Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 101

Forumkategorier

Användare Inlägg  
boffertomte2013-09-30 12:59
Antal inlägg: 1128

Sote, om du skulle finnas i ett register i Skåne kunde det mycket väl stå göteborgare om dig, eftersom det är en särpräglad dialekt. Tatueringar och andra särskilda kännetecken registreras också. Hårfärg är väldigt lätt att själv ändra, så den uppgiften är inte lika intressant.

boffertomte2013-09-30 13:04

Det är ju till slut inte polisen som bestämmer vem som ska dömas för ett brott. Det duger inte att komma med en lista och säga jo men denne ziggisen va de nock för han e kusin me han de andre.

Beviskraven är lika höga fortfarande oavsett register. Man har större möjligheter att hitta rätt förövare mha register över kända brottslingar, men man kan inte döma folk för att de är zigenare eller släkt med någon känd brottsling.

Porla - Ej medlem längre2013-09-30 13:09
Antal inlägg: 1471

Nej, självklart inte. Det är ju själva registret som är problemet.

Om en liga själ bensin, som i exemplet ovan, så skriver man ju inte att det var 2 judar, 3 samer och 2 kurder som utförde brottet. Varför måste man skriva att det var romer? Ett brott är väl ett brott oavsett etnicitet på förövaren?
Han blir väl inte mer eller mindre skyldig beroende av vem han är släkt med?

vulcan2013-09-30 13:23
Antal inlägg: 7666

Jag är inte polis, men jag kan nämna ett annat konkret myndighetsexempel:

När jag jobbade på kronofogden på 90-talet lärde jag mig av de som jobbade ute på "fältet" att man hade stora problem att få in skulder från ett hyfsat stort antal manliga zigenare/romer som sysslade med - tja låt oss kalla det "märkliga" bilaffärer. De kunde ha riktigt dyra, fina bilar trots att de i stort sett saknade inkomst. Skulder hade de däremot, inte sällan brottsskadestånd. Ibland stora. Men varför gick det inte att mäta ut bilarna? Jo, de befann sig aldrig där de "borde". Det var ingen idé att åka hem till A i Skärholmen och leta. Man hade hela tiden bilarna registrerade på andra personer än som faktiskt körde dem.

Det här beteendet finns förstås bland äktsvenska skurkar också, men i den här situationen är det ett typiskt exempel på hur man med kartläggning av släktnätverk och liknande skulle kunna spåra upp och mäta ut tillgångar så att fordringsägarna kan få sina pengar.

Sote2013-09-30 13:33
Antal inlägg: 3557

Vulcan- vill bara påpeka ännu en gång att det faktiskt inte är ok att säga Zigenare nuförtiden. Man använder Romer av ren respekt. oavsett vad vi icke Romer anser om den saken så handlar det om att respektera andra.

thopman2013-09-30 13:42
Antal inlägg: 14

Att ni ids

Lepsroh2013-09-30 13:45
Antal inlägg: 11

Håller med Bitte om att det är lite märkligt att tråden fortfarande hålls öppen men det har väl sina små förklaringar.
Vulcan "Ja, som flera andra varit inne på så går spaningsarbete bl.a. ut på att kartlägga nätverk runt misstänkta personer. Av naturliga skäl är det inte ovanligt att kriminella grupperingar bildas utifrån släktskap eller åtminstone etnicitet."
Äh kyss mej i röven säger jag bara. Va fan har sen länge döda människor och spädbarn med saken att göra? Spöktjuvar och blivande snattare? Sen frågar sig folk varför det ska va så svårt för Romer att anpassa sig ???? Btw Vulcan, såg att du försökt hålla dig på banan men du lyckas inte fullt ut och som forumvärd kanske det inte är så lyckat.... Ett register där den gemensamma faktorn för de registrerade är etnicitet bryter både mot internationell rätt och svenska lagar. Sen kan det skrivas spaltkilometer om polisens viktiga spaningsarbete det förändrar inte saken. Polisen skall upprätthålla lag o ordning inte bryta mot den!

boffertomte2013-09-30 13:48

Porla, att polisen inte registrerar folks i allmänhet etnicitet betyder väl snarast att etnicitet inte är något polisen bryr sig om, så vida det inte finns särskilda skäl. När det gäller romer finns såna särskilda skäl. Varför de finns är diskuterbart, självklart, men det är ju inte register polisen har upprättat för att det är väldigt kul att upprätta register eller för att särskilt sätta dit romer. De försöker hitta tjuvar och banditer.

Sote, gör det saker och ting bättre om man inte får låtsas om att romer ofta är kriminella och opererar släktvis? Hur ser du på brottsoffren? De kanske inte är viktiga alls.

Sote2013-09-30 14:01

Boffer- jag har inte öht talat om Romer och ev kriminalitet. Jag talar om Romer ur ett historiskt och kulturellt perspektiv. Att dom är i den situationen dom är med delvis hög kriminalitet och hög fattigdom ( ute i Europa) beror till stor del på just deras historia av utanförskap och förföljelse. Det finns en historisk förklaring till det mesta faktiskt. Sedan kvarstår problmatiken kring hur man får ner kriminaliteten och ökar deras utbildningsnivå och sociala status utan att för den skull ta ifrån dom deras kultur. Men detta registret var inte ett steg i rätt riktning i alla fall.

