Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 950 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Salka1 | 2014-01-02 21:50 | |
![]() | Nä, hundarna skulle inte överleva utan människan. De domesticerades för ca 15000 år sedan. Men nog tycker jag att det vore trevligare med ett stort fyrverkeri vid 12-slaget istället för skjutandet av småraketer på varenda radhustomt under ett par veckor. Bättre för både mej och jyckarna. Skottfasta hundar kan mycket väl vara rädda för fyrverkerier, det går inte att jämföra med enstaka gevärsskott. | |
| skrabban | 2014-01-02 21:52 | |
![]() | Det är egentligen bara tillåtet att skjuta smällare på Nyårsafton, jag tror att det är mellan 18.00 och 24.00 men det skjuts hej vilt veckorna före jul och Nyår och även mellan jul och Nyår. Det är vackert att se. Jag läste i tidningen att de ska förbjuda smällare som innehåller 75 gr krut eller mer till nästa år. Varför inte skicka upp dom här japanska lyktorna dom är mycket. När min man levde sa han alltid att det är slöseri att smällare och då kan man lika bra ta en eller flera tusenlappar och sätta eld på eller hur. | |
| skrabban | 2014-01-02 21:53 | |
![]() | De japanska lyktorna är mycket vackra att se på ska det vara. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2014-01-02 21:54 | |
![]() | green. Ok. Jönköping ligger i Småland, va? Där är dom kända för att vara lite försiktigare med pengar har jag hört. :) Jag bor strax utanför en stad som är större än Jönköping och jag kan lova dig att här var himlen fylld av smällare. Runt skogarna ute på landsbygden skjuter folk i sina stugor så det smäller utav bara fan. Det är inte svårt att föreställa sig hur stressade djuren blir inne i skogen. | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2014-01-02 22:04 | |
![]() | Porla... tja vad du tror om smålänningar bekommer mig inte eftersom jag inte är en av dom, men det är ju lite tråkigt om det verkligen är så att du tror att en hel grupp människor är exakt likadana bara för att dom kommer från samma ställe. Men det passar bättre in i trådar om fördomar och okunskap så det kan vi spara till dit istället. "Runt skogarna ute på landsbygden skjuter folk i sina stugor så det smäller utav bara fan." Jasså.. ja inte dom skogarna jag såg från höjden vi firade nyårsslaget på, men det var ju bara som sagt i lilla jönköping. Jag har inte rest land och rike runt för att kunna göra ett sånt statement, har du det? Du snackar bara goja nu. Dessutom, vet du hur långt en medel fyrverkeri smäll hörs? hur högt den låter på 500 meters avstånd, 1000m? Djuren behöver inte fly speciellt långt in i skogen ens om dom skulle behövafly, vilket även det är skitsnack för dom är inte omringade av landsbygdsbor. Det är just det som är grejen med landsbygden, det är fucking land mellan bygderna. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2014-01-02 22:07 | |
![]() | :) ;) | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2014-01-02 22:07 | |
![]() | dessutom är det ju folk som just skickar ut sina hundar på landsbygden från stan för att dom ska kunna ta det lugnt. Skulle dom göra det om det smäller så inihelvete som du säger? | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2014-01-02 22:08 | |
![]() | nä, sluta gömma dig bakom tramsiga smileys. Ska du börja säga att du skämtade nu också eller? fjanteri. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2014-01-02 22:14 | |
![]() | Allvarlig då. Har du ingen känsla för fåglar och andra djur? Du använder idiotargument som att hundar skiter på gatorna för att du ska få se dina fyrverkerier. Tycker du att dina argument är värda att tas på allvar? | |
| Frasse2 - Ej medlem längre | 2014-01-02 22:18 | |
![]() | Förbjud åska med , ett jävla smällande som skrämmer dom små i skogen, hemskt...... | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2014-01-02 22:27 | |
![]() | Jag har känsla för andra djur, men jag har inte dubbelmoral nog att gnälla för en sån sak och samtidigt använda elektricitet eller motorfordon. Har du bil, porla? kör du? om ja, har du ingen känsla för djur och natur? vavava? Om nej, så får jag väl återkomma då. | |
| apbur | 2014-01-02 22:31 | |
![]() | Fast intresset av att kunna köra bil i ett samhälle är ju så oerhört mycket större än att bränna av fyrverkerier på nyår. | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2014-01-02 22:34 | |
![]() | kan ju fortfarande åka kollektivt och skära ner 50 bilister med varje busslast. om man nu bryr sig om fåglarna menar jag. | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2014-01-02 22:35 | |
![]() | för övrigt så är väl det högst individuellt? jag har inget intresse alls av att köra bil i ett samhälle. jag har ett ytterst litet intresse att se fyrverkerier, men det är ändå större än mitt obefintliga bilintresse. | |
| apbur | 2014-01-02 22:39 | |
![]() | När man pratar om eventuella förbud kan inte individuella intressen vägas in utan det är det kollektiva och samhälleliga intressena som vägs in. När det gäller fyrverkerier är det väl på gränsen att nackdelarna väger över och att ett förbud vore rimligt. | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2014-01-02 22:45 | |
![]() | ok, jag förstår din inställning men då tycker jag även att vi ska se på ett förbud mot hundar med samma ögon. | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2014-01-02 22:46 | |
![]() | förutom självklart yrkeshundar då. | |
| apbur | 2014-01-02 22:47 | |
![]() | Fast där kommer du nog se en utveckling som går precis tvärt emot det. Nämligen att hundar och hundägare kommer få större rättigheter, de växer som grupp hela tiden. | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2014-01-02 22:56 | |
![]() | det känner jag inte till något om att hundägare ökade i procentantal hela tiden. för jag antar att det är så du menar, människor som grupp växer ju i antal med. smått konstigt påstående som skulle sluta med att alla har en hund, men jag orkar inte riktigt gräva mer i det. | |
| Palini | 2014-01-02 22:59 | |
![]() | Känns som att en hel del ryker om man ska stryka allt där nackdelarna väger över... Hur många skadar sig eller dör inte i trafiken? Hur många människoliv är det värt att få komma fram lite fortare/självständigare? Fyrverkerier kan som det mesta missbrukas. Med rätt handhavande gör de knappast nån skada. | |