Spelrum
Giraffen | 37 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 62 |
Mobilspel
Pågående | 19 439 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
punatulkku | 2015-10-03 23:06 | |
![]() | www.svt.se/nyheter/r...at ervander Tankar på det? | |
hove - Ej medlem längre | 2015-10-03 23:32 | |
![]() | Sorgligt och tragiskt. Stackars människor, tänker jag. | |
TotteBakar | 2015-10-04 02:30 | |
![]() | Aa, det är för att propagandan går ut på att spela på vår skuld o för att alla länder ska sänka garden. Vi ska känna...oj, hoppsan vad har vi gjort för att de vill åka hem? Svenskar har något fint och det är känslor och hög moral. Detta vet medierna. På detta sätt ska vi uppleva att inte en mängd människor kommer hit. Vi ska tänka på fotboll, katter och hjälplösa barn medan man 2014 pratade om risken för att Is skulle nå Europa. Detta har man "glömt" Europa infiltreras nu av terrorister oavsett vad ni tror eller inte. Allt pga att USA o Israel vill ha det så. Igen, USA skapade dessa terrorister och stödjer dem med flit...I Syrien finns folk från helt olika länder och därför ser vi det här också. | |
TotteBakar | 2015-10-04 02:37 | |
![]() | Om ni inte tror på det går det enkelt att googla " us admits they created and.. " önskar fler personer fattat detta för flera år sen. Jag ber om ursäkt men jag hittade gjorde att jag förträngde allt ett år. Slutade säga till folk. Hur som helst spelar det uppenbarligen inte någon nån roll vad man postar så det hade väl inte gjort nån skillnad | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-10-04 08:50 | |
![]() | Tankar på det,är att hur svårt kan det vara att anställa folk som utreder!? Den psykiska press dom känner går inte att sätta sig in i | |
kovikstippen | 2015-10-06 09:16 | |
![]() | Tiittii. Angående din fråga om vilka krav vi bör ställa på nyanlända. Först. Jag anser att samtliga som orkat komma hit till kalla Sverige är lite av övermänniskor. Att komma hit ärrfarligt, dyrt och säkerligen jävligt otäckt. Trots det är dom här. I mina ögon är dessa verkliga tuffingar (även om du kanske vill kalla dom desperata) och i många hänseende sitt folks absolut elit. Jag tror att 100% av de som kommer hit gör det för att skapa ett bättre liv. Man är m.a.o. beredd på att slita hårt för att skapa detta bättre liv. I bästa fall för sig själv men annars för sina barn och barnbarn. Dagens asylpolitik bryter ner dessa hjältar. Passivitet, luddiga regler och allehanda dumheter bryter ner väldigt många. Efter en lotteribetonad utredning (som kan ta 1 månad 3 år) tror vi att ingenting händer med en människa som tvingats till lång overksamhet (kolla vad som händer en långtidsarbetslösa svensk). Systemet är så fel attdet liksom inte går att fixa. - Släpp invandringen fri. - Alla som kommer ska registreras - Alla som kommer ska informeras vad Sverige förväntar sig av alla som bor i landet. - Tydliga krav på att kunna språk, geografi och historia för att få stanna. - Detta krav ska inte acceptera några undantag. Alla som vill stanna ska kunna svenska. Varenda en. Godkända test på kunskaper och vandel inom 2-3 år ger uppehållstillstånd. Kan man inte säkerställa sin vandel ska detta ses som en grovt försvårande omständighet. Jag tror nämligen att det är enklare att leva efter tydliga och justa krav än dagens " krig mot väderkvarnar". Dagens flyktingpolitik är inhuman, orättvis och människofientlig | |
kovikstippen | 2015-10-06 09:16 | |
![]() | Tiittii. Angående din fråga om vilka krav vi bör ställa på nyanlända. Först. Jag anser att samtliga som orkat komma hit till kalla Sverige är lite av övermänniskor. Att komma hit ärrfarligt, dyrt och säkerligen jävligt otäckt. Trots det är dom här. I mina ögon är dessa verkliga tuffingar (även om du kanske vill kalla dom desperata) och i många hänseende sitt folks absolut elit. Jag tror att 100% av de som kommer hit gör det för att skapa ett bättre liv. Man är m.a.o. beredd på att slita hårt för att skapa detta bättre liv. I bästa fall för sig själv men annars för sina barn och barnbarn. Dagens asylpolitik bryter ner dessa hjältar. Passivitet, luddiga regler och allehanda dumheter bryter ner väldigt många. Efter en lotteribetonad utredning (som kan ta 1 månad 3 år) tror vi att ingenting händer med en människa som tvingats