Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående20 310

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kjdt2014-12-07 12:12
Antal inlägg: 39

om rökarna själva skulle bära sina kostnader, hamnade priset på ett pkt cigg på 300 kr

1s4b3l2014-12-07 13:38
Antal inlägg: 19

1. Väljer man att röka borde man få betala alla vårdkostnader själv. ALLA! Eftersom man generellt blir mer sjuk och har längre återhämtningstid.
2. Det borde vara förbjudet att röka på alla offentliga platser så som gator, torg, busskurer mm - det är ju inte ok att man sprutar andra giftiga gaser i andras ansikten, varför är det ok bara få att det kommeri form av en cigarett?
3. Det borde erbjudas gratis nikotin- och andra läkemedel och terapi för att hjälpa människor att sluta.
4. Information om barnarbete, miljöbelastning och hur människor plågas under tillverkningen av cigaretter. Många barn förgiftas, hindras eller försenas i sin normala utveckling av att arbeta på tobaksplantage.

Rökare: ta reda på vad det är ni stödjer genom att köpa cigaretter, kan ni inte sluta röka - odla egen tobak och sluta belasta oss och hela världen med de gifter ni sprider - både i ert närområde och i produktionslandet!

125478 - Ej medlem längre2014-12-07 14:11
Antal inlägg: 8332

Det var ord och inga visor!
Så långt kan man inte dra det tycker jag. Vilket samhälle skulle man få då om endast vissa har rätt till subventionerad sjukvård? Kanske de överviktiga skulle få betala all vård och mediciner som de behöver ta pga att de har blivit överviktiga?
Osv in absurdum.

Salka12014-12-07 15:02
Antal inlägg: 670

För att inte tala om alla berusade och påtända patienter på en akutmottagning!

tanja772014-12-07 15:18
Antal inlägg: 465

Luktar fan av cigaretter och man tänker inte på det själv (tyvärr) många ggr . Been there.. ;-)
Inge kul när man står utanför nån form av affär, sjukhus el liknande så lär man gå igenom ett rökmoln så visst skogen vore bra :-)
Sen kostar rökare mer i form av tandläkarbesök (du betalar bara en bråkdel av den eg summan.) tandsten m.m
Och läkarvård sammalika där ang kostnad. Kol, cancer och annat elände som man kan få.
Det går att sluta - handlar bara om vilja som allt annat :-)

aschia2014-12-07 17:35
Antal inlägg: 729

Det må lukta fan om cigarette osv.
Röker. . Går undan. . Slänger fimpen där de ska vara.
Tyvärr gör inte alla det. Men att sätta förbud på allt.. ger ingen effekt. .öppnar snarare portarna för mer elände. Ska även tillägga ett genialiskt tips som säkert ger många skratt men som även är en god tanke från lilla mej just när det gäller att slippa stinka apa för omgivningen...är att jag använder en klädnypa när hon röker. Slipper lukta fimp om tassen. .. och dålig andedräkt finns det fler som har. Fast det borde kanske sättas förbud på det med?! Love to the people <3

Satyra2014-12-07 19:33
Antal inlägg: 4561

Varför jämföra äpplen och päron... (125478)

Angående mitt inlägg:

www.dagensmedicin.se...sa mhallet/

antar jag att du menade.

Och varför - JO av den enkla anledningen att det aldrig är tu tal om att man skulle förbjuda alkohol, som ju faktiskt kostar samhället nästan tre gånger så mycket som tobak gör.

Ska det vara rimligt och seriöst att föra de argument mot rökare/rökning ni gör här (och på många andra ställen) så ska det väl också vara konsekvent över annat - som t.om är MER kostsamt/hälsoskadligt - alltså t.ex den heliga kon; alkohol.
Tycker du inte det?

ttiittii - Ej medlem längre2014-12-07 21:10
Antal inlägg: 37631

Jag och de mina störs inte om mina grannar super som skolkade råttor ,röker dom stör det mig mycket,Vi ska inte behöva bli utsatta för deras rök.Dom är lite bättre i England.Det borde vara förbjudet att utsätta andra människor för ciggarettrök.Och ja rökarna ska bort från plattser där ickerökarna är,Och dom ska jagas.alkohol är slut det med på alla sätt det förstör relationer alkohol har inget gott med sig

125478 - Ej medlem längre2014-12-07 23:54
Antal inlägg: 8332

Satyra, jag tycker inte att det tjänar något syfte att jämföra kostnader och hälsofarlighet mellan rökning och alkohol.
Som att välja mellan pest eller kolera...

