Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 385

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Incidental - Ej medlem längre2014-05-21 23:45
Antal inlägg: 7958

Haha

roja c panda - Ej medlem längre2014-05-21 23:46
Antal inlägg: 875

Nej, tror inte det, incidental. Vår förskola är förmodligen den bästa i kommunen. En viktig anledning är att vi bytte ut en förskolelärare mot två barnskötare för nästan samma totala lön. Vi har även tagit bort en halvtidstjänst en förskolelärare hade som föreståndare mot att fyra föräldrar jobbade med administration en timme i veckan. De flesta föräldrarna har iofs högproduktiva yrken som läkare, advokater och ekonomer, så det var kanske inte konstigt att vi kunde göra föreståndarens arbete på totalt fyra timmar i veckan. Det är liksom inte rocket science att betala ut löner, lägga upp en jämställdhetsplan och förhandla hyran med kommunen en gång per år. Inte för oss i alla fall.

Och barnskötarna är ju 45+, så de har ju mycket mer erfarenhet än den 25-åriga förskoleläraren som slutade. Så inte heller där var det konstigt att vi kunde förbättra personalstyrkan samtidigt som vi drog ned på personalkostnaderna med nästan 50 procent. Vi behöll en enda förskolelärare eftersom vi på pappret behöver en sådan.

Vi har nu en barntäthet på 3.5 barn per vuxen, egen catering till lunch, barnen går alltid ut eftersom barnskötarna är mycket mer engagerade och föräldrarna har full insyn i verksamheten. Ryktet sprider sig fort, vi har kommunens längsta kö.

Det grundläggande receptet: byt ut människorna som pga en formell utbildning trodde de kunde få mer betalt för att göra mindre.

spelteori - Ej medlem längre2014-05-21 23:53
Antal inlägg: 714

i.imgur.com/Cl0AEdh....jp g?1?5479

Incidental - Ej medlem längre2014-05-21 23:54

Haha rcp, bra där!

apbur2014-05-22 00:06
Antal inlägg: 9699

Roja, jag förstår att du vill mena på att förskollärares låga löner beror på att arbetet i sig kan utföras av många eftersom arbetet inte är svårt (trots att det kräver fyra års högskolestudier). Ja, här kommer ju iaf din syn på yrkets status fram ganska väl.

Efterfrågan tillfredsställs för att kvinnor helt enkelt vill jobba inom lågavlönade sektorer. Här hade det varit lämpligt att anta en mer djupgående analys kring kön och strukturer och kvinnors val än att "de vill ju det för de gör ju det". Du missar alltså nåt här enligt mig.

Du missar även nåt när du menar att ena anledningen till att kvinnor inte tar sig ifrån det lågavlönade arbetet är att de inte kan få andra jobb. Här får inte teorier kring jämställdhet och genus plats eftersom du använder begrepp som "kan inte". Din retorik är uppenbar. Ok, jag fattar, du vill inte närma dig genusteorier och jag kan bara säga att jag tycker det är en dålig analys från din sida.

Incidental - Ej medlem längre2014-05-22 00:07

+1

roja c panda - Ej medlem längre2014-05-22 00:25

Apbur, att min analys är partiell gör den väl inte nödvändigtvis fel. Jag säger ju bara att förskolelärare lätt kan ersättas utan att verksamheten brakar samman. Du tycks fråga mig varför kvinnor hamnar i sådana yrken mer än män. Det är en intressant fråga som jag inte kan besvara men det ogiltigförklarar ju inte teorin som sådan.

Jag kan iofs vidhålla att med "ersätta" ovan har jag något ganska fundamentalt i åtanke, som inte ändras bara för att yrkets status förändras. Det har att göra med att en dagisfrökens uppgifter är ganska konkreta. Jag kan köpa att i brancher som säljer tkultur (tex kvinnliga ståuppare) kan status påverka lönerna, eftersom det påverkar produktens efterfrågan. Där kan ett yrkes blotta status göra utövarna mindre ersättningsbara. Men en dagisfröken... sorry, ser inte den mekanismen.

apbur2014-05-22 00:30

Men herregud. Du gör dig ju till.

roja c panda - Ej medlem längre2014-05-22 00:34

?

apbur2014-05-22 00:44

Pappersvändaren förstår inte.

Megaherz2014-05-22 09:06
Antal inlägg: 3304

Är sjuksköterska och underbetald. Räcker nu som barnlös singel, skulle vara omöjligt om livet sett annorlunda ut. 10 000 till i månaden är vi minst sagt värda.

(Heja den bayerska hälsoministern som kämpar för att vi ska betalas som ett "mästar"yrke. Skulle innebära en tredubbling av lönen!)

-FaMo- - Ej medlem längre2014-05-22 09:14
Antal inlägg: 2999

Varför välja kvinnliga stå-uppare som referens när det precis har debatterats i media hur mycket sämre de skulle vara och hur mycket mindre publik de drar än manliga?
Eller det kanske var med mening?

roja c panda - Ej medlem längre2014-05-22 09:14

(Och en minskning av personalstyrkan med 2 tredjedelar om inte landstingsskatten tredubblas).

roja c panda - Ej medlem längre2014-05-22 09:16

FaMo: ja antingen var det en otrolig slump eller så är jaap en slug debattör.

Megaherz2014-05-22 09:41
Antal inlägg: 3304

Roja, bor inte i Sverige, här får sjukförsäkringarna pröjsa istället ;) 2013 hade de miljardöverskott (€!), känns som ett bra val att investera pengarna i sjukvården.

Palten782014-05-22 09:56
Antal inlägg: 51

Jag jobbar på ett behandlingshem för missbrukare och jag jobbar även som personlig assistent. Jag älskar båda mina jobb där jag kan hjälpa andra människor att få ett bra liv. Enkelt är det väl inte alltid men det är fantastiska arbeten. Jag tjänar väldigt bra måste jag säga.

ttiittii - Ej medlem längre2014-05-22 11:29
Antal inlägg: 37631

Så mycket pengar som jag är värd finns inte på jordens yta.en del personer jag möter säger ofta att jag är värd alla pengar i världen,och jag håller med dom

roja c panda - Ej medlem längre2014-05-22 12:03

''här får sjukförsäkringarna pröjsa istället''

ja för de dimper ju ner från himlen helt gratis.

La bruja2014-05-22 12:38
Antal inlägg: 505

Roja- det blir lättare för dig om du läser vad folk skriver innan du svarar. Blir så konstigt annars.

Tiutti- fast du har ju inte ens ett jobb så ditt inlägg är ju inte särskilt relevant , åtminstone har du inte ett betalt yrkesarbete. För att vara hemma och serva familjen med tvätt, mat o sexuella tjänster( till mannen dårå) är ju inte riktigt samma som ett yrkesarbete.

roja c panda - Ej medlem längre2014-05-22 12:54

la bruja, allra lättast för mig blir det om folk skriver så jag förstår.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?