till lång overksamhet (kolla vad som händer en långtidsarbetslösa svensk). Systemet är så fel attdet liksom inte går att fixa. - Släpp invandringen fri. - Alla som kommer ska registreras - Alla som kommer ska informeras vad Sverige förväntar sig av alla som bor i landet. - Tydliga krav på att kunna språk, geografi och historia för att få stanna. - Detta krav ska inte acceptera några undantag. Alla som vill stanna ska kunna svenska. Varenda en. Godkända test på kunskaper och vandel inom 2-3 år ger uppehållstillstånd. Kan man inte säkerställa sin vandel ska detta ses som en grovt försvårande omständighet. Jag tror nämligen att det är enklare att leva efter tydliga och justa krav än dagens " krig mot väderkvarnar". Dagens flyktingpolitik är inhuman, orättvis och människofientlig | |
mz_lzrd | 2015-10-06 09:25 | |
![]() | Tuffingar kan man kalla dem om man vill, men om man försöker föreställa sig vad den tuffheten handlar om i praktiken, så är det inte särskilt trevligt. | |
kovikstippen | 2015-10-06 09:29 | |
![]() | För i princip samtliga som kommer är tydlighet bättre än luddighet. Dom har liksom redan valt genom att komma hit. Man är beredd att göra allt för att skapa sig ett bättre liv Men vi svenskar gör allt för att bryta ner den viljan. Det är dumt, tycker jag. Man hamnar inte i Sverige av misstag. Men hela invandringen måste hanteras av staten. Kommunerna har vare sig kunskap eller resurser för att göra mottagandet värdigt. Statliga asylboenden Statliga utbildningar Statligt beslutade bostäder Statliga utslussningsjobb (t.ex. Varv och Teko-industrin) Sedan kan ju näringslivet hjälpa till om dom vill och är tillräckligt duktiga. | |
kovikstippen | 2015-10-06 09:34 | |
![]() | Jag tillhör dom som gillar Bert Karlsson och hans förmågor. Betänk att han redan för 4-5 år sedan berättade i riktmedel om hur det skulle bli idag. Han agerade på en möjlighet när stat och kommun inte skötte sitt jobb. Vad hade hänt utan dessa entreprenörer? Är det deras fel att stat och kommun heller inte upprättar och kontrollerar vettiga spelregler? Bert Karlsson försökte aktivt få stat och kommun att bygga upp egna boenden. När så inte skedde tog han tillfället i akt och gjorde det själv. Vari ligger felet? För min del är det stat och kommun som är boven - inte de entreprenörer som ser till att invandrarna får något tak över huvudet. Främlingsfientliga politiker från samtliga riksdagspartier har i handling visat sin genuina ovilja mot invandrare. För mig är dom hjältar och möjligheter. Dom kommer med nya erfarenheter och en brinnande vilja. Med rätt uppbackning kommer invandringen skapa stora värden för landet. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-06 09:37 | |
![]() | mz_lzrd. Vad handlar det om i praktiken? | |
mz_lzrd | 2015-10-06 10:03 | |
![]() | Nora, det är givetvis en strid på kniven att ta sig hit. Därför är det övervägande unga friska starka män som tar sig hit. Kvinnor har enormt små möjligheter. I Italien satte man en massa flyktingkvinnor i ett fängelse enligt en debattartikel i SDS/HD för ca 2 veckor sedan. Inte för att de hade begått brott utan för att skydda dem från det grova våld de utsätts för under sin tid på flykt. Jag ser det som problematiskt. | |
kovikstippen | 2015-10-06 10:53 | |
![]() | Dom som kommer är "överlevare" och kämpar. Dom ger sig inte när det ser svårt ut. Dom är hängivna sitt mål och gör vad som krävs för att nå dit. Låter som en perfekt företagare i mina ögon. Det har ingenting med att föra att dom möjligen har trista minnen från sitt fosterland eller sin flykt. De allra flesta bär med sig detta genom livet som en sporre att verkligen göra allt för att få ett bättre liv. Men samtliga riksdagspartier (jamenar ALLA) gör allt som står i deras makt att ta död på denna glöd. Man använder evighetslånga prövningar och lotteribetonad handläggning som medel, för att i smyg stänga ute invandrarna. Man klär det i äcklig retorik om allt möjligt. Hela hanteringen är helt sjuk och ovärdig Hela samhället gör likadant. Ingen vill hyra ut en bostad. Ingen vill anställa. I Sverige är vi inte ens ärliga nog att erkänna vår avsky. Vi klär in det i löjligt höga krav för att få en bostad eller ett jobb. Vi gör enkla saker till något extremt svårt och krångligt. Allt för att distansera oss från invandrarna. Släpp invandringen fri. Lägg pengarna på att hjälpa dem att komma in i samhället | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-10-06 11:09 | |
