mot betonggolv. I svenska slakterier. Detta bortser folk ifrån bara för att de inte kan tänka sig att avstå någonting. Hur ska saker förbättras om folk är så egoistiska och korttänkta. AVSTÅ! | |
| HannaSpelare - Ej medlem längre | 2012-12-20 23:17 | |
![]() | Som kines tycker jag det är helt meningslöst för oss i Kina att tänka på miljön, när Indien (som inte bara knappar inte går om oss i befolkningsmässigt) dundrar på med sina koldioxidutsläpp är det meningslöst för oss som en mindre nation att göra något, eftersom de ändå är fler och inte tänker på miljön. Så att överhuvudtaget några miljömuppar existerar i Kina beror på att de har en naiv dröm. | |
| micro113 | 2012-12-20 23:33 | |
![]() | Vixen Jag äter kött och fläsk året runt och förstår inte denna hysteri som folk drar igång just runt jul. Grisarna vi äter går i samma stallar oavsett vilket tid på året vi talar om. Vill vi göra något för djuren så skall vi kräva stopp på importköttet som dumpar priserna och gör att storproduktion är det enda sättet som finns kvar för att hålla djurproduktion i Sverige. EU har dödat villkoren för bönderna. Jag tänker fortsätta köpa svenskt kött - till pris som är relevant för min plånbok och hoppas på att ett förbättrat djurskydd. Det lär vi dock inte se med den sittande regeringen där prisdumpning och lönedumpning är den enda politik som gäller. | |
| micro113 | 2012-12-20 23:35 | |
![]() | magnusito Varför inte kräva bättre kontroller då? | |
| micro113 | 2012-12-20 23:38 | |
![]() | tipitina Jag köper svenskt - både kött och fläsk. | |
| Skitkärring | 2012-12-20 23:55 | |
![]() | tarzzzan, Nej jag tycker att det är en annan diskussion. Om man vill veta åsikter om mat, vad som smakar bäst, mest prisvärt etc. så handlar det om den färdiga produkten inte om hur den levde. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-12-21 01:42 | |
![]() | håller inte med dig skitkärring,allt är i en kedja och hänger ihop | |