Spelrum
Giraffen | 26 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 40 |
Mobilspel
Pågående | 19 442 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2015-06-29 09:58 | |
![]() | Blasse, man vet ju efter ett antal utredningar att de flesta inte kommer hit genom kriminella gäng, även om det är en seglivad myt. Så där behöver man inte tro något. | |
dinodog | 2015-06-29 11:15 | |
![]() | Om tiggeri är förbjudet i Rumänien. Vad är det som skulle hindra oss svenskar att förbjuda tiggeri här med? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-29 11:22 | |
![]() | Medmänsklighet. | |
sus50 | 2015-06-29 11:23 | |
![]() | Kan vi inte lika gärna förbjuda fattigdom, så har vi ju löst problemet? | |
Mormodern49 | 2015-06-29 11:25 | |
![]() | Ock det saknar dom i Rumänien menar du | |
Mormodern49 | 2015-06-29 11:26 | |
![]() | Nora | |
Mormodern49 | 2015-06-29 11:28 | |
![]() | Medmänsklighet alltså | |
dinodog | 2015-06-29 11:28 | |
![]() | Om man nu vill hjälpa och vara medmänsklig .Starta en fadderverksamhet i deras hemländer. Så kan var och en välja om man vill ha en fadderfamilj. Då kan föräldrar och barn få vara tillsammans och barnen kan gå i skolan | |
Mormodern49 | 2015-06-29 11:33 | |
![]() | För hit kommer dom för att tigga ock tar med sig sina barn , så de inte får någon skolgång ock de barnen i sin tur också blir tiggare en ond spiral bildas | |
Måns_E | 2015-06-29 14:02 | |
![]() | Det finns inget som tekniskt hindrar en lösdriverilag i Sverige. Vi har ju t o m haft en. Sedan kan man förstås argumentera för och emot, och ha sina ideologiska skäl för eller emot tiggeri. Själv är jag emot en lag som förbjudet tiggeri, å andra sidan så är jag emo de flesta lagar som hindrar den enskilde individens frihet. | |
dinodog | 2015-06-29 14:33 | |
![]() | Men vad bra Måns_E då hoppas jag,att du inte har något emot att en gäng tiggare slår läger utanför ditt boende. Och lämnar sitt avfall både kroppsligt och annat i ditt grönområde. För så är det här o Göteborg. Och du kan ju alltid öppna upp din förr och släppa in dom på så sätt gör du en god gärning, och vi andra slipper se eländet. | |
Måns_E | 2015-06-29 16:33 | |
![]() | Jag tycker att det är bra att det skall bli lättare att avhysa människor som skräpar ned och bosätter sig lite varsomhelst utan gällande tillstånd. Samtidigt så vill jag inte förbjuda allemansrätten. Försök att ha mer än en tanke i huvudet samtidigt Dino, så kanske du kan förstå hur man kan vara emot en lösdriverilag, samtidigt som man faktiskt kan se tiggare som ett samhällsproblem. | |
Måns_E | 2015-06-29 16:33 | |
![]() | Jag tycker att det är bra att det skall bli lättare att avhysa människor som skräpar ned och bosätter sig lite varsomhelst utan gällande tillstånd. Samtidigt så vill jag inte förbjuda allemansrätten. Försök att ha mer än en tanke i huvudet samtidigt Dino, så kanske du kan förstå hur man kan vara emot en lösdriverilag, samtidigt som man faktiskt kan se tiggare som ett samhällsproblem. | |
mz_lzrd | 2015-06-29 17:48 | |
![]() | Varför man blandar in allemansrätten i det hela förstår jag inte, i den står det ju helt tydligt att man får campa 1 natt på en plats, man får inte förstöra naturen, skövla träd och grönska hur som helst eller bajsa och elda var som helst. Så allemansrätten behöver vi inte ta bort alls, det går utmärkt att ha en lag som gör det lättare att avhysa folk som slår läger, förstör växtlighet, bajsar och eldar ändå. Det är ändå inte rättigheter som allemansrätten någonsin har omfattat. | |
Måns_E | 2015-06-29 19:51 | |
![]() | Precis, och man behöver inte förbjuda tiggeri för att avhysa tiggare från otillåtna läger. Jag tog med allemansrättning som en parallell, för att just belysa det som du själv just skrev mz_lzrd. | |
dinodog | 2015-06-29 20:19 | |
![]() | Måns _E jag ser problemen redan nu med tiggarna. Och ett är helt säkert det kommer att bli värre mycket värre. Jag vet ju inte var du bor och och vad du har sett för "typ" av tiggare. Men här i Gbg är det näst intill olidligt för dom är överallt. Det är illa när man inte får sitta ifred på en uteservering och avnjuta en kopp kaffe. Utan att det kommer tiggare med sina muggar. Eller om dom skulle komma dragandes med fiol och dragspel och spela en trudelutt. En sak till som är märklig. Jag får inte sälja t.ex. Handflätade korgar på torget utan att redogöra för hur mycket jag säljer till skatteverket. Men tiggarna får tydligen det. Dom sitter och gör handflätade korgar. Verkligen jättefina korgar och folk köper dom. Varför ska dom klara sig undan? | |
Lågintensiv | 2015-06-29 20:30 | |
![]() | Otroligt märkligt med en grupp människor som lever i en parallell verklighet i samhället utan att omfattas varken av fullödiga rättigheter eller skyldigheter. Bussförare vittnar om problemet med grupper av romer som åker kollektivt utan att betala - vem skall tvinga dem liksom - vilket retar upp övriga resenärer. | |
Lågintensiv | 2015-06-29 20:34 | |
![]() | Själv blev jag provocerad häromdan när en tiggarkvinna kom in på ett café och uppfordrande bad om en kaffe - som hon underförstått inte tänkte betala. Ett beteende man inte skulle se från en kaffesugen svensk utan pengar. Det sticker i ögonen när en grupp bryter mot alla tänkbara normer som ett samhälle är uppbyggt av. | |
Måns_E | 2015-06-29 20:38 | |
![]() | Gåvoskatten har vi avskaffat, och visst kan man argumentera för att även återinföra den. Varför folk som säljer handflätade korgar, eller tjänar pengar på Poker eller Trav klarar sig undan skatt är väl snarare ett misslyckande från Skatteverket. Enkelt uttryckt så kan man säga att meningen inte är att de skall klara sig undan. Jag bor i Stockholm, så andelen tiggare är inte mindre här. Trots det så tycker jag inte att man skall införa en lösdriverilag. Jag tycker inte att man skall förbjuda fattiga människor att be om pengar. Och jag tycker inte att man skall införa gåvoskatt heller. För den sakens skull så tycker jag som sagt inte att det innebär att tiggare skall få frikort och strunta i de regler som faktiskt finns. De skall vare sig behandlas som andra klassens medborgare, eller särbehandlas och få särskilda privilegier. Jag tycker inte att det är konstigare än så. | |
Lågintensiv | 2015-06-29 20:46 | |
![]() | Andelen tiggare är procentuellt mindre i sthlm eftersom lönsamheten är mindre där, och eftersom Gbgs kommun beslutat ta ansvar för att tiggarna får tak över huvudet etc. Ergo mer lockande tigga i Göteborg. | |