Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 442

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carlmartin - Ej medlem längre2014-06-08 18:33
Antal inlägg: 4590

sote -

ah - du menar att X har begått lagbrott?

Jag förstår inte vad som driver de icke troende att kritisera de som tror...

Någon som ser det som sin uppgift att frälsa de troende från tron? :)

carlmartin - Ej medlem längre2014-06-08 18:37

Jag förstår att det kan vara irriterande med missionärer man inte önskar vid dörren så att säga - men annars tycker jag att det är den sekulariserade sidan som är mest påtvingande här på forumet.

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-08 18:50
Antal inlägg: 37631

jag skulle aldrig i livet knacka dörr och försöka frälsa människor,tro ska komma från insidan och bör växa fram och prövas,jag följer Jesus jag tycker Jesus är felfri och har aldrig begått några fel.

Gunilla _2014-06-08 18:56
Antal inlägg: 4425

carlmartin; "Jag förstår inte vad som driver de icke troende att kritisera de som tror..."
- förmodligen samma anledning som när kristna anser att muslimer har fel tro..?

carlmartin - Ej medlem längre2014-06-08 18:57

Just det - oskick! :)

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-08 19:02

fatta att det finns ingen fel tro,Muslimer har sin tro och den är inte fel,jag delar den inte,Koranen är tagen från Bibeln och det är som det är

Gunilla _2014-06-08 19:05
Antal inlägg: 4425

ttiittii; jag har förstått att du anser det men det är uppenbarligen din åsikt - det finns ett antal andra i detta forum som ser det på ett helt annat vis.

LinusDasilva2014-06-08 19:30
Antal inlägg: 13

ttittii.....all religion motsäger din tro ttittii, om du inte medger att det är en och samma Gud! Och även detta blir motsägelsefullt i förhållande till religioner där det finns flera gudar. Den enda gemensamma förklaring för all religion, genom alla tider är att det just är en mänsklig konstruktion. Sedan finns det olika förtecken varför just den religion som finns hos är rådande och ingen annan. Där kommer politik och andra matfaktorer in som den vinnande skaran har planterat i syfte att styra sitt nya samhälle.

Sote2014-06-08 20:35
Antal inlägg: 3557

ttiittii-att säga att tron ska komma inifrån och inte vara påtvingad rimmar ju rätt illa med den missbruksrehab som du så innerligt förespråkar och som de facto innebär att missbrukaren måste erkänna en högre makt, dvs gud , och bli troende för att programmet ska fungera. I annat fall kan dom inte fortsätta behandlingen utan måste söka annan hjälp. Nu säger jag absolut inte att det är fel att hjälpa missbrukare oavsett metod men man ska vara tydlig med att just här är faktiskt tron inte direkt frivillig eftersom en missbrukare som står på randen till att ge upp livet säkert hellre tar chansen till ett liv utan missbruk oavsett vilken gud och vilken tro dom än bekänner sig till. Frivilligt är det ju knappast om man hårddrar det. Dom skulle nog i det läget tro på tandfen om det var det programmet stod för.

carlmartin - Ej medlem längre2014-06-08 21:01

talar du om 12 stegsprogram?

isf så är det upp till personen själv att välja vad som helst till sin högre makt. det är inget som blir dikterat. man kan inte tvinga någon till att tro - bara peka på möjligheten. sant är att detta har hjälpt otaliga missbrukare till ett bättre liv och räddat många från döden. kritiserar du det?

carlmartin - Ej medlem längre2014-06-08 21:11

man måste inte erkänna en högre makt - det är ett förslag. vill man inte det är det svårt att komma igenom programmet, medgivet - men det finns fördelar att hämta även utan att tro. sen kan ingen underkänna någon i programmet, så det är inget tvång.
att bara bekänna sig till en tro har ingen poäng förresten - tron hjälper bara om den kommer inifrån. det är många som väljer att tro på att det finns medmänsklig kärlek t.ex - något som de faktiskt kan tro på. jag kan inte se något fel i detta.

carlmartin - Ej medlem längre2014-06-08 21:16

sote -

vad vet du om 12-stegsprogram?

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-08 21:31
Antal inlägg: 1910

Kajix

En god Gud kan och har tänkt ut allt.

Hur tänkte du nu?

