Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 19 364 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stuvelsberg | 2013-07-21 11:25 | |
![]() | Livet är meningslöst, det betyder givetvis inte att man inte skulle bry sig om människors väl och ve, tvärtom, om man inser att livet är meningslöst gäller det att värna människor,natur och djur vilket religionen utgör ett hinder för- | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-21 11:29 | |
![]() | ok, jag tror vi använder ordet "meningslöst" lite olika just nu. jag menar meningslöst = värdelöst medan du verkar mena lite mer meningslöst = utan något högre syfte eller plan/öde. Om det är så så förstår jag hur du menar nu iaf, men rätta mig gärna om jag har fel | |
| stuvelsberg | 2013-07-21 11:42 | |
![]() | Chupa, helt rätt. | |
| siwu | 2013-07-21 22:01 | |
![]() | Hur menar stuvels med att religionen utgör hinder för att värna om människor, natur och djur? Fördel att inte tro: sovmorgon när andra går tilll sin kyrka Nackdel: du missar gratis fika | |
| SämstpåBeta | 2013-07-22 01:54 | |
![]() | Jag tror stuvel menar att tron gör att människan har ett så mycket högre värde än djuren och naturen. Bibeln ger inte mycket utrymme för djur och natur, utan mesta fokuseringen är på Gud, Jesus och människan. Djur och natur är ganska sekundärt, och jag tror att det är medvetet från bibelskaparna. Fokuseringen på djur och natur skulle göra Bibeln något mer tvetydig och det måste man undvika. Hur funkar skapelseberättelsen om vi blandar in massa dinosaurier. Tidsperioden för hela skapelsen blir ju helt rubbad, då jorden (alltså naturen) bara är 6000 år gammal. Därav bl.a. frånvaro av fokusering på djur och natur i Bibeln. I Bibeln är djurens främsta uppgift att tjäna människan, djur är inte fria i den bemärkelsen, en icke tro möjliggör större utrymme till att värna om djur och natur utifrån den övertygelsen! | |
| stuvelsberg | 2013-07-22 08:19 | |
![]() | Ungefär så ja. | |
| siwu | 2013-07-22 08:43 | |
![]() | Ok, men för mig som tror att Gud skapat oss, människor, djur och natur så blir det självklart att jag ska värna om skapelsen. Visa respekt för livet runtomkring. Djur o natur behöver ingen frälsning, kanske därför det inte är fokus på dessa i bibeln! Några av sveriges mest aktiva djur o naturaktivister är kristna. I en intervju uppmanade de alla att engagera sig mer. Kan tyvärr inte deras namn. | |
| stuvelsberg | 2013-07-22 09:14 | |
![]() | Det finns givetvis människor som gör både ont och gott oavsett tro eller ej.Möjligheten att fritt tolka bibeln gör dessutom saken värre, förutom det viktigaste, att hela grunden för en tro är intellektuellt ohållbar. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-22 12:29 | |
![]() | att inte ha någon tro kan innebära att man inte följer budorden,och det kan ju vara bra att samvetslöst lura och mörda människor eller att på andra sätt leva meningslöst,att stå utanför Guds kärlek kan för en del ses som frihet.helgsupandet är meningsfullt för många människor och en hel del ser det som meningsfullt att dricka alkohol på helgerna,att barnen hamnar i kläm och bilen får stå hela nästa dag är inget man bryr sig om som icke troende,bara alkoholen kommer in som räddaren varje fredag och lördag är oerhört viktigt och får inte under några omständigheter kritiseras eller ens ha en åsikt om helst ska man som troende har förståelse för att icke troendes alkoholvanor och ta hand om deras barn dagen efter då förädrarna är bakis jaja att inte ha en Kristen tro är också en tro för dom icke troende,typ kritisera inte alkoholintag dom måste koppla aaaav | |
| krysopras | 2013-07-22 12:36 | |
![]() | Men kära nån. För att man inte är religiös behöver man inte sakna moralisk och etisk kompass. Jag värnar om djur och natur och andra människor. Vill inte äta kött och försöker så gott jag kan att bete mig ansvarsfullt mot andra människor. Man kan faktiskt tycka att Jesus sade en väldig massa bra saker som är väl värda att ta efter, utan att man för den skull tror att han var Guds son. Jag behöver inte bli hotad med helvetet och Guds straff för att bete mig någorlunda hyggligt. Det är inte så att jag som ateist ränner omkring och beter mig själviskt och småsint och hänsynslöst bara för att jag "vet" att jag "kommer undan" helveteselden. | |
