Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade61
Mobilspel
Pågående20 028

Forumkategorier

Användare Inlägg  
yora - Ej medlem längre2014-11-04 09:59
Antal inlägg: 251

Ojdå Moose, då är det antagligen värre än jag har trott, för jag har ju tyckt att det är förfärande tolerant mot Israels övertramp

kattamaran2014-11-04 11:10
Antal inlägg: 189

Jag erkänner Israel som stat!

Moose72 - Ej medlem längre2014-11-04 11:51
Antal inlägg: 1910

www.si-info.org/1948....p hp?id=44

"" Vid denna tidpunkt aktualiserades aldrig tanken på att etablera en palestinsk stat. De arabiska ansträngningarna riktades istället mot att bekämpa Israel.

Israel hade visat sig vara tillräckligt starkt organiserat och motiverat för att slå tillbaka angreppen. Det fanns därför stor anledning till glädje för israelerna men också till viss bitterhet. Självständighetskriget var över, men det hade varit blodigt och förorsakat mycket lidande. Den israeliska regeringen var besviken på den lilla hjälp omvärlden hade erbjudit den. Trots att FN:s medlemsländer hade sagt ja till delningsplanen, ingrep inte FN till Israels försvar när arabstaterna försökte förinta landet.""

Det finns anledning för Israel att försvara sig. Palestina är bara en bricka i spelet för arabstaterna mot "sionismen"

Moose72 - Ej medlem längre2014-11-04 11:54
Antal inlägg: 1910

www.si-info.org/1948....p hp?id=45

Tror inte människor vet att även judarna fördrevs eller fick fly från sina hem i arabiska länder 1948. Allt togs ifrån dem.

rebell992014-11-04 12:22
Antal inlägg: 400

Tror inte många heller vet Hamas ledare och deras släkt har fått och får vård på Israeliska sjukhus . Detta är något som hamas ledare vill förvägra sina undersåtar. Israel vill inte neka någon vård.

Millwad2014-11-04 14:28
Antal inlägg: 12

Moose, det är väldigt komiskt när du först påstår att nyhetsbevakningen är "färgad" och i Palestinas favör. Sedan följer du upp med att länka till "Svensk-Israel information", som är allt annat än en opartisk sida.

Millwad2014-11-04 15:00

Millwad

Bara för att du läser sådana bloggar säger det inte att jag gör det. Jag googlade på "vad är palestinier" fram kommer detta!

jerusalemsmurar.se/v...pa lestina/

Kan du bekräfta att det jag skickade är lögn? Om inte så kläck inte ur dig rena lögner.

Moose, jag läser inte israeliska propagandabloggar, jag hänvisar inte heller till israeliska propagandabloggar när jag diskuterar situationen i Palestina, det gör dock du.

Texten du länkade till, den gällande om att palestinierna är ett påhittat folk, den är direkt tagen från en pro-israelisk propagandasida. Jag sökte bara på den paragrafen på google och jag fick några få träffar, alla träffar ledde till pro-israeliska propagandabloggar.

Texten i fråga är till att börja med inget annat än ett försök att avhumanisera och ta ifrån palestinierna deras identitet.

För att ens inse hur låg kvalité det är det nonsens som står i "artikeln" så kan du börja med att titta närmare på de personer citaten kommer ifrån. Flertalet har varit direkt involverade i att Palestinas existens och som har kämpat för att palestinier ska vara berättigade sina mänskliga rättigheter. Nu har jag inte orkat kolla upp alla citat men de jag har har kollat upp har varit direkt tagna ur sitt sammanhang för att passa den israeliska agendan.

Det är inte mycket begärt att önska sig källor som inte är förknippade med rena och skära propaganda-bloggar.

Millwad2014-11-04 15:00

Nu råkade jag ovan kopiera en del av Moose text som jag skulle svara på, ber om ursäkt.

Nora1 - Ej medlem längre2014-11-04 15:11
Antal inlägg: 2885

Frågan är ju om det finns någon som är opartisk när det gäller Israel vs Palestina? Är man intresserad av frågan är det nog ett måste att läsa all "färgad" information från båda sidorna. I alla fall om man själv vill ta en opartisk ställning i frågan. Men det är inte lätt att hålla sig objektiv.

Rhotheta2014-11-04 15:15
Antal inlägg: 4992

Jag håller med dig, Nora.

Rhotheta2014-11-04 15:22
Antal inlägg: 4992

Men det är ofta värt besväret att leta efter så "opartiska" länkar det går när man skall lägga fram material. Ibland går det dock inte.

totravel - Ej medlem längre2014-11-04 15:30
Antal inlägg: 4735

Det finns oerhört mycket antipalestinsk/proisraeli sk propaganda som har ett enda syfte; att marginalisera och ringakta Palestina och Palestinas befolkning.

