Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 53 |
Mobilspel
Pågående | 19 490 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Farnsworth | 2014-07-22 20:25 | |
![]() | Jag tycker inte lärarna ska lära ut "alla människors lika värde", eftersom det är en plattityd som inte betyder så värst mycket... | |
Rultatultan | 2014-07-22 20:49 | |
![]() | Vad du tycker spelar liten roll då det är en del i lärarnas uppdrag. | |
Rultatultan | 2014-07-22 20:55 | |
![]() | *skolans uppdrag. Inte lärarnas specifikt. | |
Farnsworth | 2014-07-22 21:19 | |
![]() | Får jag inte ha en åsikt om lärarnas uppdrag? | |
Rultatultan | 2014-07-22 22:18 | |
![]() | Men det är väl klart du får! Din åsikt ändrar ingenting dock. Det är som det är. Du frågade om skillnaden mellan uppfostra och fostra och jag gav ett exempel. | |
Farnsworth | 2014-07-22 22:58 | |
![]() | Det var inte den saken jag hade synpunkter på, det var att lära barn alla människors lika värde. Och liksom alla andra saker så kan det självklart ändras om folk säger sin åsikt om det och skapar debatt. | |
Rultatultan | 2014-07-22 23:39 | |
![]() | Åh. Tja, med tanke på att tanken med det svenska samhället faktiskt vilar på den grunden - att alla människor har samma värde (inte monetärt eller annat, utan mänskligt värde)- så kan det nog bli svårt att ändra det. Men försöka kan man ju alltid om man känner för det. | |
Farnsworth | 2014-07-22 23:50 | |
![]() | Vad menar du exakt med att "svenska samhället faktiskt vilar på den grunden"? | |
Rultatultan | 2014-07-22 23:53 | |
![]() | Jag menar det jag skriver. I Sverige har alla människor lika värde, oavsett den ekonomi/utbildning/etnisk härkomst/vad-du-vill. | |
IncuseTerror - Ej medlem längre | 2014-07-22 23:59 | |
![]() | Första artikeln i FN:s konventioner om mänskliga rättigheter: "Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter." | |
Farnsworth | 2014-07-23 00:03 | |
![]() | Men vad BETYDER orden i praktiken? | |
Rultatultan | 2014-07-23 00:26 | |
![]() | En hel massa. Att vi har samma rätt till omsorg i livets slutskede oavsett om vi bidragit med pengar till statskassan eller inte. Till exempel. | |
Ruckzuck | 2014-07-23 01:11 | |
![]() | Jag kan förstå att somliga tycker att ordet "värde" är malplacerat i sammanhanget. Lika "rätt" (till vissa saker) vore kanske en bättre terminologi, men det är naturligtvis för sent att ändra nu... | |
IncuseTerror - Ej medlem längre | 2014-07-23 01:16 | |
![]() | Vad är det för fel på "lika i värde och rättigheter"? | |
Rultatultan | 2014-07-23 01:18 | |
![]() | Jag ser absolut inget fel i det och tycker att skolan är en viktig bärare av dessa värden. | |
Ruckzuck | 2014-07-23 01:19 | |
![]() | Värde används t.ex. mycket sällan som begrepp i moralfilosofi och politisk filosofi. Men det är å andra sidan inte alla som anser att politisk retorik behöver ha något med de disciplinerna att göra. | |
IncuseTerror - Ej medlem längre | 2014-07-23 01:27 | |
![]() | Framförallt verkar det knöligt att blanda in "rätt" när där redan finns "rättigheter" ... | |
IVIVIVI - Ej medlem längre | 2014-11-03 20:28 | |
![]() | Om inte föräldrarna själv vill säga har egna psykiska problem eller andra problem med sig själv som gör att de inte orkar bry sig om sitt barn & skolggn. och annat!? Så är det väl alltid Föräldrarna eller ev.vårdnadshavare för barnet/barnen som ansvarar för barnets uppfostran t.a.b.m! Och när barnet börjar skolan så måste de ju såklart ligga i föräldrars el. vårdn.havares ansvar att bry sig helhjärtat om hur skolan barnet/barnen går i från början verkar fungera? och vara aktiv med att ställa krav på kontinuerlig uppföljning om hur det fungerar med skolan/skolarbetet hos dess barn! Men såklart handlar ju det lika mkt. eller ännumer om vilka resurser som finns till förfogande på en skola?och vad som kan erbjudas om ett barn verkar halka efter eller inte verkar orka fokussera av nån anledning på undervisningen! Och det handlar ju såklart då om Både föräldrarnas ansvar att helhjärtat bry sig om sitt barn, men också hela skolsystemet och vad som kan erbjudas i form av olika resurser för barn som behöver ev. specialundervisning i någon form! men också att anställda lärare verkligen är kvalificerade med god pedagogisk förmåga och också helhjärtat bryr sig om sina elever, är observant,följer upp barnens förmågor,och också kallar till samtal med föräldrar och barn i tid! om då barnet inte hänger med tänkt undervisning! OM man som förälder uppfattar det så att inte tillräcklig information verkar ha gått ut från skolan till förälder? Så är det väl självklart att man som förälder bryr sig och frågar/tar rätt på! över skolsituationen för sitt barn/ungdom om hur skolan fungerar,fråga/ta rätt på saker och vad som gäller och vilka resurser som finns/eller som kan sättas in om ev. barnet behöver extrastöd/Hjälp i sin undervisning om då inte sådant informerats om från rektor/ eller lärare vid eller före skolstart? Föräldrar måste såklart ha eget helhjärtat intresse för sitt barn & då hålla sig kontinuerligt uppdaterad över barnets skolggn. i ett sammarbete med skola och dess alla berörda lärare för olika skolämnen. Kontakt & kommunikation när det behövs. | |
IVIVIVI - Ej medlem längre | 2014-11-03 20:35 | |
![]() | Orkar man inte bry sig om sina barn helhjärtat? Då ska man inga barn ha! Och den frågan skulle nog ett antal nu redan föräldrar ställt sig innan de ens tänker tanken på att göra barn till världen! | |
IVIVIVI - Ej medlem längre | 2014-11-03 20:40 | |
![]() | Ett barn som föds till världen behöver uppfostran och god vägledning, med god kommunikation,kärlek & trygghet från föräldrar el. andra tänkta vårdnadshavare för att kunna växa upp som en egen stark trygg individ i sig själv! | |