Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 205

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Karskoye2013-08-24 08:53
Antal inlägg: 143

Nått djur kommer gubben att kasta på grillen...spädgris e gött .

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-24 08:55
Antal inlägg: 37631

www.miljomagasinet.s...tk ott.html det går att hitta 1000-tals bevis mot att kött är början till slutet för mänskligheten,eller så är vi någonstans mitt i

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-24 08:56

för mig är det så motbjudande att äta likdelar,i 5 provinser i Afrika har dom hittat spår av bindväv av människa i köttet

Karskoye2013-08-24 08:56

Hästkött kan bli litt seeegt!

rensars2013-08-24 08:58
Antal inlägg: 58

Stor miljöpåverkan är inte bevis för det magnusito påstår tiittii

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-24 08:58

hur väet du att det är häst det kan vara människa ompackat i Polen ursprungsland Afrika,med s´Svensk flagga på förpackningen

karmannghia2013-08-24 09:05
Antal inlägg: 237

Argument i stil med "Ät du dina grönsaker och låt mig äta mitt kött" är föga fruktbara. Det är som att säga håll käften. Varför man ger sig in i en diskussion när ens enda argument är håll käften är för mig en gåta.

Jag är övertygad om att livsmedelsindustrin kommer att "förädla" fram nya hutlösa produkter att lura oss att äta oavsett om vi väljer kött eller vegetariskt. Sojakorv och veg. julskinka är horribelt i mina ögon, men är som sagts förut ett sätt att fasa in vegetariska rätter på ett sätt som kan vara acceptabelt för grönsaksskeptiker. Även om man inte vill sluta äta kött så måste man ju inte äta kött alltid och i enorma mängder.

Veganer är som regel pålästa och äter inte gottis, kakor, mjölkprodukter eller ägg eller konstgjorda tillsatser. Jag har en kompis som är vegan sedan många år. Hon strålar av hälsa. Har fantastisk hy och ser minst 10 år yngre ut än hon är. Så man måste inte falla död ner i olika bristsjukdomar bara för att man väljer bort animalier.

Karskoye2013-08-24 09:08

Kalvkött är en delikatess, skall dock marineras i ett halvt dygn förrän gubben tänder grillen. Men det är ljuvligt gott .

maax1 - Ej medlem längre2013-08-24 09:20
Antal inlägg: 676

Jag ber ingen att hålla käften.. Men era argument väger inte tungt när jag handlar min mat..... Och jag tycker att det fria valet får råda.. Ät vad du vill... Så äter jag vad jag vill... Jag har den politiska åskådningen jag vill och den religionen jag vill... Fritt val...

karmannghia2013-08-24 09:24

125478
Som svar till det du skrev om järn:
Niferex järntabletter är inget födoämne.

Frågan var väl huruvida det var orimligt svårt att få i sig järn mha vegetarisk kost. Persilja blir besvärligt, men aprikoser funkar lysande. Har man svår järnbrist (inte samma som lågt Hb) så behöver man hjälpa upp det med mediciner. Har man lite lagom för lågt hb kan man bli rek aprikoser av läkare. Ännu bättre än aprikoser är mörk choklad. Gärna med persilja till för c-vitamin, förstås.

Vitkål innehåller 1,3 g protein/100 g. Det blir en sjuhelsikes massa vitkål man måste äta för att tillgodose sitt proteinbehov. Men det finns ju lyckligtvis andra ätliga växter än vitkål och persilja.

karmannghia2013-08-24 09:35

Ja maax, jag tror inte någon här planerar att försöka tvinga dig att äta annorlunda än du gör och jag känner inte att du försöker tvinga mig att äta kött. Men diskussionen handlar ju snarare om giltiga argument för och emot köttätande än om att försöka förhindra folk från att äta vad de vill.

Det finns en känslomässig aspekt av köttätande som är den svåraste att förändra, det har att göra med vad vi har lärt oss tycka är gott, vad vi tycker är mat. Man tränas ju från tidig ålder till att tycka om vissa typer av mat. Massor av människor anser inte att en middag är en middag om inte kött eller fisk ingår.

