Spelrum
Giraffen44
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade71
Mobilspel
Pågående20 073

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Vigdir2008-08-08 14:49
Antal inlägg: 3722

Jag har både och, Neutral. Men det är på privaten försäljarna ringer. Och skillnaden är att den fasta telefonen kan spärras mot (de flesta) försäljningssamtal via NIX, mobilen kan det inte. Ännu. Den dagen man kan det kommer min att spärras innan du hinner blinka, tro mig.

katalias - Ej medlem längre2008-08-08 14:50
Antal inlägg: 2032

Men snälla, Neutral.
Det du kallar för "val" är inget val. För att säga åt uppringaren att gå och fråga sin säljcoach var numret kommer ifrån förutsätter att jag som uppringd VET hur telemarketing och det aktuella företagets struktur är uppbyggt. Det vet jag inte. Det har jag fått veta nu genom detta forum.
Att ringa och hota om anmälan ger endast den effekten att "vi ska genast ta bort ditt nummer, bara vi hittar det!" Och SKULLE de radera mitt nummer så är det endast ETT företag av alla som ringer...

Lessen, det krävs att telemarketing till mobiler regleras till att gälla endast intresseregistrerade innehavare för att jag ska kunna säga att jag har ett val.

I praktiken har jag inget val. Men i teorin finns en komplicerad väg till ett val.

Skillnaden mellan mobil och hemtelefon är extremt enkel: Du kan spärra hemtelefonen. Inte mobiltelefonen.

Och vad gäller mitt val av telefoni ska telemarketingbranschen ge tusan i. Jag ska kunna ha en registrerad mobiltelefon utan att få en massa reklam- och försäljningssamtal. Punkt slut. Nu inväntar jag som sagt bara en SANN valmöjlighet (NIX även till mobiler) eller en lagändring.

Neutral2008-08-08 14:52
Antal inlägg: 27

Vigdir:
Poängen med det jag skrev var att påpeka att hur vi än gör så slipper vi aldrig undan reklamen och dessa lockelser. Och du har gjort vad du kunnat för att förhindra att det sker hemma hos dej. Bra där! Och en eloge till dej för att du faktiskt förstått vitsen med att vara trevlig. .)

Och till alla andra: Man har ju ett eget ansvar också. Vidta de åtgärder som ni kan för att bli av med det ni inte vill ha. Som sagt så är telemarketing fortfarande ett lagligt yrke, och dessutom ett som folk nappar på. Annars hade det inte expanderat så kraftigt som det gjort under de senaste åren. Så agera istället för att bara gnälla för då händer det ingenting. Nix regga er, skaffa spamfilter etc.

Jag förstår egetligen inte vad det är som upprör så många. Ett samtal som tar ungefär 15 sekunder att lyssna på och sedan tacka nej. Jag tycker faktiskt att det är värre då jobbiga svärmor ringer och ska prata problem, så man inte kan lägga på av artighetsskäl. Prioriteringar. Man väljer ju själv vad man vill ödsla energi på.

Måns_E2008-08-08 14:57
Antal inlägg: 12038

Tydligen så är det bra att vara otrevlig mot telefonförsäljare då det gör yrket mindre attraktivt, varav lönerna trissas upp och till slut inte lönar sig.

Det var en aspekt som jag inte har tänkt på tidigare. Telefonförsäljare som personer är det säkert inget fel på, men företeelsen i sig är paria.

katalias - Ej medlem längre2008-08-08 14:59

Neutral, du vill verkligen inte förstå?
Ingen här säger att telemarketing är olagligt. Ingen här säger något annat än att det är enkelt att avsluta samtalet fort. Alla som inte vill ha reklam och försäljning in i sitt hem gör ALLT man kan för att slippa. Man TAR sitt ansvar och som du skriver "vidtar alla åtgärder". Det jag pratar om är ju att man INTE HAR NÅGOT VAL när företagen ringer till mobiler.

Man väljer sjlv vad man vill ödsla energi på, ja, men tydligen går det inte att välja bort telemarketing till sin mobil.

Och bara för att du tycker det är värre när svärmor ringer så kan jag upplysa att det verkligen inte gäller för mig och säkert många andra.

Bitte - Administratör2008-08-08 15:01
Antal inlägg: 24214

Men trots allt så fortsätter NI spy galla över oss som gör vårt abete. och detta gör mig så förbannat less

Bitte

katalias - Ej medlem längre2008-08-08 15:02

Vad jag vill få fram med alla mina småsura inlägg är att hela telemarketingbranschen, hur laglig och exploderande den än är, borde ta ett etiskt beslut att inte ringa mobiler så länge innehavarna inte kan spärra dem, och därmed ha ett val.

katalias - Ej medlem längre2008-08-08 15:03

Bitte, jag har då inte någonstans i mina inlägg spytt galla över er som gör ert jobb. Jag har sagt ett det finns många dryga och efterhängsna som inte kan ta ett nej. Ingen galla, bara konstaterande.