| krysopras | 2013-07-22 12:41 | |
![]() | I Bibeln kolkar de vin från morgon till kväll, tittiiiii. Jesus dricker vin. Kristendomen och judendomen har inga som helst förbud mot alkohol vad jag vet. Och vet du en sak till, tittiii? Jag är ateist och dricker inte alkohol. Jo, det är sant. Jag gillar inte den trista bieffekten att man blir yr i huvet av alkoholhaltiga drycker. | |
| stuvelsberg | 2013-07-22 12:45 | |
![]() | Nej det var inte så bra ttiittii, enär min erfarenhet är tyvärr tvärtom, dom som gjort mig illa och i övrigt agerat egoistiskt,falskt etc. är just troende, men det är ju underordnat problemet. Man kan säga att du borde sopa framför egen dörr innan du angriper icke troende så banalt, Ingen absolut ingen ska behöva underordna sig varken min eller andras livsåskådning. | |
| mz_lzrd | 2013-07-22 13:45 | |
![]() | "bilen får stå hela nästa dag är inget man bryr sig om som icke troende" Du skall icke låta bilen stå en enda dag. Är det elfte budet, tittiii??? Bilen ska väl helst stå på söndagarna, titttiii? Såvida inte färden går till kyrkan. Ty söndagen är vilodagen, tänk på den så att du helgar den. Nej, nu har jag knappt tid att sitta här och läsa inlägg mer, utomhusvärlden är full med människor att mörda och samvetslöst lura. Såsom icke-kristen är det självklart det jag helst vill göra, mörda och luras och bälga i mig sprit (och låta bilen stå, denna ohyggliga synd.) Det förefaller mig som om särskilt de mycket veliga har behov av Gud eftersom de måste få sitt samvete utifrån. Mitt eget samvete sitter inuti mig. Det är resultatet av min uppfostran och inte något jag behöver läsa mig till för att kunna hålla kursen. Det är viktigt för mig att göra rätt mot andra människor och djur, för jag tror bara vi har ett liv och det är kort. | |
| SämstpåBeta | 2013-07-22 15:02 | |
![]() | Varför tro när du kan veta? Adolphson & Falk har tagit texterna från psalmboken var ju riktigt komisk ttiittii. Vissa ökar ju inte precis sin trovärdighet med sina snedseglande inlägg. Övriga troende måste ju tänka....äh men vad fan, nu har hon fixat en uppförsbacke till för oss....! | |
| krysopras | 2013-07-22 16:44 | |
![]() | Fast medge Beta, Tittiiii förgör sin egen sak långt mer effektivt än någon annan skulle kunna lyckas med. Vill man ha exempel på underligt tänk på kristen grund, så är det bara och välja och vraka bland de 23680 inläggen av mer eller mindre förvirrad och fördomsfull karaktär. | |
| MiaFredrika | 2013-07-22 17:55 | |
![]() | Wow, en del människor skulle verkligen behöva ta en paus efter att dom skrivit sitt inlägg, sen läsa igenom det innan dom trycker på "posta" knappen. Precis som krysopras så är jag ateist och dricker inte heller, har ingen som helst längtan efter att mörda någon (eller jo, ibland...fast det är mer en tanke som slår en i affekt när folk beter sig jävligt dumt) och att lura folk helt samvetslöst... *fnurlar lite*...jag vet faktiskt inte om jag skulle kunna det, för jag har ju faktiskt ett samvete. För mig är fördelen med att inte tro på någon högre makt, att jag har allt i mina egna händer, och jag vet att när jag dör, så dör jag och jag behöver inte lida kval över att undra vad som händer sedan. | |
| SämstpåBeta | 2013-07-22 19:48 | |
![]() | Precis, man lägger av sig massa ok genom att inte kuva sig under någon religion! | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-22 19:51 | |
![]() | Miafredrika, gäller det även dig? :-) | |
| MiaFredrika | 2013-07-25 09:57 | |
![]() | Mollee, japp det gör det. Står alltid för det jag säger, skriver och gör. :) | |
| SämstpåBeta | 2013-07-25 17:20 | |
![]() | Som icke troende tror jag inte på att kroppen har någon själ och som vandrar hit och dit efter att man dör, själen som du nämner Rultan är för mig ett högre medvetande. För mig är det en konstruktion utifrån hjärnan. Hjärnan hos högre utvecklade arter kan skapa ett medvetande, detta kan dock vara på olika plan. Därför tror jag inte heller att maskar, insekter eller liknande typ av djurliv har ett högre medvetande och följaktligen ej heller någon själ. Själen (alltså medvetandet) dör när hjärnan dör, inte när hjärtat slutar att slå, anser jag. Därmed tror jag inte att en hjärndöd person har en sjä(alltså medvetande). Eftersom där inte längre finns ett medvetande som kan skapa ett. | |