Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade28
Mobilspel
Pågående19 514

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132016-01-13 01:48
Antal inlägg: 17540

Måns_E
Alla kulturer och språk har influenser av andra - det innebär inta att du låtsas att andra kulturer inte finns ..

Ingen folkgrupp har varit homogen genom hela historien .. så när du diskvalificerar andra etniska folkslag så kan du ju faktiskt också med trovärdighet diskvalificera den etniskt svenska folkgruppen ..

Och jag och Björn Söder gökar ju bara till mord -- vi pratar inte alls med varandra -- greppade du inte det ..

Om du inte tror att det finns en etnisk svensk befolkning är du historielös och kanske borde prova ett pipp med Björn Söder för att få in information från något håll ...

micro1132016-01-13 01:52
Antal inlägg: 17540

*det innebär INTE ---

*att du kan låtsas att andra kulturer ....

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-13 08:09
Antal inlägg: 3768

Så Micro, vad är jag då enl din och Söders kopulerande åsikt?

Båda föräldrar invandrade.
Jag är född och uppvuxen i Sverige.
Klarar svenska språket bättre än genomsnittet (svennar), är avsevärt sämre på mitt hemspråk.

När jag besöker hemlandet (min definition) hör de direkt att jag talar konstigt.
Har inte gjort lumpen i Sverige, däremot i hemlandet.
Firar alltid midsommar, har alltid varit emot all religion.
Äter inte ärtsoppa och fläsk, gillar däremot köttbullar, kebab och pannkakor.

Jag ser nog hyfsat svensk ut (vilket är kul när jag befinner mig i hemlandet och folk där inte tror att jag förstår vad de säger), du skulle aldrig höra på mig att jag har annat blod i mig.

Avskyr Ultima Thule och Ulf Lundell, älskar däremot gammal svensk folkusik, tillsammans med balkanblås, progressiv trance och Slayer.

Spelar inte Bingolotto, gillar däremot På Spåret och Sverigequizen.

Grym på skidor (utför), avskyr längdskidor.
Tittar aldrig ner i backen och säger ursäkta när jag är ute och går, blicken och näsan högt och vill jag ha nåt ser jag till att få det utan att vara dryg eller otrevlig.

Har dubbelt medborgarskap men har alltid bara haft ett svenskt pass.

I vilket fack skulle du vilka sätta mig för att du skulle kunna sova lugnt om natten.

Lågintensiv2016-01-13 08:38
Antal inlägg: 3228

Svensk medborgare med annan etnicitet.

Lågintensiv2016-01-13 08:46

Men som jag redan konstaterat. För den som känner sig svensk är den här diskussionen överflödig. Rent filosofiskt/moraliskt definierar man själv vad man är. Att det heter något annat på kanslisvenska, vem bryr sig? Svensk är man i vardagen i sina egna ögon och andras.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-13 08:50

Lågintensiv:
Jag tycker du har helt rätt och det är vad jag har hävdar hela tiden.
Men det är tydligen inte upp till mig att avgöra enl vissa?

Lågintensiv2016-01-13 08:59

Men det är så att ni går om varandra eftersom ni använder sig av olika definitioner. Du den "humanistiska", micro den "vetenskapliga". (Detta är alltså mina begrepp för att förklara.) micros definition är nödvändig i ett vetenskapligt sammanhang. Säg till exempel att en forskare skall undersöka skillnaden i levnadsstandard mellan svenskar och invandrade svenskar, men individer i gruppen invandrare skulle kunna välja hur definiera sig. Det skulle bråka med statistikens återgivning av verkligheten. Förstår du hur jag menar?

Lågintensiv2016-01-13 09:00

Ni använder sig - typisk nysvenska. :)

mz_lzrd2016-01-13 09:03
Antal inlägg: 2498

Det är ju väldigt svårt att komma nån vart i en sån här diskussion. Det finns massor av abstrakta och halvabstrakta fenomen som är grundade på känslor och upplevelser och som är i princip omöjliga att definiera exakt. Definiera "kärlek" exakt.

Det låter sig inte göras i brådrasket, men det betyder ju inte att kärlek inte finns.