Neutral2008-08-08 15:08

Bitte:

Du tog orden ur munnen på mej. Jag är också förbannat less på att folk hela tiden spyr galla. Varför kan folk helt enkelt inte respektera andras val av yrke?

Kalalias: Du har ett val, och du kan göra något åt det. Det här är ingen evighetsmaskin som bara fortsätter att rulla. Anstränger du dej så kommer resultatet efteråt. Och gällande svärmorsuttalandet så var det bara en jämförelse.

katalias - Ej medlem längre2008-08-08 15:10

Men sluta nu, Neutral. Jag har inget val. Fatta det. Man ska inte behöva jaga en massa företag hit och dit för att slippa få in dem i sitt hem. Det är inget reellt val. Punkt.

Neutral2008-08-08 15:12

Katalias:
Kan du förklara för mej.. Exakt vad är skillnaden mellan reklampauserna på tv, reklamrutorna i tidningar, erbjudanden du får via din mail och telefonförsäljare?
För mej är de alla densamma. Jag ser ingen betydande skillnad.

E Solu - Ej medlem längre2008-08-08 15:13
Antal inlägg: 4715

Bitte, du borde verkligen sluta läsa här i forumet, du har för svårt att skilja på ämne och person.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-08 15:16
Antal inlägg: 7605

Jag är artig mot försäljare. Har numera NIX men jag är med i marknadsundersökningar på telefon och nätet.
Att ett samtal tar 15 sek är inga problem, det som är problem är, att det ringer om för mig betydelselösa saker när jag sitter på toa, har barn i badkaret, pannkakor som fräser eller sitter i en hetsmatch på betapet.
I badrummet har jag sällan telefon med iaf så då får jag ju springa.

Neutral2008-08-08 15:18

E solu:

Jag tycker att Bitte kan fortsätta läsa och kommentera. Det hon gjorde nyss var att tala av egen erfarenhet och uttryckte sina känslor. Det var inte personrelaterat.

katalias - Ej medlem längre2008-08-08 15:19

Nej du gör tydligen inte det. Jag ser en betydande skillnad. När reklam på tv kommer så går jag och sätter på te, eller kissar, eller zappar. Jag kan välja bort den och den kommer inte oväntat.

Reklamrutorna i tidningen tittar jag aldrig på. De kommer heller inte oväntat. Min mejl har spamfilter vilket innebär att jag inte får reklammejl till den.

Telefonförsäljare, dock, ringer oinbjudna och helt oväntat. Oavsett vad jag håller på med just när de ringer så blir jag avbruten (exempelvis toabesök, sex, matning/läggning av barn) och måste svara för att kolla så det inte är något viktigt (som att mamma är på sjukhus).

Duger den förklaringen?

Neutral2008-08-08 15:20

mommesfrites:

Men blir du då inte lika arg om det ringer en vän som bara vill prata väder och vind då du står upptagen med alla dom där sakerna?
I det här fallet så ser jag absolut ingen skillnad.

E Solu - Ej medlem längre2008-08-08 15:20
Antal inlägg: 4715

"Men trots allt så fortsätter NI spy galla över oss som gör vårt abete. och detta gör mig så förbannat less" ser jag inte som något relevant inlägg i debatten om telefonförsäljare. Samma sak är det i varenda tråd. Diskuterar man väsnande grannar så klagar hon på att man spyr galla över överviktiga, etc. etc.

Neutral2008-08-08 15:22

Katalias:

Nä, den duger inte. Spelar det egentligen någon roll vem det är på andra sidan telefonen då du är upptagen med allt det där andra? Störd blir du väl i alla fall? Eller är det mer ursäktat om en vän ringer då du har sex än om det är en telefonförsäljare? I mitt fall så hade jag inte ens brytt mej om att svara..

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-08 15:23
Antal inlägg: 7605

Det är ju stor skillnad på reklam i tv, tidningar och mail vs. telefon!
På tv kan jag byta kanal eller göra något annat.
Skräppost hamnar direkt i vedspisen och spammail är lätta att klicka bort.
Telefonen är min direktkontakt med mina närmaste och omvärlden.
Att där bli personligt "angripen" av maniska försäljare känns inte alls bra.

katalias - Ej medlem längre2008-08-08 15:24

Neutral, låt också mig svara på frågan riktad till Mommes:

Om en vän ringer när jag står upptagen så kan jag acceptera det utan problem. Vännen har ett pratbehov just då och eftersom jag gett henne mitt nummer har jag också skrivit under på "risken" att hon kan ringa och störa. (Ett val!) Och mina vänner är alltid välkomna att ringa när som helst, till skillnad från främlingar som jag INTE gett mitt nummer till.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?