Porla - Ej medlem längre2013-09-30 14:08

När jag ska föra statistik över något så brukar jag namnge filen efter syftet med statistikuppgifterna i filen. I det här fallet skulle jag nog kalla filen för "Brottet som det gäller" och inte för "Kringresande" eller något liknande. åsikt på det?

jaapmeister - Ej medlem längre2013-09-30 14:11
Antal inlägg: 2109

Seriös fråga: När blir en rapport ett register?

Gissar att följande arbetsdokument är helt ok:

''Jussi, 42 år, Malmö, är fälld för knivinnehav. Hans bror, Miko, 38, sitter frihetsberövad. De har en tredje bror, Uri, som är 34 år och som ej är misstänkt för något. Jussi har två barn, Mika och Jussi Jr, 2 och 5, tillsammans med Eva, 33. Anspännt mellan Uri och Jussi (tidigare konflikt?). Uri bor i Söderfors och är folkbokförd tillsammans med Gina 24, de har ett barn (Rupert, 1 år). Gina kan vara intressant för förhör, varit mottaglig tidigare. Uri har tidigare varit gift med Svetlana, 32, som nu bor hos Rolf, 55, som var inblandad i bankrånet i Örkelljunga 1995 (ej fälld). De har en son, Emil, 18 år, som sitter inne på ungdomsanstalten i Kumla.''

Jämfört med följande ''register'':

1. Jussi, 42 år, Malmö.
2. Miko, 38 år, frihetsberövad, bror till Jussi.
3. Uri, 32 år, Söderfors, bror till jussi och Miko.
4. Mika, 2 år, son till Jussi.
5. Jussi Jr, 5 år, son till Jussi.
6. Eva, gift med Jussi, Malmö.
7. Gina, 24, Söderfors, gift med Uri.
8. Rupert. Barn till Gina och Uri.
9. Svetlana, 32, tidigare gift med Uri.
10. Rolf, 55 år, gift med Svetlana, medverkade i bankrån.
11. Emil, 18 år, son till Svetlana och Rolf. Ungdomsvård.

Var går gränsen?

boffertomte2013-09-30 14:21

Porls, polisen får väl bara ta och döpa om sitt register då. Så blir det lagligt =)

Jaap, jag tror man bör byta ut namnen i rapporten, de låter finska och det kan spä på fördomar. Om vi kallar dem Kalle och Johnny och Gun så blir det mer etniskt neutralt.

Porla - Ej medlem längre2013-09-30 14:26

Vulcan. Om beteendet finns bland alla så kalla dom "målvakter" eller vad det nu är för sort av brott. Inget annat.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-09-30 14:28
Antal inlägg: 2109

Sure... min fråga var mest om uppgifter blir mindre olagliga om man för in dem i word istället för excel.

Bitte - Administratör2013-09-30 14:31
Antal inlägg: 24199

Skulle tro att det enligt lag är förbjudet att registrera enskilda medborgare bara för att ... man råkas vara släkt jag tycker hela historien är skrämmande.

Sedan detta med att gifta sig inom sin grupp det är väl något som även samerna gör, ser vi ned på dom som grupp då ?

Bitte

Sote2013-09-30 14:41

Att gifta sig inom en viss grupp förekommerr väl överallt. Kolla bara in domEuropeiska kungahusen! Där har det väl tagit sisådär tusen år med rätt ordentligt med släktskap innan man nu börjar släppa in icke blåblodiga i släktträden.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-09-30 15:15
Antal inlägg: 1268

Jaap: De poliser DN varit i kontakt med när de skrev reportaget verkar inte ha hymlat med att de har betraktat denna samling som ett uppslagsverk (!).

ingson2013-09-30 16:54
Antal inlägg: 4285

Klart det är ett uppslagsverk.

Och om det är så att en romsk brottsling endast kan tänka sig att ha en annan romsk släkting som medhjälpare så är det ju ett väldigt praktiskt register.

Beträffande önskemålen att stänga tråden så framförs dessa som jag uppfattat det ffa från skribenter som lovordar romsk familjesammanhållning och romska traditioner.

Om man nu får lovorda dessa traditioner anser jag att man även ska ha rätt att kritisera dessa traditioner.
Och då menar jag inte klädedräkter utan den slutna gruppens patriarkaliska auktoritära antiintellektuella ledning (där så är fallet) vilken kan anses vara kontraproduktiv för alla utom ledningen.

Vem vill ha exotiska Skansen-minoriteter att visa upp?Är det värt priset?

F.ö är jag på Sotes sida och beklagar att det jämnt ska dyka upp rasistiska skribenter som har allt glasklart för sig hur vissa är

smörbit2013-09-30 17:23
Antal inlägg: 517

Det är nog inte bara polisen som har register på folk grupper. Nu när alla myndigheter oftast ligger under samma tak.

mönjelilja - Ej medlem längre2013-09-30 19:45
Antal inlägg: 3613

frihetbortizkogen.bl...ti kel.html

I länken ovan finner man lite historisk info med personlig touch. "Tattarna" på bilderna hade det svårt och försökte försärja sig så gott de kunde. Numera säger man "resandefolket".

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?