Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 583

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magnusito2013-05-22 19:00
Antal inlägg: 4983

Många är nog födda här.

Lika bra2013-05-22 19:17
Antal inlägg: 437

Så där ja, då blev det en fråga om att folk kommer hit och är otacksamma. Jo, jag tackar ja.

Unga utsatta människor blir arga ibland. Vissa knyter näven i fickan, andra röstar på SD ytterligare några startar ett upplopp. Oavsett vad så tror jag inte att vi ska vara så snabba att döma. Vare sig ni vill tro det eller ej, så lever vi i ett samhälle. Detta samhälle påverkar oss. Vi blir alla påverkade på olika sätt. Det finns en anledning till att denna typ av uppror sker i vissa typer av områden. Den anledningen stavas INTE invandring. Invandrare utan snarare klass.

Att blunda för att problemet är klassrelaterat är bara korkat. Att prata om att det daltas med ungdomarna är ännu mer korkat. Inte fan daltar polisen med ungdomarna. Det är rätt hårda tag där ute. Ni som inte känner till det kan ge er ut och känna lite på klimatet.

Hårdare tag från samhället över lag hjälper även det föga. Det finns lite, eller ingen forskning, som visar att det skulle åtgärda problemen. Snarare är det så att samhällen med "hårda tag" snarare har fler problem än Sverige. Här har vi varit förhållandevis förskonade från upplopp och liknande.

Tilläggas bör att individen självklart har ett ansvar. Ingen kan ursäkta sina kriminella handlingar genom att skylla på samhället eller polisen. Dock kan det förklara deras handlingar. En förklaring är viktig för att kunna åtgärda problematiken.

Brottsliga handlingar, vilket har begåtts i Husby, ska såklart straffas. Det är det nog ingen här som motsäger. Men som förklaringsmodell räcker det helt enkelt inte att säga att det daltas för mycket med kidsen, eller att det råkar bo extra många idioter i Husby. Problemet är mer komplext än så, tyvärr är ni så inkörda i er lilla trångsynta och populistiska värld att ni inte ser längre än näsan räcker.

Nu jävlar ska jag ut och spöa polisen och bränna lite bilar. Samhället är ändå bajs. Skit ner er.

apbur2013-05-22 19:19
Antal inlägg: 9699

magnusito, hur liten skillnad ska det vara i människors levnadsförhållanden i Sverige för att de som har det relativt sett sämst inte ska uppleva konsekvenser av att ha det sämre än någon annan? Jag blir lite provocerad av det här tankesättet. Som det är nu är det tydligen inte bra och vad man grundar det på förstår jag inte riktig, mer än att det inte är bra för att de som har det sämre har det sämre än den som har det bättre. Är det inte mer rimligt att sträva mot en lägstanivå som innebär att man får de viktigaste behoven tillgodosedda och att ingen ska hamna utanför detta?

apbur2013-05-22 19:37

Lika bra, hur känns tanken att den här bedrövliga attityden vi kan se i förorterna är något som sakta men säkert byggts upp under politiskt inflytande under decennier. En ansvarslös och naiv politik som skapat självupptagna, gapande fågelungar som nu när snaran dras åt lite inte är rustade för att palla trycket. Kanske just ett lite strävare klimat är precis rätt för att skaka om och bereda väg för en ny attityd där tanken om samhällets ansvar ersätts med tanken på att man kanske även har lite eget ansvar för sitt liv. Eller är du för trångsynt för att inse det?

tapa2013-05-22 19:48
Antal inlägg: 47

Märkligt att "kompisens och broschans" bilar inte brinner ..
Kanske har de frikort eller så...
Det skulle inte vara så svårt att bemästra en kravallunge som detta blivit
Vi har större polis/ordningsmakts-resur ser än vad som framkommit i den korrekta medien men av "hänsyn" görs inga ingripanden eller operativa insatser

remvanrijn2013-05-22 20:24
Antal inlägg: 16488

Pub- och hotellägarna i St Anton tjänade ju först en hacka på att sälja varor och tjänster till svenska ungdomar innan de förstörde. dessutom portförbjöds de., Kan nån berätta vad vi har tjänat på dessa huliganer innan de förstör varor for 10 tals miljoner ?

