Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade6
Mobilspel
Pågående18 950

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2013-12-29 23:47
Antal inlägg: 9699

Stämmer bättre med ditt inlägg här:

"nej - kvinnor och män tävlar inte på grund av att männen sopar banan med kvinnorna oavsett vad det gäller i sportsammanhang. Jag utmanar er som inte tror att det är så att komma med något sportresultat som motsäger detta.

i lagsporter som fotboll platsar inte kvinnor i herrlag - en medelbra kille skåpar en jättebra tjej. "

än din efterkonstruktion om vad vi pratar om: "är det inte maxprestationer av eliten vi pratar om?"

Söndagsman - Ej medlem längre2013-12-29 23:59
Antal inlägg: 1120

Skidskytten Björn Ferry gjorde ett inlägg för länge sedan:

"Det finns så djävla mycket OM här i världen. Om jag inte hade haft en snopp hade jag varit ute och tävlat med damskidskyttarna just nu.

Cozgubbe2013-12-30 00:01
Antal inlägg: 2013

Mixade lag i: fotboll, imnebandy, handboll, hockey osv vill jag inte se på. Alla är på en nivå där dom ska va på , därimot vill jag se hårdare spel där det är mer tillåtet att tacklas och det döms på en nivå som killar. Jag är för, för hårdare spel hos tjejer! Blir mer intressant då. ;-)

carlmartin - Ej medlem längre2013-12-30 00:04
Antal inlägg: 4590

Ok -

Du har rätt. En tjej kan spöa en kille om hon tillhör eliten och killen är medelbra.

Tror du inte på det som skrivs här i tråden om att elittjejer får stryk av p17?

klart att tjejer och killar kan spela tillsammans på klubbnivå om det inte är för mycket kroppskontakt.

Sen, för att jämföra korrekt är det nödvändigt att ha objekt som tränar lika mycket - därför kan man klarast se skillnaderna inom eliten, det går inte så bra att avgöra vad som beror på kön annars :)

carlmartin - Ej medlem längre2013-12-30 00:10

"Men snälla, så det är mitt generella påstående som är problematiskt och inte många andras generella påståenden om att män är prestationsmässigt bättre än kvinnor. Alltjämt. Oavsett."

Vem säger det? det är helt fel! det finns ju manliga bebisar - de är inte ens bättre än kvinnliga pensionärer i rullstol :)

carlmartin - Ej medlem längre2013-12-30 00:14

alltså, att helt utesluta deltagarnas nivå när man jämför är ju tosigt :)

Cozgubbe2013-12-30 00:17
Antal inlägg: 2013

Jag är för, för en tjej som kan spela och platsa i ett killag.
Fins det duktiga tjejer/kvinnor i en sport, så varför inte?!?! Ett test vore kul och intressant. Prova att starta en serie med mix lag, på riktigt! ;-)

carlmartin - Ej medlem längre2013-12-30 00:26

spelar björn Ferry beta!!?

Kul :)

apbur2013-12-30 00:41

Man ska heller inte glömma att prestationsskillnader mellan kvinnor och män inte behöver ha biologiska förklaringar. Till väldigt stor del handlar det även om attityder och förväntningar. Man kan se det tydligt i den här tråden bara.

Jag har i princip inte mött en enda kvinna på gymmet som tar sin dubbla vikt i benpress. Det gör jag. Finns ingen relevant skillnad i muskelmassa eller kroppssammansättning hos oss. Den största skillnaden är självförtroendet. Jag har lite mer av en mans självförtroende när det gäller fysiska prestationer. Det är därför jag tar 80 kilo mer än många av mina medsystrar. Tänk vilken ooooooerhörd skillnad vi skulle behöva ha i kroppssammansättning om det bara var biologin som spelade roll där.

carlmartin - Ej medlem längre2013-12-30 00:50

Jag tror också att många kvinnor (och män) skulle kunna prestera mycket bättre med rätt inställning. Och jag tror att det kan ses i idrottandet i stort, väldigt tydligt. Däremot - när det gäller elit, tror jag att det finns lika stora (ibland större) vinnarskallar hos damerna.

carlmartin - Ej medlem längre2013-12-30 00:52

Det låter imponerande med din benpress. Mycket bättre än min :)

Xin Chao2013-12-30 00:53
Antal inlägg: 234

Något VIKTIGT jag vill påminna om!
En av de idrottsgrenar där kvinnor har bättre fysiska förutsättningar än män är långdistanssimning.
Därför togs sporten bort ganska tidigt bort från "intressanta" sporter och försvann som tävlingsgren.
Så kan det gå!

carlmartin - Ej medlem längre2013-12-30 01:00

Då borde tjejerna genast ta upp det igen - och inte vänta på att killarna gör det!

