Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 205 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-08-24 12:43 | |
![]() | Jaja, man kanske lever tillräckligt länge med ett minimum av kolhydrater. Om man inte behöver arbeta så hårt och i långa stunder. Om man inte har ett tarmsystem, lever och galla som jag. Jag skulle inte vilja ha inuiternas hälsa, dåliga tandstatus och korta medellivslängd. Japanernas kostvanor inspirerar mig. Mycket fisk, grönsaker, alger och sånt, ris + vinäger, wasabi och färsk ingefära. Grattar förstås kajix med ett stort lass grädde på födelsedagen. Ibland måste man kalasa! | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-08-24 15:23 | |
![]() | kajix, sluta prata så erotiskt. Jag tror på en varierad och naturlig kost. Undviker tillsatser och halvfabrikat. Att äta det naturen givit oss m.a.o. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-24 15:40 | |
![]() | Skrev bara att hjärnan behöver kolhydrater, inte att vi inte kan producera det vi behöver. Tror hursomhelst på variation och att inte överdriva åt något håll. | |
| kajix | 2013-08-24 15:42 | |
![]() | tallriksmodellen är en outredd konstlad diet. jag tror inte på den. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-24 15:50 | |
![]() | Jag har aldrig reflekterat över den så mycket, eller någon annan diet för den delen. Jag äter det jag vill. | |
| kajix | 2013-08-24 15:53 | |
![]() | nu börjar vi komma nånvart. regeringens senaste riktlinjer: ät vad du vill. | |
| karmannghia | 2013-08-24 15:56 | |
![]() | Pink ribbon, inuternas tandstatus försämrades ju när de började äta kolhydrater, deras tänder har dålig motståndskraft mot karies och kolhydrater - både socker och stärkelse- matar de bakterier som orsakar karies, eftersom stärkelse börjar brytas ned till socker redan mha salivens inverkan på maten i munhålan (amylas). Detta givetvis för att urvalet i deras trakter aldrig behövt befatta sig med kolhydraters inverkan på tänderna då kolhydrater inte ingått i kosten. Dålig hälsa och kort medellivslängd hos inuter är till stor den en följd av deras alkoholanvändning, alkohol är också en kolhydratprodukt som bara är ca 100 år gammal i deras kultur. Evolutionen hinner inte med att ändra mycket i en människas genom på 100 år. Inuiter dricker sig fördärvade och slår ihjäl varandra, vilket sänker medellivslängden. Jag vill inte vara inuit för jag tror de har det eländigt på många vis, men jag blir ju knappast inuit genom att strunta i att äta mängder av kolhydrater. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-24 15:56 | |
![]() | Lämnar tramset åt dig och äter en kolhydratspäckad macka istället. Fridens. | |
| karmannghia | 2013-08-24 15:59 | |
![]() | Utan kolhydrater kan man bli väldigt vrång, få värk och svårt att sova. Det har med tryptofan och insulin att göra. | |
| karmannghia | 2013-08-24 16:02 | |
![]() | Sote, ska man inte egentligen använda njurtalg till pajer för yppersta resultat? Jag tror det blir frasigare med margarin men sen man ju smaken att ta hänsyn till också. Och den vedervärdiga känslan av att ha dinerat på transfetter och fetter av alla möjliga slag som tvättats med toluen och bensen. Jag vill också göra västerbottenpaj till kräftis om en vecka. Har du nåt bra recept? | |
| kajix | 2013-08-24 16:08 | |
![]() | munbakterier kan om möjligt ha med hjärtstatus att göra. tror jag att jag kanske läst någonstans. jag är stensäker. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-08-24 16:12 | |
![]() | Alltså, man ska väl äta både fett och kolhydrater? kroppen behöver ju allt sådant. Jag tror också att det är olika från person till person beroende på kroppsbyggnad och så. En del mår nog bra av att äta mycket fett medans andra inte gör det. | |
| karmannghia | 2013-08-24 16:19 | |
![]() | Ja, kajix, det stämmer. Munbakt. och hjärt/kärlstatus. Därför bör man inte gå omkring med abcesser vid tandrötterna om man kan undvika det. | |
| karmannghia | 2013-08-24 16:22 | |
![]() | Mollee, det debatteras om man eg behöver tillföra kroppen kolhydrater, eftersom kroppen har möjlighet att själv framställa kolhydrater (glukos) av fetter som ju innehåller kolkedjor av varierande längd. Hjärnan måste ha glukos, men man måste inte äta glukos för att den ska få det. Jag är säker på att du har rätt i att vi är så pass olika i genetiskt avseende att vissa av oss mår bättre av mycket fett, andra av att tonvikta på kolhydrater. Aminosyror måste vi dock äta allihop för att överleva. | |
| Bitte - Administratör | 2013-08-24 16:23 | |
![]() | Men framför allt behöver vi proteiner som är kroppens byggstenar och brist på det kan leda till sjukdomar Bitte | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-08-24 16:26 | |
![]() | Äter det mesta i måttliga mängder. Tänker dåligt utan kolhydrater och blir irriterad. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-24 16:29 | |
![]() | knappast någon som har någon brist i sverige,tvärt om blir fler och fler barn och vuxna överviktiga,kärlen slaggar igen,den vanligaste dödsorsaken är hjärtinfarkt,som beror på rökning,igenslaggade kärl på grund av fet mat och för mycket stillasittande | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-24 16:29 | |
![]() | hälften av alla som dör dör i hjärtinfarkt | |
| karmannghia | 2013-08-24 16:34 | |
![]() | Mönje, det är faktiskt en fråga om tillvänjning. Förra våren gav jag mig in på ett LCHF-försök och jag kunde inte tänka på ca 6 veckor. Jag var helt orkeslös, tung och hopplös på gymmet. Tankspridd och glömde allting, närminne sämre än en guldfisk. Men sedan lärde sig min kropp att använda fett som bränsle. Det känns rätt fantastiskt att ens kropp kan göra det. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-08-24 16:34 | |
![]() | Motion, allsidig kost och inte större intag av kalorier än man gör av med. Stefan Rössner har koll. | |