lika bra , citat ur ditt inlägg
"Själv tycker jag att ungdomarna gör rätt. Är man arg ska man fan visa det också. Sluta knyta näven i fickan. Lite upplopp och jävelskap är bara sunt i den situationen och åldern. "
du glömde dock att skriva ut din adress. Eller det är möjligtvis så att denna förödelse gärna får drabba andra eller allmänheten, men helst inte dig personligen??

Samma Lika bra .
du tror dig ser förklaringen i klass skillnader.
Det kan jag också tro, men........
de flest som bor i dessa förorter har invandrarbakgrund . kommer man till sverige , man kan inte språket, man har en annan kultur, man har inga pengar med sig, ifall man är äldre kanske en utbildning/yrkesvana som inte är helt adekvat för vilka arbeten som finns i sverige. Vilken samhällsklass tror/förväntar de sig att hamna i ?? Anser du att de som lever i lägsta samhällsklass har det ekonomiskt dåligt i Sverige?

I detta land kan man påverka politiken i allmänna val vart 4e år. I tiden mellan kan man försöka påverka makthavarna genom FREDLIGA manifestationer.
Är man ändå inte nöjd med den i landet förda politiken kan man med fördel flytta till ett land som faller en mer i smaken, Om det nu bottnar i klasskillnader rentav till Kuba

gnagelram - Ej medlem längre2013-05-22 20:40
Antal inlägg: 1646

Läsvärt: debatt.svt.se/2013/0...-r asismen/

gnagelram - Ej medlem längre2013-05-22 20:42

Notera att artikeln är från 21:e mars och varnar för just de stämningar som Megafonens företrädare (och andrav"större människor") fortfarande försvarar.

apbur2013-05-22 21:23

Låter som en rimlig analys av sakförhållandena och även hur man ska stävja den här attityden som inte under några omständigheter passar i ett samhälle.

corlini2013-05-22 21:28
Antal inlägg: 3172

är det inte så att området är fullt med folk som är arbetslösa, lågpresterande i skola, överrepresenterade i kriminalitet och har enorma grupper som inte lyckats integrera?

löser man alla problem genom att satsa på skola, fritidsgårdar, arbetsmarknadsprojekt? jag tror inte det, jag tror man löser en del men att området ändå skulle förbli det det idag är fast inte i exakt samma omfattning. det handlar nämligen även om att vilja tex integrera och anpassa sig. sålänge vi i samma områden satsar på allt från moskebyggen till islamistiska friskolor och olika föreningslokaler till olika etniciteter, flerspråkiga reklamutskick och inte visar uppskattning/uppbackning/ belöning i någon form för integration och till dem som faktiskt verkligen vill så kommer vi fortsätta vår indirekta uppmuntran till segration precis som idag.

det skapar utanförskap och ett klassamhälle, det märker vi tydligt idag och det har märkts tydligt ganska länge. men vill man göra något åt det blir man kallad allt från fientlig till rasistisk.

det vi borde göra är att göra det svårare att undgå integration och samtidigt uppmuntra och gynna alla dem som integrerar. då anpassar sig folk fortare och kommer in i vårt övriga samhälle mycket enklare.

då som först kanske det blir ball-cool-tufft nog att försöka bli en svenne men inte förän dess, det är vårt fel att det blir såhär. vi skapar segrerade samhällsklasser genom att hjälpa till att bygga upp dem.

resultatet ser vi tydligt.

