Spelrum
Giraffen43
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade70
Mobilspel
Pågående20 458

Forumkategorier

Användare Inlägg  
tjing2008-04-09 09:37
Antal inlägg: 28

hahaha samma här! LOL

Lovley bry dig inte om vad hon svamlar om! Genetik... får en att börja fundera över trashone...

trashone - Ej medlem längre2008-04-09 09:40
Antal inlägg: 18678

Hmm

hundskallet2008-04-09 10:17
Antal inlägg: 74

Trashone: jag tyckteduklagade på hennes hund!!

Persdotter_1 - Ej medlem längre2008-04-09 10:31
Antal inlägg: 37

Mam och pap har en Golden som är världens goaste, tyvärr är han ofta dåligt i magen och haltar en del när vi gått långpromenader. Vi ger honom glukosamin men då pajjar hans mage, stackarn! Nån fler som har en hund med dessa problem?

trashone - Ej medlem längre2008-04-09 10:35

Systerns golden har liknande problem. Dock verkar haltandet bara komma vid promenader och inte vid tex simning.

alfamarie - Ej medlem längre2008-04-09 10:35
Antal inlägg: 1003

Jag har haft en så kallat mycket rasren hund, en Shipperke. Den är liten, svart, ska ha krullsvans, "lejonman" och diverse andra rastypiska drag. Skitsnack, tycker jag!
Min hund fick (mkt tack vare linjeavel (läs: inavel)) epilepsi.
I människovärlden är denna sjukdom helt acceptabel, tack vare medicinering och att man kan förklara för en människa vad som har hänt när de förvirrade "kommer tillbaka". Försök göra det för en hund som vrider sig i vånda och plågor och helt klart skäms och mår dåligt när den är "tillbaka" igen. Jag stod inte ut och veterinären kunde inte ge mig rådet om medicinering eller inte, så jag tog beslutet att avliva mitt lilla levnadsglada troll! Hemskt men jag ångrar mig inte! Men jag saknar henne fortfarande när jag sätter mig i bilen och vill säga att: håll i dig, för nu åker vi, Shakira!
Jag ångrar att jag inte ställde den förb****de hunduppfödaren till svars, då hon har avlat in t.ex. morfarsfar så fort pappersstamtavlan har tagit slut! Kolla in reg.nr på Svenska kennelklubbens hemsida, så får du koll på 15 - 18 (kommer inte ihåg exakt) generationer istället för fyra. Inavelskoefficienten (stavas det så?) skall vara 0,0!!!
Skit i färger och rasstandard, skaffa en glad och frisk hund om du är en aktiv människa i lagom ålder och ha skitkul med den!

sanlin2008-04-09 10:42
Antal inlägg: 1462

Finns bara en!! Cavalier king charles spaniel!!!!

koiri2008-04-09 10:51
Antal inlägg: 3

Jag har en Belgisk vallhund, Mallinois, tränat o tävlad både bruks o lydnad. Jättehärlig hund, mycket bra som sällskapshund oxå,

koiri2008-04-09 10:54
Antal inlägg: 3

svar på alfamarie. Jag tycker att det är hemskt av uppfödarna göra så, det ska man anmälla diciplinnämden, annars är rasen frisk o trevlig.
har sett många såna på lydnadstävlingar.

nicke_bagare2008-04-09 10:56
Antal inlägg: 324

en 6 årig jakt golden.
en äkta guld färgad golden ingen tråkig vit sak

cinja2008-04-09 10:58
Antal inlägg: 322

har en goldenvalp på 8 månader hon är solen i mitt liv. Jag har haft en golden tidigare som jag fick avliva i augusti hon blev bara 8 år, jag hadde köpt henne på en fin kennel visste inte bättre men hon var fram avlad för att gå på utställningar,hon var sjuk redan från början flera öroninflammationer innan hon var ett år sen fick hon goldenexem, hon fick äta cortison sina sista 5år. cortisonet gjorde så hon blev jätte svag i skelletet så hon mådde skit dåligt.
in nya hund är en golden med mycke färg (jaktgolden) hoppas att hon inte är lika sönder avlad som min gammla hund.

-huggo2008-04-09 12:32
Antal inlägg: 129

En stor ståtlig Rottishane på 8 år.

Prindo2008-04-09 13:13
Antal inlägg: 85

om en vecka hämtar vi en leonberger+ lite st:bernad, en hane. blir en stor o go hund. =)

gnosan - Ej medlem längre2008-04-09 14:08
Antal inlägg: 75

engelsk springer spaniel med go valpar... =)

visst2008-04-09 17:05
Antal inlägg: 125

Håller med nicke_bagare, golden ska vara gyllenfärgade. Fattar inte att dom vita är godkända...

trashone - Ej medlem längre2008-04-09 22:22

De får vara gräddfärgade. Grädde är väl ändå nästan vitt.

Men håller med, imho så skall en golden vara av guldfärg.

zimba - Ej medlem längre2008-04-09 22:46
Antal inlägg: 2256

Tråkigt att uppfödarna inte tar sitt ansvar för rasernas mående utan hänger upp sig på utseende. Hur många har inte upplevt rasrena golden som har goldenexem, problem med höfter. Schäfrarna kan knappt gå längre osv. Jag tycker det är för jävligt att uppfödarna blir så förblindade av sin egen ras att de inte ser felen och inte försöker förbättra rasen.. Att vinna på utställningar verkar till att vara det enda som betyder något. Sen att en domare kan belöna en hund som inte kan gå normalt fattar jag inte heller. Synd om djuren som är de som blir lidande med sjukdomar och avlivning till följd.

Jag hade gärna haft en golden eller schäfer om de inte hade varit så förstörda men eftersom de nu är det så är det definitivt bättre med en blandras.

trashone - Ej medlem längre2008-04-09 22:51

Håller med litegrann. Ja det är synd att pengar och snabba vinster har fått gått före friska hundar. Men att det är bättre med blandras (där man verkligen inte vet vad som finns inblandat) håller jag inte alls med om.

Alla uppfödare är inte skit. Faktiskt :)

svartbrokan2008-04-09 22:58
Antal inlägg: 30

Säger bara ... lapsk vallhund. (Även kallad renvallare.)

diana_s2008-04-09 23:37
Antal inlägg: 194

trashone 2008-04-09 22:51
Håller med litegrann. Ja det är synd att pengar och snabba vinster har fått gått före friska hundar. Men att det är bättre med blandras (där man verkligen inte vet vad som finns inblandat) håller jag inte alls med om
------------------------- ------------------------- -------------------------
måste påpeka att jag vet precis vad min blandis är för raser och vilka föräldrarna är....... dra inte alla över en kam....
däremot slipper många blandisar de problemen som renrasiga sönderavlade raser har......
ofta (säger inte alltid) är blandisar friskare och lever längre, påstås det.......
hunden är en levande individ oavsett hur den ser ut eller vem den är avlad efter.... om alla ser hunden som ett mysigt sällskap och en vän för livet, så slapp de bli sönderavlade och bedömda efter enbart utseende....
djur är inga leksaker!!!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?