Bob1002013-12-30 05:12
Antal inlägg: 854

Borde inte knyppling vara en sport?

Bob1002013-12-30 06:42
Antal inlägg: 854

Jag tror idrott ställer krav på fokusering som inte faller sig naturligt hos kvinnor. Och att män har lättare för detta än kvinnor. Funderar på om män är mer paranoida än kvinnor. Förutom muskelmassa finns det säkert en del andra skillnader som är små men som ger utslag i idrott. Kanske är bicycletan ett exempel på en idrottslig skill som kvinnor har relativt sett svårare med utan att det kan förklaras med massa.

Friidrott kan visa på ett intressant samband. Om det bara handlar om en sak, t ex att springa 100 meter så fort som möjligt. Då är männen 10% snabbare grovt räknat. Och så fort det handlar om att göra TVÅ saker, t ex att springa och helt plötsligt också vara teknisk (som i höjdhopp) då blir männen 20% bättre...Nu tänker ni längdhopp, är verkligen Bob (Beamon, dummy) 20% bättre än Galina? Nä, inte riktigt. Tekniken är inte lika extrem som i höjd och man måste inte vara snabb för att hoppa långt, vilken man inte heller behöver vara i höjd...äsch, spinn vidare själv... så fort kvinnor dopar sig närmar de sig de där 10%, tror jag.

sunebrune2013-12-30 08:21
Antal inlägg: 13

Xin Chao
Vad betyder "togs bort från intressanta sporter"?
Du tror att internationella konspirationsligan gjorde att folk helt plötsligt blev ointresserade av sport som tidigare var stor publiksucce eller?

Nu vet inte jag hur långa distanser du menar med långdistanssimning. Men om det handlar om att du tycker de borde köra 5mil i bassängen på kortbane-VM så tror jag du får fortsätta hoppas ett bra tag till.

Det verkar i alla fall finnas med 10km open water i OS. Herrarna simmade inte helt otippat snabbare än kvinnorna. Det finns även världsmästerskap i långdistanssimning.

Vad gäller påståendet att kvinnor har bättre förutsättningar än män för långdistanssimning har jag hittat några sidor där de skriver om vad som karaktäriserar bra långdistansare. Hittar dock inget som pekar på det du påstår, snarare tvärtom, vilket även resultat tyder på.

www.humanambition.se/?p=3 44
www.diva-portal.org/...TE XT01.pdf
www.trelleborgsalleh...at ten.html
www.svt.se/nyheter/r...ap an-nasta

Om du istället påstår att "långdistanssimning är en av de mest fysiskt krävande idrotter där kvinnor har mindre nackdel gentemot män, än i andra lika fysiskt krävande idrotter" så kanske du har rätt.

apbur2013-12-30 08:57

"Friidrott kan visa på ett intressant samband. Om det bara handlar om en sak, t ex att springa 100 meter så fort som möjligt. Då är männen 10% snabbare grovt räknat. Och så fort det handlar om att göra TVÅ saker, t ex att springa och helt plötsligt också vara teknisk (som i höjdhopp) då blir männen 20% bättre...Nu tänker ni längdhopp, är verkligen Bob (Beamon, dummy) 20% bättre än Galina? Nä, inte riktigt. Tekniken är inte lika extrem som i höjd och man måste inte vara snabb för att hoppa långt, vilken man inte heller behöver vara i höjd...äsch, spinn vidare själv... så fort kvinnor dopar sig närmar de sig de där 10%, tror jag."

Jag förstår inte vad det är du vill försöka ha sagt. Menar du att kvinnor har svårt att kombinera två färdigheter? I så fall är det nog bara just dina inte så genomtänkta tankar.

jenny_girl2013-12-30 09:27
Antal inlägg: 10

Tjejer som tränar med killar blir ju bättre än de andra tjejerna i alla sporter...

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2013-12-30 09:43
Antal inlägg: 867

Apbur....

www.woxnerud.se/visa...as p?id=190

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?