Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 871

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2013-01-31 12:24
Antal inlägg: 12028

Absolut inte, jag fullständigt skiter i vad SD tycker, jag tar helt enkelt inte med deras åsikter och deras eventuella supportrar när jag bildar mig en uppfattning.

Precis som jag struntar i om Centern eller Kristdemokraterna eller Vänsterpartiet får fler sympatisörer om man tillåter eller förbjuder något.

krysopras2013-01-31 12:28
Antal inlägg: 657

Ok måns, då skriver jag istället för "rösta på SD" ökat främlingshat och större motsättningar mellan "vanliga svenskar" och muslimer. Så kan vi hålla detta partipolitiskt obundet. SD står ju för så mycket mer än bara främlingsfientlighet, eller hur? Bevara kungahuset, röda stugor med vita knutar och små lintottiga barn på blommande sommarängar eller hur det nu är.

ncb2013-01-31 12:31
Antal inlägg: 7

atcg > Religion är vidskepelse, säger du, och glömmer att tillägga, att det är DIN mening. Därför behöver den inte vara sann. Millioner av människor har lärt något annat. Jag kan inte få dig att älska en människa, lika lite som jag kan få dig att tro. Om du inte vill lära känna den människan, läsa om henne, tala med henne, få henne med i ditt liv - ja, då kan du ju aldrig komma till att älska henne. Kärleken är lika svår att dirigera som tron. Jag hoppas du en dag vill erfara det och finna tron på vår kristna Gud - Fadern, Sonen och den Heliga Anden.
- Att säga att Sverige är sekulariserat, betyder inte, att det inte är ett kristet land. De som vill ha böneutropare skulle väl f.ö. då också få finna sig i att kristna gjorde det samma! Vilket liv det skulle bli...

Måns_E2013-01-31 12:38

Vi finner oss väl redan i att de kristna får utöva sin religion som de vill i Sverige ncb? Eller har jag missat något?

krysopras, det är lurigt med missnöjespartier, men att genomföra SD's politik för att slippa SD tycker jag är väldigt väldigt dumt, det är ju knappast en framkomlig väg för ett mer tolerant och mindre fördomsfullt samhälle.

big t2013-01-31 12:41
Antal inlägg: 67

Varför inte tillåta t.ex Ica Stig köra med reklam från ljudpelare FEM gånger om dagen ,fast i vi startar med EN gång
Det kunde varvas med klassika propåer frår Försäkringskassan(för din egen skull) samt en blänkare från skatteverket om RUT & ROT..
Det vore väl trevligt...........

karmannghia2013-01-31 12:58
Antal inlägg: 237

big t Ja, ungefär som glassbilen, fast bara ännu mer av det goda.

Det vill vi väl ha? Glassbilen klarar vi svenskar ju av. Så varför inte mer av samma sort? De får skruva upp volymen förstås, för att överrösta varandra i kakafonin av reklambudskap och religiösa propåer.

Jippii.

Locomondo - Ej medlem längre2013-01-31 13:02
Antal inlägg: 3768

Hmm....men om ICA skulle gå ut med nåt sånt så är det ju enbart i ett enda syfte, att öka sin försäljning? Reklam helt enkelt.
Det är ju inte riktigt det böneutroparen syssar med.

Ska vi hårddra det sådär så kan man ju in dra in vadsomhelst i slutändan. Ducati och HarleyDavidson ska inte få låta som de gör för de lockar mig att köpa.
Kebaberian ska inte lukta grill för då kan jag ju inte motstå att köpa.
Om nu böneutrop skulle vara att påtvingas religiösa budskap....

karmannghia2013-01-31 13:08
Antal inlägg: 237

Böneutrop är ju en uppmaning att be. Kebabdoft är ingen uppmaning. Och man får inte släppa ut matos hur som helst i stadsmiljöer. Och man har ljuddämpare på motorer av en orsak.

Locomondo - Ej medlem längre2013-01-31 13:16
Antal inlägg: 3768

Är böneutrop verkligen en uppmaning att be?
Har du aldrig gått förbi en grill och känt doften oavsett hur mycket matos man får släppa ut?
Vad menar du med ljuddämpare? Menar du volymen? Det var inte volymen jag talade om, det var ljudet i sig....

Måns_E2013-01-31 13:28

Det verkar väl rimligt att det i så fall borde finnas gränsvärden för hur högt ett böneutrop får låta (liksom det borde finnas gränsvärden på kyrkklockors volym)

Huruvida det är en uppmaning beror väl på om man tror på det eller ej?

limpan__22013-01-31 13:37
Antal inlägg: 2847

Nä det är väl en uppmaning oavsett om man tror på det eller inte. Precis som glassbilens reklam är en uppmaning till att köpa. Oavsett om man gör det eller ej.