Alla är vi olika och drabbas också olika mycket av gifter vi utsätter oss för. Det finns inget positivt med att röka.
Alkohol har vissa positiva sidor om man är måttlig med det.
Som jag ser det.

Steinorvar2014-12-08 00:32
Antal inlägg: 68

Avgaser är gott... att suga i sig... sa jag till en arbetskamrat.. medan hans motor gick... och han stod å skrapade bilrutor! Strax innan... klagade han på oss rökare... när han gick förbi,, rökrutan ,, på jobbet!
Haha

Satyra2014-12-08 02:35

125478 - Om man använder argument där man framhåller just kostnader och hälsoaspekter - för individen, omgivningen och samhället i stort - så är det väl högst relevant att även ta in ämnet alkohol i diskussionen. Det har ju sen ingen som helst betydelse att inte alla mår dåligt av alkohol - det är ju slutsumman av elände som ändå är det som räknas. OM man nu som sagt ska framhålla just de aspektsargument som görs här (och annanstans).

Men som sagt ... "den hela kon" skall man icke röra ...

Satyra2014-12-08 02:38

Att man som ickerökare anser att det inte finns något positivt med att röka, är ju också en något tveksam sanning. ;-) Personligen ser jag inget positivt alls med att inta alkohol, så vari ligger skillnaden? (Förutsatt att jag inte står och blåser rök på ickerökare, vilket jag naturligtvis inte gör.)

Henrux2014-12-08 06:40
Antal inlägg: 1368

man borde sätta press på Ica och Konsum att sluta sälja dessa produkter. Tycker det är märkligt att dessa stora kedjor bara ser förtjänst och inte tar nåt samhällsmoraliskt ansvar för sina varor. Skulle de sälja spice också om det var ok? Var är det egna ansvarstagandet från butiksägarna och från koncernerna? obefintligt idag.

ttiittii - Ej medlem längre2014-12-08 06:49

Alkohol är skit särskilt för barnen som vet och mår dåligt av att föräldrars beteende förändras efter 2 glas vin,alkohol har en stor baksida,människor förändras av den på ett sätt dom inte kanske märker själva ,Det blir mycket av" det verkar som" hos människor som dricker varje helg,Dom får svårt att säga nej,Dom blir svartvita i sitt tänk,och alkohol förstör relationer och ekonomier,och skadar barn.jag kan se på vissa beslut som tas i kommunen att beslut som tas har fattats av personer som dricker alkohol varje helg.alkohol har inget positivt med sig alkohol är apskit rakt igenom.cig är dåligt på ett annat sätt

RambleTamble - Ej medlem längre2014-12-08 09:25
Antal inlägg: 2728

Men ska livsmedelshandeln behöva agera förmyndare åt människor?
Då skulle de i så fall också sluta sälja socker, kött o annat som framkallar hjärt o kärlsjukdomar som dödar fler än rökningen.
Var är det egns ansvarstagandet från individen?

RambleTamble - Ej medlem längre2014-12-08 09:36

Det skulle bara leda till en fullständig explosion av den redan lukrativa smuggelcigg-branschen.

mz_lzrd2014-12-08 11:09
Antal inlägg: 2498

Ja, där är Ramble och jag överens. Ett spritförbud har också provats, om ni minns. Fick det önskad effekt? Inte riktigt, va.

Men alla bör givetvis sluta röka av självbevarelsedrift. Som ex inbiten storrökare kan jag garantera att livet utan cig är bättre, men det är svårt att förstå medan man röker, självklart.

Att tiitttiii inte störs av sina supande grannar tycker jag är jättefint och kanske det bästa argument för alkohol och mot cigaretter jag någonsin har läst. Det är liksom så relevant.

mz_lzrd2014-12-08 11:16
Antal inlägg: 2498

Men om vi inte kan få igenom ett spritförbud, så är det självklart så att vi måste ha kvar rökningen också. Och bensinslukande bilar och transfetter i all mat. Rätt ska liksom vara rätt. Antingen totalveganism eller ett enda vältrande i hälsoskadliga, miljöfarliga aktiviteter. Det är rimligt. Det är konsekvent. Enkelt för lekmannen att förstå och ta till sig.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-12-08 11:21

Ja, det vore ju för mycket begärt att individen skulle tänka själv.

ttiittii - Ej medlem längre2014-12-08 11:52

Om man börjar med sig själv när det gäller ciggaretter och alkohol och är nöjd med sitt eget förhållande till drogerna,så är det väl bra då.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?