Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade29
Mobilspel
Pågående19 916

Forumkategorier

Användare Inlägg  
limpan__22013-01-24 13:00
Antal inlägg: 2847

"Personligen blir jag förbannad ingen ska bestämma hur mycket jag ska äta av en vara. "

Alla får äta vad de vill. Men en skatt på kött skulle fungera som alla andra skatter som försöker korrigera för problem. Det är ingen principiell skillnad mellan en skatt på nötkreatur och en skatt på bensin. Bägge syftar till att minska utsläppen (eller vad det nu är för problem man avser korrigera) genom att göra varan dyrare.

Inteallsbra - Ej medlem längre2013-01-24 13:12
Antal inlägg: 45

Om man har egna grisar man föder upp på hushållsavfall, slaktar själv och äter upp. Är man miljösvin och skattesmitare då?

magnusito2013-01-24 13:28
Antal inlägg: 4983

Köttätare ska bestraffas hårt!

laolan2013-01-24 13:43
Antal inlägg: 7

Efter lite snabbt googlande finner man att boskapsskötsel är EN av de största källorna till METANGASutsläpp, tydligen så hör oxå risodling hit, hörde inget om skatt på Ris?!

förövrigt kan man ju även snabbt läsa sig till att;
De ökade halterna av växthusgaser beror främst på koldioxidutsläpp orsakade av förbränning av fossila bränslen såsom olja, kol och naturgas. Även avskogning bidrar till att halterna av koldioxid i atmosfären blir högre.

Så ska vi inte sluta överkonsumera och leva i överflöd innan vi slutar äta??

Håller föresten med Struger!

laolan2013-01-24 13:50
Antal inlägg: 7

ttiittii; du ska nog sätta dig lite mer in i det där med cancer och kött, så finner du att det är skräpmat som ger cancern inte själva köttet man har i skräpmaten...
har man sen lite logik så kan man ju fråga sig (eller nån annan) hur länge cancer har funnits, kontra hur länge vi har ätit kött och inse att njaa, det där med att få cancer av kött stämmer nog föga.

litteråsarn2013-01-24 15:24
Antal inlägg: 76

Sitter det en Miljöpartist i Jordbruksverket?

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-01-24 15:35
Antal inlägg: 1268

Rött kött ger risk för cancer enligt Världshälsoorganisationen . Det är främst charkprodukter (pga nitriter och nitrater), men även rent kött (pga olika stekytemutagener bla).

boffertomte2013-01-24 16:15
Antal inlägg: 1128

Stekt vad för något som helst ger ökad cancerrisk pga polyaromatiska kolväten. Det var det som chipslarmet för några år sedan handlade om. Potatischips alltså, inte köttchips.

Xin Chao2013-01-24 16:16
Antal inlägg: 234

Varför måste debatten alltid bli så polariserad? Det handlar inte om att vi alla måste bli vegetarianer. Det handlar om att vi bör äta MINDRE kött.
sett historiskt och globalt äter vi groteska mängder kött idag.
Argumentet att det inte finns grönsaker, rotfrukter och säd hos oss i norr och att det är därför vi måste äta så mycket kött är bara löjlig.

boffertomte2013-01-24 17:08

Nej, det var inte mitt argument Xin Chao, det var bara en förklaring till att vi av tradition ser kött som den viktigaste beståndsdelen i födan. Mat för en karl. Grönsaker är kaninmat. Osv.

Det tar lång tid att förändra sådana sedvänjor men det betyder inte att det inte går.

Många människor jag känner tycker att en middag utan kött eller fisk inte är någon riktig middag, alla vegetariska inslag i maten är "tillbehör". Underförstått att middagens centrala komponent är köttbiten/korven/fiskbite n.

magnusito2013-01-24 17:34

Finns det ingen som känner empati med djuren här. Det är en väldigt egoistisk utgångspunkt som råder.
Djur är kännande individer. Den aspekten måste man ju totalt förneka för att sätta i sig allt detta kött.
När man väl slutat så känns det äcklande att äta döda kroppar!

Minta2013-01-24 17:58
Antal inlägg: 20042

Ja, det är en egendomlig blindhet. Svenskarna är ju annars ett folk som ömmar för djur, få saker väcker ju opinion som plågade djur i media. Men att tänka tanken ut att vi också äter djur som inte sällan haft ett dåligt liv för att vi ska få äta dem, är för plågsamt. Det innebär ju krav på en förändring av sitt eget beteende.

cizma2013-01-24 17:58
Antal inlägg: 109

Jag är miljökämpe, icke djurätare och så vidare. Är inte helt säker på vad jag tycker om köttskatten, tanken är bra.. det sk vara dyrt (som fanken) om man väljer att äta saker som kött (en icke nödvändig och väldigt egoistisk "produkt"). Men jag är dock inte alls övertygad om att köttskatt är vad som krävs för att få ner köttkonsumtionen.

Tävelsås - Ej medlem längre2013-01-24 19:12
Antal inlägg: 44

vi äter dock inte lefvande djur kära veganer mfl. som tror vi föds till växtätare

Observer2013-01-24 19:13
Antal inlägg: 266

Beskatta allt som är gott, roligt och vanebildande. Då räddar vi både statens finanser och lite miljö på köpet. Tänk om politikerna och alla moralister kunnat lägga en sexskatt. Då hade fått "göka" ihop skattepengen, kanske den enda skatten man bidragit till med glädje ...

boffertomte2013-01-24 19:26

Jag äter inte kött för jag får krupp av att tänka på djuren som får sätta livet till.

Men jag äter fisk, ägg och mjölkprodukter för jag kan inte komma på nåt bättre. Dock väldigt mycket grönsaker, bär och frukt och svamp, en del egenodlat och svampen åtminstone egenplockad.

Sharky682013-01-24 19:59
Antal inlägg: 1116

Kött är gott och nyttigt!
Växthusgasen metan är det som korna avger genom sina pruttar pga deras matsmältning.
Men hur mycket vegetariskt måste du äta för att få likvärdigt näringsinnehåll som nötkött?
När man odlar så används jordbruksmaskiner (diesel) och hur mycket koldioxid tror ni det frigörs då?
Sen tror jag knappast att traktorer o skördetröskor har katalysatorer partikelfilter o sånt som personbilar har.

magnusito2013-01-24 20:20

Hör du du. Det odlas massor bara för att utfordra djur som ska gå till slakt.
Jag äter itne mer nu som vegetarian. Äter mycket bättre och nyttigare. Den diskussionen behöver vi inte gå in på.
Det där är bara tramsargument för att inte behöva ändra på sig.

Inteallsbra - Ej medlem längre2013-01-24 21:08
Antal inlägg: 45

Beskatta de som skitar ner mest: bebisar, kineser, bärplockare, grannens hund, fiskmåsar, piprökare och de där små elaka pensionärerna som syns ibland.

lamaglama2013-01-24 21:13
Antal inlägg: 439

Och båtägarna, glöm inte dem. Svenska fritidsbåtar har i det närmaste totalförstört världshaven.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?