Det finns tydligen en rädsla för den likvärdighet som ett globalt erkännande av Palestina skulle innebära. Israel och alla israelvänner vågar inte stå upp för den enda vägen till fred i området. Paranoian är helt enkelt för stor både hos individen och kollektivet. Varför vill inte Israels ha fred? De har den politiska och den militära makten. Palestina är militärt och diplomatiskt bara en liten fluga som kan viftas bort.

Visst, det dyker upp en och annan ostyrbar raket i horisonten och det landar en och annan granat. Mycket sällan träffar de något. Det är Israel som måste ta de avgörande första stegen mot en tvåstatslösning. En globalt erkännande av Palestina kan tvinga fram dessa första steg.

Millwad,

Som sagt, ingen idé att prata källkritik med Älgen. Han bara fortsätter att rapa ur sig länkar till och citat från tendensiösa och till och med historierevisionistiska källor.

Millwad2014-11-04 15:41

Nu är förvisso Moose lite för gammal och skrynklig för att se ut som en student, annars skulle han passa in bland dessa:

www.bbc.com/news/blo...e- 23695896

Skämt åsido, du har definitivt en poäng, Totravel.

totravel - Ej medlem längre2014-11-04 15:42

Nora1,

Det finns mycket icke-tendensiös fakta att läsa om bakgrund, händelseförlopp och allt annat som rör området och konflikten. För att fördjupa sig i frågan bör man gå tillbaka i historien och läsa avhandlingar och liknande från seriösa forskare. Avhandingar och skrifter som rör konfliktens ursprung, befolkningfrågor i området och mycket annat. Svenska UD har utmärkt information man kan ta del av som en start för att få en så ofärgad bild som möjligt. Det finns information om Israel, om Palestina och om konflikten dem emellan.

Att sitta och läsa sionistiska bloggar, läsa förvirrade israelvänners partiska inlägg i debatten mm och sedan kontra detta med att läsa Palestinagruppens åsikter i frågan och en del pragmatiska politiska utspel från militanta ledare inom Hamas och PA kommer bara göra läsaren mer förvirrad. Det går inte att hitta någon gyllene medelväg i propagandan.

rebell992014-11-04 15:44

totravel Vilka var det som bröt den senaste vapenvilan upprepade gånger ? Jo ditt kära Palestina.Kan du förklara för mig varför dom gjorde det ?

Millwad2014-11-04 15:48

Kära Rebell99, skulle du kunna bidra med en källa gällande dessa Hamas-ledare och deras vistelser på israeliska sjukhus?

rebell992014-11-04 15:56

Från Aftonbladet :Hamasledares dotter vårdad i Israel
JERUSALEM. En dotter till ledaren för Hamas togs in för akutvård på ett israeliskt sjukhus efter att komplikationer uppstått vid en rutinoperation i Gaza. Dottern till Ismail Haniya tillbringade en vecka på ett sjukhus i Tel Aviv, enligt två källor bekanta med fallet. Vilket av Haniyas 13 barn det gällde ville inte källorna kommentera, men fallet visar på en humanitär koordination mellan fienderna- bara veckor efter det att konflikten i Gaza lugnat ner sig.
Haniya leder Hamas på Gaza och fungerar som ställföreträdare för Khalid Mishal som lever i exil. En representant för israeliska myndigheter kunde inte kommentera fallet direkt, men sade att i de flesta fallen räcker det med att en palestinsk läkare begär att en patient förs över gränsen för akut behandling för att patienten ska tas emot. Det innebär att Haniya inte nödvändigtvis själv var inblandad i hanteringen.

rebell992014-11-04 15:57

Palestinier får vård och utbildning i Israel sedan länge .

totravel - Ej medlem längre2014-11-04 16:00

Mellan 2001 och 2009 krävdes det i snitt drygt 300 st (totalt ca 8600 st) avfyrade raketer för att ta kål på en israel (totalt 28 st). Under samma tidsperiod dödades 1450 palestinska barn av IDF i rena krigshandlingar. 52 palestinska barn för en civil israel.

Ofattbara siffror som borde få båda sidor i konflikten att fundera. Hamas och Quassam-brigaderna borde fundera på varför de överhuvudtaget bryr sig om att skjuta raketer och Israels regering och befolkning borde fundera på proportionerna i det hela.

rebell992014-11-04 16:03

Från Utrikespolitiska Institutet :ngefär varannan palestinier i östra Jerusalem skulle helst vilja bli medborgare i Israel om en permanent tvåstatslösning för Israel och Palestina blir verklighet. Det framgår av en ny opinionsmätning bland Jerusalempalestinier som presenterades på Utrikespolitiska institutet den 16 september. En motsvarande andel av de nästan fem miljonerna palestinska flyktingar skulle vilja flytta tillbaka till sina hemorter i Israel.

De 270 000 araber som i dag bor i det av Israel ockuperade – och annekterade – östra Jerusalem lever ett förhållandevis gott liv. Det vill säga, gott i förhållande till de palestinska områdena på Västbanken och Gazaremsan.

