Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade5
Mobilspel
Pågående18 950

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Vännäs 2013 - Ej medlem längre2013-12-28 15:50
Antal inlägg: 867

Vet inte om du inte förstår? Det jag säger är att killar och tjejer får samma betyg för olika prestationer....

En tjej behöver prestera mindre än en kille för att få högsta betyg i idrott. Beroende på att tjejer har sämre förutsättningar.

Gunilla _2013-12-28 15:58
Antal inlägg: 4425

Vännäs 2013; jo, jag tror att jag förstår vad du menar - frågan är om du förstår hur det funkar? Det handlar inte om prestation som att hoppa längst, springa fortast eller liknande (och jämför man dessutom killar-tjejer på det viset så blir det extra befängt - då skulle ju de flesta tjejer aldrig kunna få ett toppbetyg) när det gäller betyg. Eller rättare sagt - det ska inte det...

Eller menar du att tjejer kan ta det lugnt och mest vara söta och få bra betyg ändå medan killar måste kämpa? ;)

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2013-12-28 16:39

När jag gick skola då fick då jag betyg efter prestation i ämnet idrott....Eller kan det varit för att jag var intresserad av det? Nu blev jag osäker...:P

Gr3en - Ej medlem längre2013-12-28 18:24
Antal inlägg: 930

Vännäs om man är sådär jättegrym på idrott men av någon anledning skolkar varannan lektion, samtidigt som tjejen i klassen som presterar lite mindre närvarar på alla lektioner och gör sitt bästa, vem tycker du förtjänar ett bättre betyg av dom två?

apbur2013-12-28 18:37
Antal inlägg: 9699

Vännäs, fittan min blir ett fnöske när jag läser dina inlägg.

apbur2013-12-28 19:15

För att vara seriös och aktningsvärd skulle jag vilja att de som anser att herrfotbollen är ballare än damfotbollen funderar lite på vad det kan bero på och om det kan ligga orättvisor i det hela och vems ansvar det är att vända skeppet.

Fotbollen utger sig för att vara en internationell, folklig och inkluderande sport. Då finns det naturligt även ett ansvar från fotbollsförbundet sida att lägga grunden för de värderingar som ska gälla inom fotbollen. Att då uppmärksamma den redan uppmärksammade ännu mer med en motivation som gällde en mindre uppmärksammad person i högre utsträckning var ett misstag och ogenomtänkt. Att Zlatan m.fl. inte kan greppa det gör det inte till ett mindre misstag.

roja c panda - Ej medlem längre2013-12-28 19:42
Antal inlägg: 875

Klantigt, javisst. Motiveringen borde varit ''För att ha spelat flest landskamper i den sport som pröjsat för det är kalaset''.

roja c panda - Ej medlem längre2013-12-28 19:44

(Vilket jag gissar var skälet till att de valde att ge en till honom och inte en till paraolympicslaget eller vilket del av befolkningen det nu var som blev utan).

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2013-12-28 19:55

Apbur.....

Då är jag nöjd!

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2013-12-28 20:01

Gr3en

Jag menar inte något illa med det jag säger. Det är ju bara så att killar i regel är duktigare i idrott. Mitt hjärta vill ge tjejen bättre betyg och tydligen är nu betygsreglerna ocks så.

jellyflower2013-12-28 20:20
Antal inlägg: 1108

Det var ju fotbollsförbundet som lade grunden till det här jämförelsefiaskot genom att ge en bil åt den manlige spelaren. Därmed sade de: Du är mer värd för du är man och duktigare och mer underhållande och intressant.

Så kan man kanske tycka, men är man ett fotbollsförbund kanske man inte bör deklarera denna åsikt högt och ljudligt.

