Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 836 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| hundbiten - Ej medlem längre | 2013-02-12 20:57 | |
![]() | Kan man säga att snabbmatsproducenterna lurar i oss billigt, dåligt och utländskt kött till svenska priser? Jag säger oss för åtminstone ett par gånger om året äter jag djupfryst lasagne eller någon annan färdiggegga av hunger och nöd. En vän till mig äter dylika rätter flera ggr i veckan. Det är inte okej att sälja ofullständigt märkta produkter eller att lunchrestauranger, äldreboenden och skolor ska servera köttvaror med okänd bakgrund. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2013-02-12 20:58 | |
![]() | Jag hatar dansk fläskfilé. | |
| Emtee | 2013-02-12 20:59 | |
![]() | Finns det ens några halvfabrikat eller färdigrätter med svenskt kött? Jag skulle gladeligen betala lite mer för det. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2013-02-12 21:01 | |
![]() | Det brukar stå svensk köttråvara på en del köttbullar och kalvsylta. Man kan ju hoppas att det inte är bluff. | |
| Emtee | 2013-02-12 21:02 | |
![]() | Eller så är köttråvaran importerad men packad i Sverige eller nåt... | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-02-12 21:03 | |
![]() | Det har ju påtalats att färdigrätter inte behöver ange ursprung till sina råvaror och att man därför inte kan veta varifrån de kommer, och det är ju synd naturligtvis, men man kan nog vara säker på att om köttet mot förmodan skulle komma från Sverige så skulle det stå klart och tydligt eftersom det innebär ett mervärde. | |
| Emtee | 2013-02-12 21:27 | |
![]() | Ja det tror jag också: "Lagad av finaste svenska råvaror från svenska gårdar!" | |
| Felici | 2013-02-12 21:55 | |
![]() | Varför äta kött överhuvudtaget? Alla vet ju att djuren far illa i dagens uppfödning. Vill inte skuldbelägga, bara så ett frö! | |
| jellyflower | 2013-02-13 07:28 | |
![]() | Minta: De blir inte djurmat. "De hästlasagner som Findus återkallar från butikerna slutar som biogas. Totalt kan det röra sig om upp till 20 000 förpackningar, skriver Sydsvenskan." hd.se/skane/2013/02/...ar je-ar-2/ | |
| Minta | 2013-02-13 09:51 | |
![]() | Ok, skönt att veta. | |
| Minta | 2013-02-13 10:01 | |
![]() | Jag undrar varför de inte går till djurfoder. | |
| bujum | 2013-02-13 10:05 | |
![]() | www.svd.se/nyheter/i...90 9882.svd | |
| mz_lzrd | 2013-02-13 10:14 | |
![]() | Minta, Findus vill nog inte ha mer skriverier om sin jädra lasagne. "Findus sålde hästlasagne med läkemedelsrester i till danska grisbönder". "Findus hästlasagne nu åter i butik. Såldes som djurfoder men hamnade i frysdiskarna i Långtbortistanska matbutiker." De vill nog bli av med möget. Och biobränsle är väl inte så illa ändå. | |
| Minta | 2013-02-13 10:20 | |
![]() | Nej, biobränsle är ju bra. Men jag misstänker att det också innehåller läkemedelsrester och det talar man inte alls om. | |
| mz_lzrd | 2013-02-13 10:25 | |
![]() | bujum, de verkar inte ha fattat att man inte får äta upp hästar som behandlats med något de medel som i princip alla rid- och travhästar i Sverige någon gång under sitt liv behandlats med, t ex permetrin som är vanligt i fästing/flugmedel för hästar. Det krävs inte veterinärrecept för just det medlet, så vi kan nog vara rätt säkra på att hästar som behandlats med permetrin ändå slaktas till mat, men det är ändå inte tillåtet. Ska vi äta upp våra hästar får vi börja behandla dem som slaktdjur, vilket i princip omöjliggör hästtävlingar. Konstigt att journalister måste vara så tröga. | |
| mz_lzrd | 2013-02-13 10:27 | |
![]() | Vi borde äta mer ihjälkörd grävling. | |
| mz_lzrd | 2013-02-13 10:43 | |
![]() | Minta, man kanske vill bespara Findus och allmänheten den skandalen. Tänk dig. Folk skulle få fruktansvärd panik. Livslånga skadestånd åt barn som råkat äta hästlasagne med permetrin i. Osv. Nu har väl förmodligen rumänska hästar undfått ett minimum av veterinärmedicinska insatser så de kanske är giftmässigt rätt ok. Annat är det med våra svenska pållar. | |
| mz_lzrd | 2013-02-13 10:52 | |
![]() | Min lillebror fick grävlingjulskinka på ett stort gourmetjulbord han var på i julas. Men det var förmodligen skjuten grävling, inte ihjälkörd. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-13 10:55 | |
![]() | Varför måste livsmedelsprodukter ange köttsort och ursprung? | |
| mz_lzrd | 2013-02-13 11:17 | |
![]() | Köttsort är väl rätt självklart, allergi, överkänslighet, etisk övertygelse, religiös övertygelse. Samt vad man har tänkt sig tillaga av köttet. Kalvfilé Oscar blir inte samma sak om den görs på kyckling. Men ursprung borde man inte få märka med, det borde räcka med inom el utom EU, eftersom vi har EU. Men det ger orättvisa konkurrensfördelar/nackde lar att tvingas märka med ursprungsland. För vem fan vill köpa nåt från Rumänien? | |