Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 523

Forumkategorier

Användare Inlägg  
janne1212122016-02-03 11:01
Antal inlägg: 4722

Vi hade en stor invandring av irakier på saddams tid. Långt före invasionen.
Varför diskuterar du inte ryssarnas stöd till regimen i Syrien. Huvudorsaken till flyktingkrisen även om dom flesta som kommer till Sverige inte kommer därifrån.
Du har fått USA på hjärnan som ett rött skynke

Rhotheta2016-02-03 11:03
Antal inlägg: 4992

Ja. Ja. Och de frågorna är 100% orelaterade.

Nu en fråga relaterad:

Hade en enda irakier färre dykt upp i Sverige om vi aldrig sålt ett enda vapen till något land i världshitorien?

Det är nämligen min poäng. Vänligen svara på den.

carlmartin - Ej medlem längre2016-02-03 11:17
Antal inlägg: 4590

Sten sax

"det blir ganska kladdigt när man ska göra liknelser som ska spela på känslor stället för hur det faktiskt ser ut."

Jag håller med dig.

Du får ta upp det med jonas sjöstedt, centerpartiet och regeringen :)

Jag vänder mig mot bilder som: "det handlar inte om pengar - det handlar om människor" - "Vi bygger inga murar" - "Om det kommer en fattig barnfamilj och knackar på din dörr, släpper du in dem då?"

Detta är inga konstigheter i sverige - liknande uttryck har varit regeln snarare än undantaget, när det har gällt att diskutera flyktingpolitiken.

Det är bilder som appellerar till känslor snarare än förnuft. Javisst finns det fattiga barnfamiljer som söker skydd - men det är också ett argument som gör det omöjligt att säga emot och framstå som mänsklig. Jag tycker att det är ful argumentationsteknik - så där håller jag med dig.

Att du sen väljer att ta med några högt uppsatta nazister för att understryka din poäng överraskar mig lite.
Är minskad invandring lite åt nazisthållet, eller vad menar du?

carlmartin - Ej medlem längre2016-02-03 11:19
Antal inlägg: 4590

Kladdigt var ett bra uttryck - det tar jag med mig:)

liminal - Ej medlem längre2016-02-03 11:38
Antal inlägg: 1697

Det är argument som appellerar till moral.

Locomondo - Ej medlem längre2016-02-03 11:42
Antal inlägg: 3768

Janne: du missar nog poängen igen.
Jag väljer inte sida, jag säger att vapen spär på konflikter och flyktingströmmar. Så ja, det kom flyktingar från Irak under Saddams tid. Ökade eller sjönk strömmarna efter USAs invasion?

Har strömmarna från Syrien ökat eller sjunkit efter att Ryssland gav sig in i leken med mer vapen?

Locomondo - Ej medlem längre2016-02-03 11:45

Rhoth: Sverige säljer vapen till USA. USA använder vapen (inte enbart svenska) i krig. Krigen skapar flyktingströmmar. Flyktingar flyr till Europa (inte USA) och en del hamnar i Sverige.

Enkelt? Klart?

Rhotheta2016-02-03 11:49

Hade en enda irakier färre dykt upp i Sverige om vi aldrig sålt ett enda vapen till något land i världshitorien?

Rhotheta2016-02-03 11:51

Zebran är ett djur. Den har ränder. Det finns tandkräm som är randig. Kräm kan göras av rabarber.

Att stapla meningar som innehåller samma ord bygger inte resonemang. Det bygger irritation.

Rhotheta2016-02-03 11:51

Svara nu på frågan.

Locomondo - Ej medlem längre2016-02-03 11:56

Menar du att alla i hela världen vill helst av allt bo i Sverige så att de skulle komma hit nån gång oavsett förhållande infettas hemland?

Sverige behöver inte bidra till spridning av vapen oavsett.
Om en hivsmittad uppmanas att inte ha oskyddat sex och sprida smittan så skulle sjukdomen ändå spridas pga derbyt så många fler som sprider den.
Bör han då skita i att ha skyddat sex eftersom det ändå inte spelar nån roll?

Locomondo - Ej medlem längre2016-02-03 11:57

I deras. Inte infettas.

Locomondo - Ej medlem längre2016-02-03 11:58

Sorry, frågan.
Ja, absolut. Om fler länder hade sålt färre vapen och varit mindre benägna att starta konflikter så hade långt färre irakier kommit hit.
Fråga Rosa Parks om det är värt att någon börjar någonstans.

Rhotheta2016-02-03 12:03

Jag frågade inte om fler länder. Jag frågade om Sverige. Hade Sverige inte sålt vapen hade någon annan sålt mer vapen i stället.

Omformulera inte ett enda ord utan svara rakt av.

Rhotheta2016-02-03 12:05

Om en HIV-smittad avstår från sex blir inte en annan slumpmässig människa plötsligt infekterad på grund av hans uteblivna virus på marknaden. Usel liknelse,

Gör inga fler liknelser. Svara på den faktiska frågan.

Locomondo - Ej medlem längre2016-02-03 12:14

Då kan du ta den frågan i tråden "Kommer färre irakier om Sverige slutar sälja vapen" eftersom jag inte ser relevansen till något vi talat om här.

Om liknelsen blev för svår för dig att svara på så kan du svara så som du brukar när du blir stressad. Som här ovan.

Rhotheta2016-02-03 12:14

Du kan få en fråga till.

Hur många flyktingar hade tagit sig från asien och afrika till sverige förra året om vi aldrig någonsin delat ut ett enda uppehållstillstånd utan konsekvent utvisat alla som sökte asyl sedan tidernas begynnelse?

Två extremfall för dig som belyser kausaliteten i frågan.

Rhotheta2016-02-03 12:20

OK, Locomondo.

Du kan skippa fråga nummer två också.

Jag behöver inte förolämpa dig tillbaka.

liminal - Ej medlem längre2016-02-03 12:25

Rhotheta, du fastnar alltför ofta vid enskilda påståenden i stället för att förstå resonemanget i helhet.

Jag förstås Locomondo som att han menar att en större total världsproduktion av bilar leder till större risk att krocka med bilar än i en värld utan bilar. Vi hade möjligen krockat med häst, cykel eller moped i stället, men det är inte lika allvarligt som att krocka med bilar.

liminal - Ej medlem längre2016-02-03 12:26

Nu svarade jag dessutom rhothetaeskt, så jag hoppas du förstår. Om jag missförstått dig, Loco, så får du påpeka det.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?