Sote2014-06-08 23:35

Carl martin- läs om läs rätt. Jag skriver att jag INTE kritiserar det. Jisses vad svårt en del har att läsa klart innan ni drar era slutsatser.
Det jag säger är att för att kunna genomföra det så måste man erkänna en högre makt( valfritt vad men oftast lutar det ju åt Gud) annars kan man liksom inte genomföra behandlingen utan får söka annan hjälp. Självklart är det bättre att en missbrukare väljer att bli ren oavsett metod och ett liv som tex kristen är ju självklart bättre än ett liv som missbrukare men fortfarande så är det så att missbrukaren är i beroendeställning och i ett akut läge. Står man inför valet att leva eller troligtvis dö och vill leva då erkänner man nog vad som helst som en högre makt tom spagettimonstret om det skulle vara alternativet som erbjöds. Detfinns faktiskt en hel del kritik mot just tolvstegsprogrammet, inte så mycket här men i tex USA där det funnits länge så finns det även en hel del människor som lämnat detta och är kritiska mot hela modellen.
Som svar på din fråga så vet jag tillräckligt om tolvsteksprogrammet.

carlmartin - Ej medlem längre2014-06-09 13:34

tolvstegsprogrammet erbjuder en lösning som fungerar för många - speciellt de som är redo att tro på något.

det är ju frivilligt att delta - det är inte programmets uppgift att ändra sig så att alla kan vara med. Man får ta det man kan använda av den hjälp som erbjuds. programmet fungerar inte för alla, inget konstigt med det. det att tro på något är själva kärnan av programmet, tar man bort det finns inget kvar. det skulle vara synd, eftersom programmet hjälper många.

inga andra än personen själv drar nytta av att genomföra ett tolvstegsprogram - det är ett självhjälpsprogram. det är ingen kyrka som försöker värva nya medlemmar. det beroende av att tro som du menar att programmet skapar existerar bara hos personen själv.

som jag förstår ditt resonemang så kritiserar du programmet (du har också många bra saker att säga om det) för att skapa ett nytt beroende hos en utsatt person - är det fel läst? Bara för att du säger att du inte kritiserar kan jag ju inte låta bli att läsa det du skriver :)

att det finns kritik mot programmet, uttalad av tidigare medlemmar tvivlar jag inte på - men eftersom det är frivilligt att delta och det inte finns någon stadgad hierarki bland medlemmarna så kan jag inte se programmet i sig självt som något skadligt.

Sote2014-06-09 20:19

Carl Martin- jag kritiserar inte programmet . Det jag säger är bara att det är inte alltid givet att tron kommer inifrån när det gäller desperata och utsatta människor. I ett sådant läge är man benägen att tro på precis vad som helst bara man får hjälp. Är det då gud, tomten eller tandfen spelar liksom ingen roll. På så vis är det inte heller frivilligt då det är en person som har att välja på det eller döden. Samma gäller i länder i tex Afrika där missionärer visserligen gör ett fantastiskt hjälparbete och bygger skolor och allt möjligt men att människor i och med att dom genom dessa organisationer får hjälp till ett bättre liv, eller ett liv öht, så är det stor chans att dom också tar till sig det kristna budskapet och blir troende. Hade det då varit en organisation med en annan tro, så hade det varit den guden dom hade trott på istället. Inget fel i detta när människor blir hjälpta men frivillighet och tro som kommer inifrån och av eget intresse handlar det inte alltid om.

Gr3en - Ej medlem längre2014-06-09 20:35
Antal inlägg: 930

sen är väl 12-stegsprogrammet precis som religionen olika hårda på sina regler vart man befinner sig. Sekulariserade sverige kan vara mycket slappare på gudstvånget än tex 12-stegsprogrammen i ultra-kristna delstater i usa.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-09 23:56
Antal inlägg: 1910

I missionens fall är det ju så att många människor inte ens hört talas om Gud. Dom blir nog knappast tvingade till att ta till sig tron på Gud för att få hjälp. En påtvingad tro är ju dessutom ingen äkta tro.

Finns dessutom många desperata människor som inte tror på Gud men som ändå kastar iväg en bön till högre makter då dom har det svårt med tex egen sjukdom eller om någon i familjen som råkat ut för nått.

Gr3en - Ej medlem längre2014-06-10 00:14
Antal inlägg: 930

missionärer inte tvingar?

när korstågen gick så dödade man dom som inte ville omvända sig. och hur är dt med exempelvis dagens hjälpsändningar som delas ut av missionärer, får man mat och sjukvård om man förnekar gud?
som grädde på moset är det väl i nödortens missionskyrka som man måste gå för att få hjälp?

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-10 09:30

Sote du är dåligt påläst,att erkänna att det finns en makt starkare en sig själv i missbruksbehandling,betyd er att inför drogen är människor maktlösa, drogen styr över missbrukaren

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?