HME2016-01-13 09:14
Antal inlägg: 50

Min släkt är full av människor som Soran och Locomondo och deras barn: ursprung/gener från Kina, Chile, Serbien, Brasilien, Indonesien, Frankrike, Finland, Estland, m.m. Som tur är har vi ingen liten sverigedemokrat som sitter och surar i ett hörn på släktkalasen..

Du har fel fokus för närvarande, Micro.. Identifiera de verkliga problemen i samhället och världen i stället och diskutera dem.

Lågintensiv2016-01-13 09:14

Jag kan relatera till den här frågan även om det på intet sätt är jämfört att flytta mellan städer och att byta kultur. Jag bodde i Stockholm i tjugo år, i princip hela mitt vuxna liv, och trots att jag älskar Stockholm mer än min ursprungsstad så har jag aldrig kallat mig eller känt mig som "stockholmare". Men folk fäster också olika vikt vid historia och ursprung, det finns de som skulle kalla sig stockholmare efter att ha levt mitt liv.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-13 09:30

Bra poäng Lågintensiv.
Men du väljer själv, eller hur? Ingen annan talar om för dig att du absolut ska eller inte ska kalla dig själv för/känna dig som en sthlmare?
Det är väl så det ska vara, right?

mz_lzrd2016-01-13 09:47

Jag tror mer att micros ville säga att Özz N gärna kallar sig både svensk och etnisk kurd, men knappast skulle tycka det var ok om en etnisk svensk kallade sig kurd för att hen ville vara kurd eller "känner sig" som kurd. Sverige är allas, svensk blir man för att man får lust till det en dag men kurderna måste till varje pris ha ett eget land, ett land för riktiga kurder. Det är väl den inställningen som micro inte är förtjust i. Jag kan tillägga att jag inte är imponerad av den heller.

Och med etnisk menar jag här i betydelsen det etniska ursprung som faktiskt idag går att fastställa mha DNA, www.23andme.com/en-e.../a ncestry/

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-13 10:11

Har Soran verkligen uttryckt sig så nån gång?
Det har jag riktigt svårt att tro men överbevisa mig gärna.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-13 10:11

Sorry, Özz skrev du.

mz_lzrd2016-01-13 10:42

Jag vet inte. Men det var så jag tolkade micro. Och det var Soran hon nämde, ber om ursäkt.

Men poängen är väl den att det är ok att vara svensk för att man tycker att man är det, men om man åker till t ex Frankrike, Storbrittannien, Ryssland eller Kina eller Kurdistan så lär folk bli ganska upprörda om man hävdar att man minsann är fransman, britt, ryss eller kines eller kurd bara för att man tycker att man har lust med det. Och inte fan skulle man drömma om att göra det heller.

Sverige finns inte, Sverige är allas, alla är svenskar, alla som åker tunnelbana i Sverige är svenskar, det finns ingen svensk kultur osv. Vi har blivit matade med det ett tag nu. Man blir ganska irriterad. Det där med kulturen har jag svårt att förlåta. Det finns ingen kultur någonstans som inte har influenser från någon annan kultur. Det betyder inte att kultur saknas. Det betyder inte att andra kulturer finns men inte svensk kultur.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-13 10:50

Jag har ärligt talat aldrig upplevt ditt andra stycke.

mz_lzrd2016-01-13 12:57

Det var ju vad man presenterade på regeringens SVT-sända flyktingmottagningskick-o ff i oktober 2015. Sverige har ingen inhemsk kultur. Bilden på den texten på en overhead från ett av föredragen gick ganska viral då. Dagen vi blev avskaffade som ett folk med egen kultur. Jag blev arg. Tyckte inte det var så viktigt innan dess, men när jag blev avskaffad som person med kulturell identitet så blev jag väldigt arg.
Jag bor i Helsingborg sedan 22 år. Jag blir aldrig helsingborgare. Apropå det som Lågintensiv skrev.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-13 13:13

Vem säger att du aldrig blir Helsingborgare?

totravel - Ej medlem längre2016-01-13 13:29
Antal inlägg: 4735

mz_lzrd,

Bara för att en person som föreläser och visar en powerpoint-presentation där det påstås att Sverige inte har ett folk med egen kultur betyder väl inte att det är konsensus på det och att makthavare och media strukturellt ägnar sig åt att genomdriva att så är fallet?

Det känns som om du överreagerar på detta.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?