Men det var ändå dumt att Zlatan att säga som han gjorde iom att han är en idol och förebild för i princip vartenda invandrarbarn i det här landet. Det är pinsamt att bli jämförd med en flicka. Jösses. Snacka om gubbig.

apbur2013-12-28 20:25

roja c panda, det är väl rimligare att ge kvinnan, som lagt ner minst lika mycket arbete men för en spottstyver i ersättning jämförelsevis med mannen, en förmån och bekräftelse än tvärt om? Finns det några problem med att höja statusen på damfotbollen?

zlatinas2013-12-28 21:39
Antal inlägg: 3

Trodde att de skulle hetsa över Zlatan. Till min glädje så tycker de flesta att han är en kul prick i en annars slätsruken samling idrottsutövare. Han har, som någon nämnde, oftast glimten i ögat när han säger provocerande saker. Den som inte vill se det kan frossa i påhopp. Tack Zlatan för att du vågar säga vad du tycker, att du trotsar jantelagen, din humor och din osvenskhet som svensk!

markoolio5 - Ej medlem längre2013-12-28 21:50
Antal inlägg: 1825

Här Vännäs: www.skolverket.se/pu...er ?id=2575

Klicka på "Rapporten i PDF-format" och läs sid 54-57 (åk 4-6 samt 7-9 - lägre årskurser saknar kriterier eftersom man inte får betyg förrän i åk 6), så ser du hur idrotten bedöms och betygsätts idag. Det med att hoppa längst, springa fortast, etc., passade sig jättebra i förförra bedömningssystemet med relativ skala (dvs betyg 1-5). Det systemet togs ur bruk 1994, alltså för nitton år sedan (har hunnit med en läroplan till däremellan). Även för gymnasiets del är det förändrat, här har du länken så får du leta efter sidorna själv om du är intresserad: www.skolverket.se/pu...er ?id=2705

För en stereotypisk toppidrottande kille som är usel på dans [dvs "rörelse (...) till musik"], blir betyget således ett D och inte ett A (förutsatt att dansen får ett E i betyg och inte underkänns).

Därtill kommer teorin, exempelvis "Eleven kan på ett väl fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och ge välutvecklade beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter." Här blir det jobbigt om man har muskelmassa på bekostnad av hjärna - vare sig man är kille eller tjej.

Och ingenstans står att läsa hur fort man ska springa, hur långt man ska stöta kulan, hur många lyror man ska ta i brännboll eller hur djupt man ska kunna dyka och hämta gummiringar i bassängen ...

"Tempora mutantur et nos mutamur in illis" - som tur är :)

roja c panda - Ej medlem längre2013-12-28 22:04

apbur, på övriga arbetsmarknaden är ju principen att man ska avlönas efter produktivitet. Men visst förbundet ska väl agera som någon slags motkraft till marknaden och folks genuina preferenser.

apbur2013-12-28 22:14

Mäter man produktiviteten inom fotbollen utifrån hur populär man är? Det låter som nåt annat än produktivitet i mina öron. Sen är jag inte lika säker som du på att det handlar om genuina preferenser. Vi ingår i ett sammanhang och våra preferenser färgas av det. Om damfotbollen får mer uppmärksamhet och mer status kommer den säkert utvecklas och bli intressantare.

Förbundet säger väl själva att det är detta de vill? Klart mycket makt ligger hos dem hur damfotbollen ska uppfattas av gemene man.

kajix2013-12-28 22:26
Antal inlägg: 7767

Zlatan meddelar nu att han inte alls menat som det framställts. Jag gillar Zlatan.

totravel - Ej medlem längre2013-12-28 23:19
Antal inlägg: 4735

Zlatan är bäst. Zlatan får säga vad han vill. I både relativa och absoluta termer. Aftonbladets bevakning av Zlatans uttalanden och göranden är i grunden subjektiv eftersom han tidigare har bojkottat denna förnämliga tidskrifts journalister. Aftonbladet är ute efter hämnd. Då förvränger de gärna Zlatans andemening.

Gunilla _2013-12-28 23:41
Antal inlägg: 4425

När vi talar landslagsspel så är väl damerna mer produktiva än herrarna..? (Ex VM; femma resp. tolva i medaljligan, samma valörer på medaljerna - herrarna på elva mästerskap, damerna på fem osv.)

Och tack markoolio5 för att du iddes leta länkar :)

roja c panda - Ej medlem längre2013-12-28 23:56

Produktivitet definieras vanligen som en arbetares bidrag till företagets intäkter. I det här fallet klubblagets marginalintäkter från biljettförsäljning, sålda matchtröjor, tv-kontrakt, sponsorpengar, etc.

Att Zlatan tjänar en miljon i veckan beror inte på att någon kommitté har röstat igenom att det är vad han är ''värd''. Det är hans marknadspris. PSG's ägare förväntas göra en vinst på honom, trots lönen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?