![]() | Om du på allvar menar vad du skriver kovikstippen så är jag i alla fall tacksam att de politiker vi har begriper bättre. Men dessutom: precis som du skriver så får den som invandrar till ett land vara beredd på att komma i andra hand. Det är inget konstigt med det. Och jobb? Jobb är inget man får, det är något man skaffar. Det gäller oss alla. | |
mz_lzrd | 2015-10-06 11:50 | |
![]() | Löjligt höga krav för att få en bostad eller jobb, Koviks? Har vi massor av bostäder som står tomma pga att det ställs för höga krav på invandrare? Vilka är de löjligt höga krav som ställs för att "få" ett jobb? Att man ska ha kvalifikationer som innebär att man kan sköta jobbet? Det är inte bara att kasta in arabisktalande traumatiserade krigsflyktingar på valfri arbetsplats. Arbetsgivare är (och bör vara) främst intresserade av att deras anställda kan göra skäl för sin lön, vilket är nödvändigt för att ett företag ska fungera. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-10-06 11:52 | |
![]() | Det är bra skrivet mz_lzrd. Ska bli intressant att se vad hen svarar. Om det nu inte bara kommer en ny tre meter lång harang som säger absolut ingenting men som låter bra. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-06 11:58 | |
![]() | nja det finns väl lite sanning i det Kovik skriver. Det man har misslyckats med hittills är ju att man inte har tillvaratagit den kompetens som många invandrare trots allt har när de kommer hit. Men det ska man ju ändra på nu, sägs det. Vi få väl se. | |
kovikstippen | 2015-10-06 13:24 | |
![]() | Bostad: Många invandrare accepterar att bo många under samma tak, men uthyraren räknar aldrig mer än 2 inkomster när man ser om hyresgästen har råd. I en invandrarfamilj kan det vara 4-5 som arbetar och tjänar pengar. Jobb Arbetsgivare begär akademisk examen för i snart sagt varje arbete. Trots att de allra flesta jobb blir bättre utförda av en lämplig person snarare än en teoretisk akademiker. Ytterst få jobb borde kräva akademisk examen. De allra flesta jobben handlar om en teknik/erfarenhet för att sköta jobbet. En vettig arbetsintroduktion skulle göra susen. Men arbetsgivarna tror att dom kan slippa det med att kräva överkvalifikation. Exempel. Sthlm universitet sökte nyss en gruppchef till fast.avd. Som krav är akademisk examen men erfarenhet av chefskap är enbart en merit liksom erfarenhet av fastigheter. Tror ni det blir bra? Jobb 2. Invandrade har svårare än andra att skaffa sitt första jobb. Att förbjuda dem att arbeta under sina första år i landet hjälper inte till. Dom som kommer brinner av lust att börja bygga sitt nya liv. Svenska samhället agerar resolut för att släcka den elden. Ett samhälle kan i princip ta emot hur många människor som helst. Arbetstillfällen växer i takt med befolkningsökningen. Många debattörer verkar anse att Att Sverige fått en gudomlig tilldelning av arbetsplatser som sedan ska fördelas enligt någon fiffig princip. Det är fel. | |
mz_lzrd | 2015-10-06 14:24 | |
![]() | Koviks, jag svarar bara för att jag är en arig person, det du skriver är nämligen enligt min mening mycket verklighetsfrämmande. Om ett samhälle tar emot ett mycket stort antal människor som saknar ekonomiska resurser, vem ska då betala för alla de varor och tjänster som kommer att efterfrågas i o m denna befolkningsökning? Visst, de nyanlända efterfrågar mat, kläder, boende, språkundervisning, läkarvård, tandvård. Alltihop kostar med självklarhet pengar, men de potentiella konsumenterna har inte en krona att betala med. Om offentlig sektor sväller upp så innebär det en kostnad för samhället, inte en inkomst. Det förstår du nog. Väl? Vi kanske borde avreglera sjukvården, det är ju en jätteutgiftspost och sjukvården är redan hårt belastad. Tänk så mycket enklare om man slapp en massa besvärliga legitimationskrav och HSAN och annan krångelbyråkrati. Behöver ni operation? Vänd er till Hassans kirurgmottagning, massor av erfarenhet, noll akademisk utbildning, men han är tvärsäker med skalpellen. (Där skojade jag allt till det.) | |
mz_lzrd | 2015-10-06 14:25 | |
![]() | artig person, inte arig | |