Jag tycker också att kött är gott, alldeles otroligt gott. Så jag behöver någon annan motivation för mitt val att avstå från kött. Och för mig räcker det inte med växthuseffekten.

magnusito2013-08-24 10:09
Antal inlägg: 4983

Vad lättsamt allt blir här i världen om devisen; "Gör vad du vill" ska råda. Då behöver man aldrig se saker ur ett övergripande eller problematiserande perspektiv. Aldrig behöva avstå (vilken man mår jävligt bra av i längden) aldrig behöva ta ansvar.
Bara den gena bekväma kortsiktiga tillfredsställelsen som gäller.

Och det är just den inställningen som orsakar hela vårt haveri!

Flugfri - Ej medlem längre2013-08-24 10:55
Antal inlägg: 123

Avstå från sex? Och det mår du bra av.

karmannghia2013-08-24 10:56

Det är nog tidsandan magnusito. Det var väl på 1960-70-talen som man skulle vara solidarisk åt alla håll och kanter och sätta kollektivet framför individen.

Det är ju väldigt omodernt idag men det kommer nog tillbaka. Vi har lite strömningar åt det solidariska hållet, man är en ond person om man inte sopsorterar - man är faktiskt då personligen ansvarig för all plast som flyter omkring i Stilla havet. Samtidigt som våra sopförbränningsanläggning ar måste importera sopor från övriga EU för att lyckas producera tillräckligt med värme, eftersom vi svenskar sorterar så in i vassen samvetsgrant att det inte blir nåt brännbart kvar.

Det är lätt att bli cynisk när det känns som att hur man än gör så blir det ännu värre i någon annan ända.

karmannghia2013-08-24 11:00

Flugfri, det handlar självklart inte om att avstå från allt alltid. Det är väl samma sak som med mat. Man kan äta av allt - men inte hela tiden, alltid. Man bör inte ägna sig åt sex från morgon till kväll, alltid, för då blir väldigt mycket annat i ens liv (förhoppningsvis har man ngt annat i sitt liv) lidande. Man kan porrsurfa hela dygnet runt om man vill, (för det blir nog svårt att hitta någon irl som orkar ha sex med en 24/7) men frågan är väl om man mår så bra av det i längden.

magnusito2013-08-24 11:23

Håller med.
Vore ju ändå önskvärt att viljan till förändring inte hånas även om man själv är en bekväm sort och tittar bort.

Den som sexmissbrukar mår förmodligen bättre av att hitta strategier för att kunna avstå från nåt som verkar destruktivt.

Är det ett för krångligt resonemang för dig flugfri?

Om man avstår ( vilket är nåt underskattat) så öppnar sig möjligheten till något annat. Oftast bättre!

maax1 - Ej medlem längre2013-08-24 11:29
Antal inlägg: 676

Lite av allt.... Jag vältrar mig inte i kött hela dagarna. Äter balanserat och där ingår kött och fisk för mig... Stora köttindustrier väljer jag bort när alternativen finns.. Fiskar en del själv.. Jagar, och en del av köttet äter jag. Tänker inte försöka påverka någon att äta kött som inte vill. Tänker inte heller låta mig påverkas av ex magnusito. Eftersom det verkar vara en allt eller inget inställning i frågan och det passar inte in i mitt liv...

magnusito2013-08-24 11:33

Jag har valt absolut inget kött. Mår illa av bara tanken.

Uppmuntrar goda avsikter och intentioner, men respekterar om man ändå äter kött, fast då betydligt mindre än denna köttrend som pågår just nu och tänker på att välja bra grejer som inte plågar andra levande individer.

Rålex2013-08-24 11:38
Antal inlägg: 244

Tror nyckelordet är att äta en balanserad kost, både från djur- resp. växtriket. Ämnet ifråga tycker jag är dock lite fånig, då det alltid kommer att finnas människor som äter kött och fisk, detta har ju mänskligheten gjort i alla tider.
Sedan skulle jag vilja veta vad veganer o vegetarianer har på fötterna om inte SKOR? Dessa brukar oftast vara tillverkade i skinn, som, som bekant kommer från djurriket!

magnusito2013-08-24 12:06

Finns jättebra skor att köpa som ser ut som och funkar som skinn. Googla på typ vegetariska skor.
Men nu börjar diskussionen hamna nån annanstans som vanligt.
Styr över på dem som försöker göra skillnad är ett effektivt sätt att slippa egen skuld.

Dessutom kan man äta en fullvärdig minst lika god kost utan kött.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?