magnusito2013-05-22 21:44

Apbur
Att samhällen i sin helhet mår bättre av att levnadsvillkoren inte är för stora är ju inget som just jag hittat på.
Utöver sanningshalten i detta kan man ju undra om inte det är ett tecken på god moral, solidaritet och generositet.
Är det helt omoderna begrepp?
Hur kan det komma sig att det blivit så gångbart att bara skrika skärp dig så fort något händer.
Se på kriminalitet och kriminalvård i USA. Har den lyckats.
Sverige var på väg mot ett samhälle som gick åt motsatt håll, men tyvärr börjar det bli längesedan nu.

carlmartin - Ej medlem längre2013-05-22 21:50
Antal inlägg: 4590

Jag tror så här:

de som vandaliserar är som grupp sedda (individuellt olika såklart) blinda och döva för allt annat än deras egen omedelbara situation. de klarar inte av att se konsekvenserna av vad de gör (hur besvärligt och tråkigt det blir för andra).
viktigare ändå - de ser inte omgivningen som mänsklig på grund av sin störda verklighetsuppfattning. därför blir det möjligt att bete sig såhär.

det finns naturligtvis tusen olika orsaker till att de är förblindade. (bad parenting som störst orsak givetvis)

det som händer när vi ser vad de gör är i värsta fall att vi gör samma sak som de - slutar att se dem som människor, men mer som pack.

som människor vore det bästa för dem att de kunde förmås förstå vad de ställer till med, att de fick chansen att gottgöra detta, och att de sedan blev förlåtna.

magnusito2013-05-22 22:07

Det blir ju nödvändigt att fortsätta tänka och försöka förstå bakomliggande faktorer. Annars hamnar vi ju bara i fördömanden och skärp dig retorik. Det leder ju ingenstans, även om det är berättigat att också känna vrede över förstörelsen.

nulltj - Ej medlem längre2013-05-22 22:31
Antal inlägg: 14052

Vari ligger solidariteten i att bränna upp din lika utsatta grannes bil då?

John-Paul2013-05-22 22:41
Antal inlägg: 8

Se mig och ge mig mönster.
Förpestar den egna miljön, sig själva, destruktivitet, vad som helst. Mantrat: Se mig & Ge mig.
Förtjänar endast rent och djupt förakt, slödder är alltid slödder.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-05-22 22:43
Antal inlägg: 2109

Att kräva individuellt ansvarstagande i just dessa fall betyder väl inte att man inte tycker att den långsiktiga lösningen heter utbildnings- social eller integrationspolitik. Förstår inte motsättningen.

gnagelram - Ej medlem längre2013-05-22 22:44

Många av de "större människorna" har ju redan i debattartiklar krävt "massiva satsningar" och skattemiljoner för att blidka upploppsmakarnas raseri. Det hade känts rätt trevligt om de också hade någon sorts resonemang kring hur man får det att inte bli ett rent belöningssystem för de som uppför sig illa.

Istället är allt fokus på att anklaga regeringen. Allt.

apbur2013-05-22 23:00

magnusito, det är fortfarande så att Sverige ligger i toppskiktet när det gäller resursfördelning och fattigdom. USA, som du själv jämför med, ligger långt, långt under. Trots att vi tillhör de länder i världen där klasskillnaderna är som minst så förklarar vi (du) upplopp och djävulstyg med just klasskillnader. Då undrar jag lite hur mycket jämnare fördelningen ska se ut för att bråkstakarna i förorterna ska känna sig nöjda och om vi har något annat land som vi kan ta efter och som lyckats med detta.

carlmartin - Ej medlem längre2013-05-22 23:03

individuellt ansvarstagande är det enda som hjälper. det gäller allt.

carlmartin - Ej medlem längre2013-05-22 23:13

"Se mig och ge mig mönster.
Förpestar den egna miljön, sig själva, destruktivitet, vad som helst. Mantrat: Se mig & Ge mig.
Förtjänar endast rent och djupt förakt, slödder är alltid slödder."

ok. vad händer om en av dem som förstör senare blir en tillgång för samhället och hjälper andra genom sina gärningar? fortfarande slödder?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?