Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade13
Mobilspel
Pågående19 887

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magnusito2013-02-27 21:24
Antal inlägg: 4983

Ja och då verkar det som att just hästen ses som en individ. Är det då så främmande att betrakta en ko eller en gris som en individ?
Det handlar bara om att förneka vad det faktiskt är.
En individ, precis som hästen!

magnusito2013-02-27 21:24

Folk tänker inte, distanen till maten gör att det går att betrakta mat som en fyrkantig bit i ett packet.
Fan vad korttänkt!

Gunso2013-02-27 21:27
Antal inlägg: 73

Och då menar du att andra djur som föds upp för att ätas (i Sverige också) inte medicineras, avmaskas osv.? Tänk, det tror jag.

Minta2013-02-27 21:30
Antal inlägg: 20042

De medicineras med antibiotika, men inte med förbjudna medel som hästar.

corlini2013-02-27 21:31
Antal inlägg: 3172

? vad menar du magnusito ?

den är en individ eftersom den har både pass, vaccintyg, medecinsk historia registrerad och vetintyg vid avlivning eller slakt. varje häst har en egen medecinsk historia varför djuret endast kan avgöras lämpligt eller ej för matproduktion bara på individnivå.

det är ungefär som med blodgivare, man kan inte säga att alla människor eller inga människor är lämpliga. men att lämna och ta emot blod man saknar ursprungsinfo kring är inte ok.

hästkött är enormt fint och gott, men man vill ju gärna tro att någon mörkar något för att tjäna pengar när man inte uppger vad som finns i maten man köpt och visar det sig då vara häst som vi vet är belagd med restriktioner så reagerar vi.

Minta2013-02-27 21:32
Antal inlägg: 20042

Instämmer med Corlini.

magnusito2013-02-27 21:32

Jag menar när folk tycker det är osmakligt bara för det är ett visst djur eller en viss kroppsdel.

corlini2013-02-27 21:34

hästmedecinerna är inte förbjudna som medeciner Minta, men de är förbjudna att användas på djur som skall gå till matproduktion.
och det är förbjudet att använda hästkött om hästen varit behandlad med vissa av medecinerna.

Gunso2013-02-27 21:35
Antal inlägg: 73

Och då återgår jag till min tidigare fråga - vet ni att hästarna blivit behandlade med otillåtna medel? Eller tror ni/förutsätter det?

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-02-27 21:38
Antal inlägg: 1268

corlini: Eftersom jag förstått att du jobbar med hästar så skulle jag vilja fråga dig om det är besvärligt att hålla en häst godkänd för livsmedelskedjan? Fenylbutazon är inte godkänt och det verkar vara ett viktig läkemedel inom hästnäringen, men finns det inga livsmedelsgodkända alternativ att använda? Och varför väljer så få att slakta hästarna i Sverige?

corlini2013-02-27 21:39

jag håller med magnusito, att välja bort pga egna känsloband till djursorten kan folk få göra men det är inget som har i media att göra utan endast på privat nivå.

jag har idag 21 hästar hemma och älskar dessa djur, jobbar med dem 24-7 och de är en del av min livsstil men jag äter hästkött och anser det vara ett av de bästa kötten vi har.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-02-27 21:39

Magnusito: Människan är inte rationell.

ttiittii - Ej medlem längre2013-02-27 21:43
Antal inlägg: 37631

21 frukter då typ annanas och kivi plommom appelsin en hel fruktsallad

corlini2013-02-27 21:43

arbetslinjen, ja det är näst intill omöjligt skulle jag vilja påstå. de flesta hästar rids mycket, tävlar, går lektioner osv och de är alla behandlade på olika sätt. hästen är väldigt känslig och hästägare är skrämmande snabba på att medecinera bort minsta sak. jag är beredd att påstå att 90% av våra hästar är mer vana vid läkare och medeciner än vad vi människor är.

de är svindyra att äga, svindyra att tävla och dyra att köpa och hutlöst dyra om de skadar sig. därför medecinerar folk stup i kvarten. tyvärr.

jag är emot detta och anser att bra foder, frisk luft, varierande motion på varierande terräng och helt vanliga lindor med koksalt och liknande är tillräckligt för att hålla infektioner och annat borta. väldigt få delar min syn på det.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-02-27 21:51

Är dina hästar tänkta att vara godkända för livsmedel? Det slaktas ju bevisligen cirka 4 000 hästar årligen i Sverige och det är visserligen en liten del i relation till det totala beståndet, men det visar ju att det åtminstone är möjligt hålla dem fri från förbjudna substanser (så länge det inte fuskas med passen, vilket har påståtts).

corlini2013-02-27 21:59

nix, jag har bara tävlingshästar. ett par för dressyr men nästan uteslutande för hoppning.

tyvärr blir det allt vanligare att hästar som avlivas grävs ned lite varstans då kremering blivit svindyrt och allt fler djurparker tvingats säga nej av olika skäl. för bara ett par år sedan gick en stor del av de hästar som avlivas till föda på olika zoo runt om i landet. i sverige har vi nästan inga hästar som går till mat. nästan allt hästkött i handlen är import

corlini2013-02-27 22:01

det är ytterst ovanligt med fusk i passen i sverige, det krävs nämligen fusk från veterinärens sida för att dölja ev historik och karneser och få vill äventyra sin licens för att vara snäll mot en gammal kund.

italien, irland, tyskland är de vanligaste fuskarna gällande hästars historik

Sote2013-02-27 22:08
Antal inlägg: 3557

Det är ju ändå ganska märkligt att dom som ofta upprörs över att många av oss väljer att äta dom små gulliga korna och grisarna som ju är levande individer med känslor och gärna namn också, är människor som själva lever väldigt långt ifrån naturen och djuren. Dom som är minst sentimentala när det gäller att äta kött är ju helt klart bönderna själva. Dom har inga problem med att äta upp sin gris när den uppnått slaktstorlek eller att skicka sina kor till slakt när det är dags. Visst känner man en släng av vemod för man älskar ju sina djur men man är inte sentimental när det gäller detta. Det är helt naturligt och inget konstigt med det. Ungefär som corlini som älskar sina hästar både i hagen och på tallriken.

Sote2013-02-27 22:09
Antal inlägg: 3557

Dåmenar jag inte att corlini äter upp sina egna hästar förstås........

ttiittii - Ej medlem längre2013-02-27 22:12
Antal inlägg: 37631

jag är inte ett dugg upprörd över att folk äter gulliga djur,men otroligt upprörd hur djuren behandlas i sina liv till den dagen dom dör

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?