Sen tror jag man bör se frågan ur ett bredare perspektiv än bara vad som är rättvist ur olika religioners synpunkt. Rimligtvis hade även kyrkklockorna ansett som en (mer) störande inslag i omgivningen om de introducerades idag. Men eftersom de är så starkt sammankopplade med vår kultur är det inte orimligt att de är tillåtna även fast andra religiösa uttryck av samma dignitet förbjuds. Personligen kan jag leva utan bägge två men som kompromiss kan jag köpa att kyrkklockorna får fortsätta även om vi inte tillåter böneutrop.

big t2013-01-31 13:46
Antal inlägg: 67

Kyrk klockorna i Sverige är en del av samhället
Används för att påkalla uppmärksamhet om förestående högtid
eller allmän samling bland annat.
Inte bara för religionens skull,vilket böneutropen är
Försök att tolka vad imamen pratar om i sitt lilla rike
Det är endast religiösa uppmaningar och inget annat
Religionsfrihet måste även betyda att JAG/DU slipper pådyvlas andra religioner utan måste få välja själv vilket religion vi vill ha

Hinken76 - Ej medlem längre2013-01-31 14:00
Antal inlägg: 1194

Klart att det är en uppmaning, Måns och Locomondo. Framgår rätt tydligt av översättningar på Adhan som är lätta att googla fram.

"Kom till bön". "Kom till frälsning". Typiska uppmaningar.

Folk som är bättre på svenska än mig kan säkert reda ut det språkliga. Imperativ eller vad det kan vara.

syjo - Ej medlem längre2013-01-31 14:04
Antal inlägg: 228

Om nu religionsfrihet råder bör även traditionsfrihet råda. Ingen ska bestämma vad som är tradition för alla. (Själv ska jag skita i julskinka och korv nästa jul). I det offentliga rummet skall samma regler gälla för alla.

Måns_E2013-01-31 14:16

Det är konstigt, men jag känner inte att jag tvingas in att bli muslim p g a eventuella böneutropare.

I så fall så är väl dörrknackande Jehovas Vittnen/Pingstvänner samt scientologer på stan värre?

Jag ser inte riktigt skillnaden mellan kyrkklockor och böneutropare, det är lite samma sak fast i olika form.

limpan__22013-01-31 15:14
Antal inlägg: 2847

Det är väl inget som påstått att du borde känna dig tvingad att bli muslim. Men det är absolut en uppmaning till bön, vad är det annars? Precis som att kyrkklockorna ibland ringer för att samla folk till gudstjänsten utan att för den skull tvinga dig att bli kristen.

Måns_E2013-01-31 15:20

Visst är det en uppmaning till bön, det var mest en kommentar till big t som påstår att det ena är "pådyvlande av religion, utan välja vilken religion vi vill ha" medan det andra är en tradition.

corlini2013-01-31 15:34
Antal inlägg: 3172

jag är fortfarande inne på att det antagligen finns en mindre personlighetsstörning hos en person som klättrar upp i ett torn flera gånger om dagen och gastar entoniga monologer ut i tomma intet, detta ger en annan intressant infallsvinkel.
- störande av ordning, vård eller acceptans?

hur som så är det inte okej att gapa till andra om sin tro i tid och otid, gör man det dessutom från ett torn med syfte att bli uppmärksammad och proklamera sin tro är det en medveten provokation, tro är den enskildes val och måste i ett fritt samhälle stå utan laga reglering.
men att stå och gapa i ett torn om det är inte ok och det finns nog ett par olika juridiska varianter redan idag på att det faktiskt är ett ringa brott oavsett personens mentala hälsa.

kort sagt, INTE OK trots religionsfrihet.

Måns_E2013-01-31 15:43

Själva böneutroparen utför väl bara ett arbete eller uppdrag.

Sedan så kan man ju tycka olika saker om det, men någon personlighetsstörning har jag svårt att tänka mig att vederbörande har.

Lotta_372013-01-31 16:00
Antal inlägg: 35

Har länge undrat om vi får bygga vår kyrka i ett Muslimskt/ Islamskt land...
Får vi ta med oss våra seder hemifrån o gå utan slöja...
Är det ok att jag hoppar ner i en sjö i bara bikinis.. Eller måste jag bära "burkini"
Är det ok att jag är Svensk i deras ursprungsland och kan hålla min älskling i handen, O lyssna till ljudet av kyrkklockorna...

Tror inte det!!!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?