Jerusalemaraberna har hyggligt bra levnadsstandard, sjukförsäkring på israelisk nivå, ganska modernt boende och genomsnittligt högre utbildning än övriga palestinier. Och trots att de lever under israelisk överhöghet är de allra flesta trygga i sin palestinska och religiösa – muslimska respektive kristna – identitet.

Just detta relativa välstånd är huvudskälet till att ungefär varannan Jerusalempalestinier, om han eller hon fick välja, faktiskt skulle föredra att leva i Israel om en permanent tvåstatslösning för Palestina och Israel någon gång kommer till stånd. Det hävdade forskaren i statistik David Pollock när han fredagen den 16 september presenterade resultatet av en ny opinionsmätning bland araberna i östra Jerusalem vid seminariet ”Palestinian Statehood – Does the Public Opinion Agree?”.

Undersökningen, som är beställd av amerikanska Council on Foreign Relation och Pechter Middle East Polls i samarbete med Palestinian Center for Public Opinion, är i ett avseende en pionjärinsats. Inte någon gång tidigare sedan ockupationen under sexdagarskriget 1967 har Jerusalemaraberna tillfrågats om sina önskemål om medborgarskap. Men nu, vid två undersökningstillfällen, är svaret från ett representativt urval synnerligen kluvet: Hälften vill bli medborgare i ett självständigt Palestina, hälften vill bli medborgare i Israel. Det vill säga, och det var Pollocks främsta poäng, långt ifrån alla palestinier vill bo i Palestina.

Helt överraskande är ändå inte undersökningsresultatet. Östra Jerusalem har under 44 års ockupation levt ett mycket udda, isolerat och på flera sätt privilegierat liv som naturligtvis satt prägel på dess invånare. Som ambassadör Nils Eliasson påpekade vid presentationen av Palestinian Statehood-mätningen, Jerusalempalestinierna åtnjuter faktiskt en rörelsefrihet som varken tillkommer israeler eller andra palestinier – i likhet med diplomater kan de röra sig fritt i hela Israel och hela palestinska Västbanken.

En delvis liknande situation upplevde invånarna i den brittiska kolonin Hongkong innan denna enklav åter införlivades med Kina 1997. Här var det en stor majoritet av Hongkongkineserna som hellre ville leva kvar i det välmående, frihetliga kapitalistiska systemet än att bli medborgare och undersåtar i det kommunistiska Kina. I historiskt udda situationer där människor av en viss nationalitet under många år levt under relativt gynnsamma förhållanden kan själva denna bekvämlighet framstå som mer eftersträvansvärd än att bo i en ”egen” etniskt definierad nation.

- Lyssna på människorna som faktiskt bor i Jerusalem. Fråga Jerusalempalestinierna vad de verkligen vill. Ge dem ett val var de vill bo, sammanfattade David Pollock undersökningsresultatet och menade att man bör ta vederbörlig hänsyn till detta inför nästa veckas hett omdiskuterade initiativ att föra upp en palestinsk stat på FN:s dagordning.
Hur man nu tar hänsyn till sådana eventuella palestinska önskemål.

Om samma logik appliceras på de 4,7 miljonerna palestinska flyktingar som befinner sig i grannländerna och på Israelockuperade områden skulle Israel hamna i ett omöjligt trångmål. Visserligen vill enligt opinionsmätningar långt ifrån alla Palestinaflyktingar flytta tillbaka till sina forna hem i Israel – väldigt många vill varken dit eller till ett eventuellt framtida Palestina utan snarare flytta till Västeuropa eller USA.

Likväl handlar det om många hundra tusen, kanske över miljonen, palestinier i Libanons, Syriens, Iraks, Jordaniens och Gazas eländiga flyktingläger som kräver och drömmer och alltid har drömt om att få återvända till ”sitt Palestina”, sina hembyar – som ligger eller låg i det som idag är Israel. Ska man ta samma ”vederbörliga hänsyn” till dessa palestiniers boendeönskningar som till Jerusalempalestiniernas? Självklart, menade den palestinska poeten Rawia Morra som bott i Sverige sedan hon tvingades fly från inbördeskrigets Beirut:
- Jag vill tillbaka till mina föräldrars hus, i Israel. Varken Jerusalempalestinierna eller sådana som jag vill tvingas flytta till en ny palestinsk stat på Västbanken där vi inte känner oss hemma. Och det handlar inte främst om bröd och levnadsstandard utan om självrespekt!

Av världens cirka elva miljoner palestinier utgör jerusalemiterna mindre än tre procent. Flyktingarna är cirka femton gånger så många. En sjättedel av alla palestinier är israeliska medborgare. Två av fem palestinier lever under israelisk ockupation. Att ta ”vederbörlig hänsyn” till samtliga dessa palestinska gruppers önskemål framstår som minst sagt knepigt. I synnerhet som så många verkar vilja bo i Israel.

Text: Per Jönsson, Associerad redaktör vid UI och skribent för UI-bloggen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?